2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
11 results
Search Results
Item Curricular adaptation for students with SEN – possible strategies and objectives(CEP USM, 2024) Cheia, FlorinCurricular adaptation has as its essential point the reform of education contents, the general objective being: adaptation and active integration of children with special educational needs in life and society. An appropriate school curriculum for students with CES must emphasize, mainly, the development of personality traits in the affective, motivational, character and socialization fields, the development of individual work skills, the harmonious development of psychomotor behaviors. The differentiated curriculum involves the methods of selecting and organizing the contents, teaching-learning methods, assessment methods and techniques, performance standards, psychological learning environment. Considering the diversity, way and specific peculiarities of learning of all children, including those with special educational needs, we can draw the conclusion that one of the essential qualities of the new school curriculum aims at a greater degree of flexibility, so that it will allow each child to advance at his/her own pace, to be treated according to his/her learning abilities.Item The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education(CEP USM, 2024) Clichici, VeronicaThis scientific article offers a descriptive-analytical foray into the research theme „The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education”. The actuality of this approach elucidates the necessity of the new education process that has become a priority imperative in university education, centered on the learner/student, which presents the premises of a European-type education through the system of values it promotes. The purpose of the research aims at a descriptive analysis of the new educations as a factor of change through an axiological approach to the problem of the contemporary world in student training within university education. In this sense, the dimensions of the new educations at the international and national level were analyzed for the integral training-development of the student’s personality. At the same time, it was determined the ways of implementing the new educations through methodological approaches within university education. The scientific results of the research are relevant by documenting university educational policies, specialized scientific literature with the possibility of implementing new educations in university education and from other specialties than Educational Sciences.Item NECESITATEA DEZVOLTĂRII ABILITĂȚILOR SOFT ÎN FORMAREA INIȚIALĂ A OFIȚERILOR DE POLIȚIE(CEP USM, 2022) Zelenschi, AngelaUn obiectiv important al sistemului de învățământ superior este asigurarea cu cadre de înaltă calificare, capabile să-și îndeplinească misiunile specifice domeniului profesional. Consolidarea serviciilor de poliție bazate pe respectarea drepturilor omului, profesionalismul ofițerilor de poliție și colaborarea eficace cu cetățenii, necesită un efort de motivare a studenților de a-și dezvolta atât competențele tehnice, de calificare în domeniul profesional – hard skills, cât și acalităților denumite soft skills, ce contribuie la dezvoltarea personalității, sporirea eficacității activității și dezvoltarea unor relații interumane de colaborare la locul de muncă. Modelul abilităților soft include gândirea critică, creativitatea, flexibilitatea, rezolvarea problemelor prin găsirea și implementarea unor soluții, asumarea responsabilității, integritatea, leadershipul, comunicarea eficientă, gestionarea constructivă a conflictelor, orientarea spre obținerea de rezultate etc.Dezvoltarea abilităților soft a studenților necesită crearea anumitor condiții de organizare a procesului educațional, în care cadrul didactic ar avea posibilitatea să-și asume rolul de coach, iar studenții ar beneficia de un anumit grad de libertate în realizarea lucrărilor la cursuri. În desfășurarea activităților didactice este important să se ofere posibilitatea studenților să-și poată argumenta poziția, să reflecteze asupra unei experiențe de învățare și să proiecteze modele de evaluare a procesului de interacțiune în realizarea sarcinilor de grup. În condițiile actuale este necesar de a dezvolta capacitățile studenților de a acționa și de a aplica în practică cunoștințele obținute.Item ARHETIPUL COPILULUI-ELEV: PROFIL REAL ȘI FICȚIONAL(CEP USM, 2022) Popa, VioricaLucrarea prezintă particularitățile de vârsta ale elevilor preadolescenți, pentru care s-a optat decongestionarea curriculară, recomandarea de texte literare considerate valorificatoare, conținuturi menite să pregătească elevul pentru ziua de mâine etc. Descoperim arhetipuri de copii-elevi ce își țes imperceptibil viața: între joc și problemă, între bucurie și durere; influențând modul în care ar trebui noi, profesorii, să privim fiecare aspect al vieții. Exemplele simbolice de personaje din Kinderland de Liliana Corobca și Ghiozdanul zburător de Nicolae Popa deschid posibilitatea analizei arhetipurilor/profilurilor de copii/elevi, prin aceasta creând modalități să-i înțelegem/ să-și înțeleagă sinele.Item The curriculum at the decision of the school - a factor of progress in the development of communication skills of students(CEP USM, 2023) Banu, Vasilica-CarinaThe current social and economic dynamics recorded at the national level has determined the appearance of significant changes in the Romanian educational system. Thereby, schools and communities, especially those in rural areas, face a series of