2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Digital interaction: the key to forming and developing digital skills in high school mathematics
    (CEP USM, 2024) Druța, Rodica
    This article explores the essential role of digital interaction in shaping and developing digital skills in high school mathematics education. By integrating technology into the educational process, students are exposed to a variety of digital tools and resources that help them understand complex mathematical concepts and develop practical skills. From using interactive applications and online learning platforms to simulations and educational games, digital interaction provides students with significant opportunities to experience, practice, and apply mathematical knowledge in a stimulating virtual environment. Through these digital experiences, students acquire not only essential mathematical skills but also valuable digital skills that are indispensable in the modern world.
  • Thumbnail Image
    Item
    The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
    This scientific article offers a descriptive-analytical foray into the research theme „The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education”. The actuality of this approach elucidates the necessity of the new education process that has become a priority imperative in university education, centered on the learner/student, which presents the premises of a European-type education through the system of values it promotes. The purpose of the research aims at a descriptive analysis of the new educations as a factor of change through an axiological approach to the problem of the contemporary world in student training within university education. In this sense, the dimensions of the new educations at the international and national level were analyzed for the integral training-development of the student’s personality. At the same time, it was determined the ways of implementing the new educations through methodological approaches within university education. The scientific results of the research are relevant by documenting university educational policies, specialized scientific literature with the possibility of implementing new educations in university education and from other specialties than Educational Sciences.
  • Thumbnail Image
    Item
    NECESITATEA DEZVOLTĂRII ABILITĂȚILOR SOFT ÎN FORMAREA INIȚIALĂ A OFIȚERILOR DE POLIȚIE
    (CEP USM, 2022) Zelenschi, Angela
    Un obiectiv important al sistemului de învățământ superior este asigurarea cu cadre de înaltă calificare, capabile să-și îndeplinească misiunile specifice domeniului profesional. Consolidarea serviciilor de poliție bazate pe respectarea drepturilor omului, profesionalismul ofițerilor de poliție și colaborarea eficace cu cetățenii, necesită un efort de motivare a studenților de a-și dezvolta atât competențele tehnice, de calificare în domeniul profesional – hard skills, cât și acalităților denumite soft skills, ce contribuie la dezvoltarea personalității, sporirea eficacității activității și dezvoltarea unor relații interumane de colaborare la locul de muncă. Modelul abilităților soft include gândirea critică, creativitatea, flexibilitatea, rezolvarea problemelor prin găsirea și implementarea unor soluții, asumarea responsabilității, integritatea, leadershipul, comunicarea eficientă, gestionarea constructivă a conflictelor, orientarea spre obținerea de rezultate etc.Dezvoltarea abilităților soft a studenților necesită crearea anumitor condiții de organizare a procesului educațional, în care cadrul didactic ar avea posibilitatea să-și asume rolul de coach, iar studenții ar beneficia de un anumit grad de libertate în realizarea lucrărilor la cursuri. În desfășurarea activităților didactice este important să se ofere posibilitatea studenților să-și poată argumenta poziția, să reflecteze asupra unei experiențe de învățare și să proiecteze modele de evaluare a procesului de interacțiune în realizarea sarcinilor de grup. În condițiile actuale este necesar de a dezvolta capacitățile studenților de a acționa și de a aplica în practică cunoștințele obținute.