2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
6 results
Search Results
Item VIOLENȚA DE GEN: PERCEPȚIE ȘI INTERVENȚIE SOCIALĂ(CEP USM, 2024) Roșca, Tatiana; Gonța, SvetlanaThe fight against gender-based violence is not only a matter of civilization and respect for human rights, but today it is a true “social problem,” as it affects all classes, families, generations, and reference social groups. It represents a serious public health issue, directly impacting the physical and mental well-being of women and indirectly affecting the social and cultural well-being of the entire population. It is a contemporary issue, in terms of both its scale and development over time, often underestimated but simultaneously a phenomenon that is very difficult to combat, as it persists in the interstices of society, often elusive and unsuspected, manifesting more silently in everyday life and managing to present itself as an accidental event even in the perception of the victims themselves.Item VALORILE CULTURII NAȚIONALE, BAZĂ ȘI PERSPECTIVĂ PENTRU O REVIGORARE A PROGRESULUI CULTURAL ȘI ECONOMIC(CEP USM, 2020) Calistru, RodicaArticolul aduce argumente pentru: ♦ crearea posibilităților de studiere mai profundă de către studenți a identității culturale în vederea cunoaşterii vieţii spirituale a poporului; ♦ competențe culturale necesare fiecărui patriot, ce ar contribui la explicarea unui întreg spectru de fenomene istorice şi culturale ale neamului, ce pot duce la depistarea posibilităților de implicare în creșterea economică a populației băștinașe prin turismul local; ♦ pregătirea și crearea posibilităților de oferire a unor cursuri tematice, ajutorului științifico-practic pentru studenții tuturor specialităților. Scopul acestui comunicat cuprinde trei directive: a) deschiderea pentru viitorii specialiști a unor perspective de pregătire culturală calitativă (argumentată științific, dar și practic), ce ar asigura competențe în depistarea posibilelor căi și mijloace de valorificare a culturii locale, cu perspectiva educației patriotice, deschiderii unor trasee turistice inedite etc.; b) competențe în oferirea ajutorului științifico-practic prin prezentări, traduceri, elaborări de publicații informaționale, publicitare în favoarea promovării ofertelor specifice localității date; c) pregătirea formatorilor locali în domeniul ghidării localnicilor, turiștilor și activităților meșteșugărești de înaltă calitate (posedând pregătire certificată). Motivaţia abordării temei este dată de competența culturală (Codul Educației Capitolul II. Misiunea, idealul şi principiile fundamentale ale educaţiei. Art.5.) necesară, pe care trebuie să o posede fiecare specialist cu studii universitare și importanţa acestor valori pentru existența umană în general și pentru supraviețuirea noastră prin propria cultură (dezvoltarea atitudinală, comportamentală şi cognitivă). Credem că trebuie unite forțele întru sprijinirea conservării patrimoniului național prin crearea bazelor de date (cel puțin digitale) despre ceea ce azi mai este și mâine ar putea să dispară. Este necesar a fi luat sub un control riguros interpretările nefundamentate privind obiceiurile, tradițiile și interpretările simbolistice, pentr a evita kitsch-ul.Item ROLUL DISCURSULUI CIVIC ÎN EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE(CEP USM, 2020) Dodul, DumitruMarcând aproape decisiv ştiințele socio-umane, rolul discursului civic în educația pentru societate este un subiect amplu, dezbătut şi supus permanent re/conceptualizării. Trăim într-o realitate în care pandemia a afectat semnificativ comunitatea umană sub aspect economic, social politic şi cultural, agravând inegalitățile sociale, inclusiv în sistemul educațional. Această situație a creat bariere pentru participarea la procesul educațional, în primul rând, a persoanelor din categoriile sociale dezavantajate, ținând cont de faptul că şcoala reprezintă în același timp spațiul pentru educaţie academică, cât şi cadru pentru învăţarea abilităților sociale, emoţionale, de cooperare şi sprijin social. Atunci când majoritatea activităților didactice au fost transferate în mediul online este necesar să abordăm şi problema an/alfabetismului, a educației digitale, dar și avantajele digitalizării administrației publice. Devine imperativ valorificarea posibilităților instituțiilor din comunitate, utilizarea rațională a