challenges aimed at the real needs of the beneficiaries of educational services. In order to improve and overcome such situations, schools and communities can benefit from specialized support, within the framework of implemented and accredited study programs or projects. They can be supported by the curriculum at the school’s decision. It must be seen as part of the entire curriculum and not as irrelevant in relation to the national one in force or being in contradiction with it. The student needs to experience a coherent curriculum, and not a fragmented, deficient one. Thus, the curriculum at the decision of the school must meet the national one and blend together. Since then the traditional subject-based curriculum has emphasized knowledge and understanding. Because of that, the role of the curriculum in the decision of the school has addressed to those desired competences that are too little developed specifically or explicitly by academic disciplines. Examples of such skills may include personal development, preparation for adulthood and economic life, encouraging the responsible being, etc.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA COMPONENTEI COGNITIVE ÎN ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR(CEP USM, 2022) Potâng, AngelaProfesia de psiholog, relativ tânără pentru țara noastră, este una dintre ocupațiile dificile, caracterizată prin solicitări de ordin cognitiv, dar și emoțional. Articolul dat relevă datele unui studiu realizat pe un eșantion de 166 de elevi din ciclul liceal, care au fost chestionați cu referire la modul în care percep serviciile de asistență psihologică în școală. Se pune accentul pe caracterul multiaspectual al activității psihologului în instituția de învățământ, de la evaluarea și dez- voltarea proceselor psihice cognitive, a dimensiunilor de personalitate și până la aspecte legate de relațiile interpersonale și coeziunea de grup. Având în vedere complexitatea misiunilor ce revin unui psiholog din domeniul educațional, ne-am propus drept obiectiv de cercetare determinarea viziunilor elevilor privind modul de realizare a activității psihologice în instituțiile de învățământ cu referire la componenta cognitivă.Item AUTODETERMINAREA – FACTOR REGLATOR AL MOTIVAȚIEI ÎNVĂȚĂRII LA ELEVI(CEP USM, 2022) Pandelică, MirelaMotivația umană se află în centrul multor activități umane, în ultimii ani manifestându-se un interes din ce în ce mai mare pentru studiul motivației, așa cum ne putem da seama din preocupările numeroşilor autori contemporani. Teoria auto- determinării (SDT) este o teorie motivațională a personalității, dezvoltării și proceselor sociale care examinează modul în care contextele sociale și diferențele individuale facilitează diferite tipuri de motivație, în special motivația autonomă și motivația controlată și, la rândul său, conduce la învățare, performanță, experiență și sănătate psihologică. Pentru un profesor este foarte important să-și stabilească obiective clare în raport cu abilitățile și nevoile elevului și să contureze un sistem de recompense al cărui scop pe termen lung este interiorizarea motivației pentru învățare. În articolul nostru încercăm să subliniem necesitatea utilizării tehnologiilor didactice bazate pe tehnici expresiv-creative, prin care să creștem nivelul de autodeterminare și implicit al motivației intrinseci de învățare.Item ACADEMIC MOBILITY IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL BECOMING(CEP USM, 2022) Bulicanu, VictoriaAcademic mobility is one of the most important dimensions in the academic activity at the global level in the past years. This fact is absolutely valid for the universities’ activity in our country as welll. In our country the conditions of development and progress of academic approaches have also led to the intensification of the process of internationalisation in higher education, which has become stronger, especially after the 1990s. Academic mobility programmes are one of the main ways of international academic cooperation, which have been implemented worldwide to establish and effectively strengthen the process of internationalisation in higher education. The article below tries to reveal the strong and weak points in development of the internationalisation process at the global and local level.Item OPINIILE STUDENŢILOR PRIVIND FUNCŢIA CONDUCĂTOR (COORDONATOR) DE GRUP1(CEP USM, 2007) Repida, TatianaL'article porte sur les résultats du sondage effectué parmi les étudiants de la faculté d’histoire et de psychologie (298 étudiants) concernant les fonctions du coordonnateur de groupe d’étudiants. L'auteur met en relief une partie des activités que les étudiants questionnés voudraient organiser ensemble avec leurs coordinateurs de groupe. On souligne aussi les difficultés que les étudiants doivent franchir et qui nécessitent «l’intervention» du coordinateur de groupe.Item FORMAREA ELEVULUI-CITITOR PRIN TEHNICA GENERĂRII DE ALTERNATIVE(Centrul Educaţional PRO DIDACTICA, 2015) Şchiopu, ConstantinÎn articol este abordată problema interpretării textului literar de către elevi prin tehnica generării de alternative. Autorul insistă pe ideea că învăţămîntul de tip interactiv contribuie nu numai la formarea gîndirii independente şi creatoare, a unui stil de abordare a problemelor, ci şi la educarea unor trăsături de personalitate, la sporirea atenţiei, interesului, imaginaţiei etc. Sînt propuse cîteva tipuri, care, în înțeles didactic, pot servi ca procedee de valorificare a textului. Totodată, sînt trecute în revistă cîteva tehnici de stimulare a mecanismelor gîndirii, ale inteligenței, imaginației şi creativității elevilor.