2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    DIFERENȚE DE GEN PRIVIND PERCEPȚIA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE
    (CEP USM, 2022-11-29) Potâng, Angela; Cebanu, Marina
    Studiul a fost realizat în cadrul programului „Generații și Gen”. Cercetarea de față și-a propus identificarea diferențelor de gen în manifestarea conflictului muncă-familie, și anume percepția privind conflictul muncă-familie la femei și bărbați. În cadrul cercetării au fost implicați 10 044 persoane, cu vârsta cuprinsă între 15 și 79 dintre care: 38,1% persoane de gen masculin și 61,9% persoane de gen feminin. Rezultatele studiului sunt utile managerilor, specialiștilor în resurse umane, psihologilor organizaționali, actorilor implicați în procesul de luare a deciziilor privind politicile sociale, reprezentanților organizațiilor non-guvernamentale etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDĂRI INTERNAŢIONALE DE COMBATERE INEGALITĂŢILOR DE GEN ÎN CONTEXTUL MULTIPLELOR CRIZE RECENTE, CU EFECT DE AMELIORARE A IMPACTULUI ASUPRA FAMILIEI
    (Stratum Plus, 2024) Rudic, Olga
    Elaborarea acestui articol reprezintă o expresie a eforturilor de a trece în revistă rezultatele cercetărilor teoretice şi empirice referitoare la modul în care multiplele crize au afectat familiile şi ce abordări internaţionale de combatere a inegalităţilor de gen sunt de natură să contribuie la rezilienţa familiilor în faţa dificultăţilor, recunoscând că pe măsură ce lumea se schimbă rapid, şi familiile, şi rolul femeilor şi fetelor din acestea — se schimbă şi că, în situaţii de criză, familiile se află sub o gamă nouă de presiuni. Recunoscând că familiile nu există în mod izolat şi independent faţă de alţi factori, instituţii, fenomene — şi că acestea nu pot servi drept amortizoare de şocuri, este de aşteptat că atunci când economiile se prăbuşesc sau când serviciile publice devin indisponibile, femeile sunt cele care îşi asumă munca suplimentară pentru a asigura bunăstarea familiilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASIGURAREA EGALITAȚII DE GEN – SEMNIFICAȚIE, PROBLEME ȘI SOLUȚII POSIBILE
    (Print-Caro, 2023-03-15) Prisăcaru, Veronica
    The basic objective of the research consists in elucidating the significance of ensuring gender equality for the development of a modern society and the problems faced by the Republic of Moldova in ensuring gender equality, and formulating some recommendations in order to remedy the respective problems starting with the concrete actions at the organization level. In order to achieve the assumed objectives, the following research methods were used: bibliographic analysis, the evaluation of the normative acts regarding the gender equality, approved at the national and European level, the opinion poll, systematization, generalization, formulation of conclusions and reasoning. As a result of the research, a series of problems have been identified such as the reduced sensitivity of the population on the issues of gender equality and the lack of knowledge on the related subjects. Based on the findings and taking into consideration the results of the opinion poll, concrete ways of raising people's awareness and increasing the level of knowledge of the problems and of the benefits related to gender equality were proposed. The research was carried out with the support of the project 617393-EPP-1-2020-1-MD-EPPKA2-CBHE-JP "Connecting universities-industry through smart entrepreneurial cooperation and competitive intelligence of students in Moldova, Georgia and Armenia (CONNECT), financed under the ERASMUS+ program.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCATIONAL ROLE OF WOMEN IN PEACE EDUCATION: GLOBAL AND LOCAL APPROACHES
    (Editografica, 2018) Goraș-Postică, Viorica
    The article includes a qualitative study of the educational role of women in peace education, addressed from a global and local perspective. As part of the new education, peace and cooperation education, it responds to stringent issues arising in the contemporary world, including the proliferation of conflicts between nations. We live in a time when human resources (intelligence, creativity, adaptability) have come to the fore, becoming the key resources of development that integrates its different dimensions: peace, the economy, the environment, social justice and demo cracy. The main legal issues of our research is based on the UN Resolution 1325 on Women, Peace and Security (2000), established in an official document that shows the direct impact of the war on women and their contribution to conflict resolution and the achievement of a stable peace it is important. The national legislative guidelines on ensuring gender equality in the Republic of Moldova and the role of women in peace building are found in the Strategy for Gender Equality in the Republic of Moldova for t he years 2016 - 2020, and Moldova`s membership of the UN and cooperation with NATO and the EU highlights the need for implementation Resolution 1325, which is operational in the Government Action Plan for 2015 - 2016. As successful educational practices in th is area, we analyze the learning units in the official curriculum of civic education and those from the optional disciplines: Culture of Good Neighborhood (kindergarten and primary classes); Education for tolerance (gymnasium); Intercultural education and European integration for you (high school). Qualitative research of their impact enables us to highlight the importance of women in education for good understanding and prevention of interpersonal violence, but also in the family, in school, in the communi ty and in society as a whole
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAŢIA ŞI MUNCA DECENTĂ (aspecte de gen)
    (CEP USM, 2015) Bodrug-Lungu, Valentina
    Conceptul muncii decente se bazează pe înţelegerea faptului că munca este o sursă de demnitate şi bunăstare personală, stabilitate a familiei, pace în comunitate. Or, educarea tinerilor, în calitate de viitori cetăţeni, pentru muncă decentăreprezintăstrategia majoră de oferire a şanselor pentru o viaţă decentă. Prezentul articol este dedicat nalizei abordărilor muncii decente, aspectelor egalităţii de gen în calitate de componentă importantă a muncii decente în contextul provocărilor sociale, strategiilor educaţionale de prevenire a discriminării în câmpul muncii. Autorul vine cu exemple concrete din experienţa de implementare a Proiectului „Fit for Fair – Învăţare globală pentru muncă decentă în industria articolelor sportive” (2013-2016), realizat cu suportul Comisiei Europene în 6 ţări.