tehnologiilor de învățare online și implicarea imparțială a mijloacelor mass-media în reflectarea problemelor existente, acestea fiind o oportunitate pentru situațiile de criză. În acest context complex, reafirmăm rolul societății civile, prin însăși raţiunea propriei existenţe, care exprimă viziuni și deziderate cu referire la politicile publice, la legi și ordonanțe de urgență – viziuni exprimate, în unele cazuri, prin critica forțelor politice de la putere. Situaţii în care doar societatea democratică garantează libertatea de exprimare – unul dintre principiile care asigură/motivează implicarea cetățenilor în viața comunității.Item CĂUTAREA UNIUNII EUROPENE PENTRU O NOUĂ NARAȚIUNE. ROLUL EDUCAȚIEI ȘI CULTURII(CEP USM, 2022) Balosin, Miruna AndreeaCa membri ai Uniunii Europene, împărtășim o identitate, valori, vise comune și o listă de priorități. UE are nevoie de „altceva” pentru a recâștiga inimile și mințile europenilor. În prezent, așa-numitul „altceva” încă lipsește. Narațiunile UE sunt cea mai bună modalitate de a ajunge la public, dar teme precum pacea, prosperitatea sau protecția par puțin probabil să fie opțiuni viabile pentru a justifica integrarea europeană, deoarece sunt deja considerate de la sine înțelese de cetățenii UE. Educația și cultura joacă un rol esențial pentru ca oamenii să se cunoască mai bine peste granițe, să experimenteze și să fie conștienți de ceea ce înseamnă să fii „european”. Este în interesul comun al tuturor statelor membre să valorifice pe deplin potențialul educației și culturii. O viziune pentru 2025 este o Europă în care învățarea, studiul și cercetarea nu ar fi împiedicate de diferite tipuri de granițe. Accentul trebuie pus pe valorile comune și pe dimensiunea europeană a predării la toate nivelurile. O propunere personală este de a învăța despre moștenirea comună și diversitatea Europei și de a obține o bună înțelegere a originilor și funcționării UE, pentru a crea și a menține o societate europeană coerentă. Suntem pregătiți să înlocuim „motto-ul/narațiunea” UE: uniți în diversitate? Ar trebui să ne bazăm pe distribuția existentă a sarcinilor și a competențelor, utilizând modalități testate și retestate de a lucra împreună.Item CONFLUENȚA SENTIMENTULUI DE APARTENENȚĂ LA LOC CU ANTURAJUL, CA INDICATORI ESENȚIALI AI IDENTITĂȚII(CEP USM, 2024) Roșca, TatianaThe feeling of belonging to a specifc place is a very complex one, predominantly determined by social factors, which are independent of the aesthetics of the environment itself. The studies indicated in the work highlight the fact that only a positive attitude towards a place is not a sufcient condition to generate the feeling of belonging to it, it is built more on the symbolic and affective meanings attributed to the surroundings, as essential factors of identity. Therefore, the reference to the place in the work does not directly imply only the meaning of a certain entourage, but also the instrument that mediates the relationship between the past and the futureItem Competențele și personalitatea managerului etic(CEP USM, 2023) Meleca, Viorica; Șevciuc, MaiaÎn acest articol vom prezenta etica managerială care are rolul de a dezvolta competența etică a individului, ceea ce implică capacitatea de a înțelege un argument etic prin identificarea argumentelor factuale și normative, precum și de a identifica implicațiile etice ale unei anumite situații și de a propune soluții practice pentru problemele relevante din punct de vedere etic, conform principiilor morale. În acest articol, se dezvăluie succint competențele specifice eticii manageriale, cum ar fi competența etico-gnosiologică, deontologică, competența de comunicare etică, culturală și etico-managerială. Aceste competențe îndrumă personalitatea managerului spre o integrare mai bună atât în societate, la locul de muncă, cât și în familie. Însă comportamentul unui manager etic consecvent, care promovează libertatea, dezvoltarea și creșterea fiecărui angajat, respectă familiile angajaților, încurajează un echilibru între muncă și timpul de odihnă adecvat, protejează viața, siguranța și sănătatea angajaților și creează un mediu de lucru lipsit de discriminare. Managerul comunică deschis cu subordonații și cultivă o atitudine pozitivă față de ceilalți și realizările acestora. Toate aceste caracteristici sunt considerate a fi esențiale pentru a fi un lider etic consecvent.