2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Social and cognitive bias in the context of road traffic
    (CEP USM, 2024) Axentii, Olga
    Currently, there is a great concern for the components related to road traffic, and especially for the central element represented by the man himself, i.e. the driver. In the specialized literature, there are a number of concepts from social or cognitive psychology already established in explaining risky driving behaviors. The article analyzes the types of social and cognitive biases, which represent specific illusions of traffic participants, distortions that in certain contexts can influence the behavior of drivers and cause accidents or human losses. Many of the drivers, especially those with little experience, do not know the inherent risk they are in, it being in some places veiled by these biases, and accordingly do nothing to prevent or avoid risky situations. Information and education about these issues can save lives.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL ILUZIEI CONTROLULUI ȘI A OPTIMISMULUI NEREALIST ÎN COMPORTAMENTUL CONDUCĂTORILOR AUTO
    (CEP USM, 2023) Axentii, Olga
    În contextul social actual, pe cât de imprevizibile și incontrolabile sunt evenimentele vieții, pe atât de mult oamenii își doresc să dețină controlul asupra lor. Ideea de control poate fi adaptativă contribuind la o bună integrare și funcționare psiho-socială numai atunci când nu atinge un nivel extrem care dezvoltă așa-numita iluzie a controlului în paralel cu un optimism nerealist. Iluzia controlului reprezintă tendința oamenilor de a percepe că au mai mult control asupra propriului comportament sau asupra mediului în care se află decât au în realitate, ceea ce duce în consecință la adoptarea unor comportamente riscante. Optimismul nerealist se referă la situațiile în care oamenii evaluează evenimentele negative viitoare ca fiind mai puțin probabil să se întâmple lor înșiși decât celorlalți, iar evenimentele pozitive ca fiind mai probabil să se întâmple lor înșiși decât celorlalți.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL PUBLICITĂȚII SOCIALE ADRESATE CONDUCĂTORILOR AUTO
    (CEP USM, 2016) Dercaci, Victoria
    The proposed article represents the construction of social advertising image addressed to drivers through the various target groups and several observations. It provides the opportunity to identify which are the essential points that are at the current stage reached in this regard, as well as presenting weaknesses that need to be resolved. At this moment social advertising addressed to drivers is not a stable point in terms of promotion, but is a current topic that requires attention from the competent authorities to improve the situation.
  • Thumbnail Image
    Item
    FACTORII INDIVIDUALI ȘI SOCIALI ÎN MANIFESTAREA AGRESIVITĂȚII LA CONDUCĂTORII AUTO
    (CEP USM, 2018) Botnari, Ina; Potâng, Angela
    Studiile în domeniul psihologiei transporturilor sunt axate pe cunoaşterea şi explicarea comportamentului în trafic, pe identificarea factorilor ce influenţează comportamentul conducătorului auto, precum şi pe studierea fenomenului de agresivitate la conducătorii auto. Manifestarea agresivității în trafic (încălcarea regulilor de circulație, agresivitate verbală și fizică, manifestarea agresivităţii cu ajutorul automobilului etc.) poate fi influențată atât de factorii sociali, individuali, precum și de factorii de mediu care se pot exprima variat. Ponderea acestor manifestări este diferită și în funcție de cultură, mentalitate, vârsta și sexul șoferilor, anonimatul în trafic, factorii de personalitate, stilul de viață și atitudinile conducătorilor auto. Studiul acestor factori sociali și individuali poate aduce contribuții importante la explicarea și diminuarea agresivității din trafic, ceea ce frecvent produce diverse consecințe tragice.
  • Thumbnail Image
    Item
    TEORII EXPLICATIVE ALE AGRESIVITĂȚII
    (CEP USM, 2018) Potâng, Angela; Botnari, Ina
    Agresivitatea este un termen foarte frecvent utilizat, chiar și în comunicarea cotidiană. În acest articol se realizează o abordare extinsă a acestui termen prin prisma teoriilor explicative care au fost elaborate și explicate de marii cercetători ai timpurilor. O altă dimensiune analizată în acest articole stefuria, o dimensiune emoțională implicată direct în manifestarea agresivității. Analiza acestor două noțiuni și interconexiunea lor în activitatea umană contribuie la înțelegerea comportamentului la volanal conducătorilor auto.