2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    ИССЛЕДОВАНИЯ ПОКАЗАТЕЛЕЙ ОРГАНИЗМА ГАНДБОЛИСТОВ, ВЫСОКОЙ СПОРТИВНОЙ КВАЛИФИКАЦИИ, В СОРЕВНОВАТЕЛЬНОМ ПЕРИОДЕ, ОБУСЛОВЛЕННЫЕ ИГРОВЫМ АМПЛУА И ПОЛОМ
    (CEP USM, 2024) Вережан, Руслан; Тучин, Александр
    Modern level of handball requires athletes to have high sports qualifications and proper morpho-functional psychomotor and techno-tactical preparedness and the ability to effectively integrate them in hard competitive conditions with jointly interrelated actions. In addition , handball players complete under time limits and physical contact with an opponent, accurately and flexibly dosing the time , speed-strength and spatial parameters of technical and tactical actions, the effectiveness of which ultimately determines sports results. In a comprehensive assessment of handball players, the individual characteristics of physical development and indicators of disability of the winners of the national championship at the age of 23-26 years were studied.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVA ANTROPOLOGICĂ ASUPRA EDUCAȚIEI MULTICULTURALE. CONTEXTELE CARE CONTRIBUIE LA UN DIALOG INTERCULTURAL
    (CEP USM, 2020) Barcari, Dina
    Conceptul de educație multiculturală a fost introdus pentru prima dată în educația publică de subculturile de clasă din Statele Unite, pentru a evidenția pluralismul cultural și egalitatea în educația publică. Scopul acestora a fost crearea unui sistem educațional pluralist. Educația multiculturală rămâne încă o idee alternativă pentru subculturi, antropologi și educatorii de pluralism cultural. Conceptul de educație multiculturală utilizat în economie și politică este diferit de modul în care a rulat acest concept utilizat în sistemele școlare, în care relațiile de putere rămân în mod substanțial nealterate și în cazul în care elaborarea de politici e diferită.