2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI CA OBIECT DE REPREZENTARE SOCIALĂ (CÂTEVA PARTICULARITĂȚI DIN MEDIUL EDUCAȚIONAL)
    (CEP USM, 2022-11-29) Guțu, Olga
    Utilitatea serviciilor psihologice se argumentează prin acțiunile întreprinse de psihologul școlar în suportul oferit beneficiarilor săi. Existența echilibrului între serviciile psihologice oferite și asigurarea unui proces educațional complet creează premise pentru o dezvoltare armonioasă a personalității elevului. Imaginile create în jurul activității psihologului școlar formează percepții pozitive ori negative, constituind elementele unei reprezentări sociale, în centrul căreia se află obiectul social al reprezentării, și anume – psihologul școlar și serviciile psihologice oferite de acesta. Prin acest articol ne propunem să evidențiem particularitățile generale ale psihologului școlar ca obiect social de reprezentare, argumentând existența unui obiect social de reprezentare a psihologului școlar și a serviciilor psihologice din sistemul de învățământ prin raportarea acestuia la criteriile de referință.
  • Thumbnail Image
    Item
    Parteneriatul psiholog școlar-părinte în dezvoltarea limbajului la școlarii mici
    (CEP USM, 2023) Dolinschi, Cristina
    În societatea contemporană limbajul la școlarii mici este influențat de tendințele tehnologice și digitale, diversitatea culturală și comunicarea online. Înțelegerea specificului lingvistic-comunicațional în perioada școlarității mici este esențială în dezvoltarea limbajului, reprezentând o sursă de cunoaștere și ghidare pentru părinți. Totodată, părinții sunt factori primordiali în adaptarea la această realitate lingvistică variată și în continuă schimbare. În articolul de față este reflectat specificul limbajului la școlarii mici și importanța dezvoltării acestui proces psihic în asigurarea unui echilibru armonios între funcțiile mentale, succesul școlar și comunicarea eficientă în mediul social al copilului. În acest sens, este necesară colaborarea dintre psihologul școlar și părinte care sunt actanți educaționali direct implicați în dezvoltarea armonioasă a elevului. În articol sunt trasate principalele aspecte legate de parteneriatul părinte-psiholog școlar, fiind oferite recomandări și exemple de jocuri pentru părinți, menite să faciliteze comunicarea dintre copil și părinte, și totodată să dezvolte limbajul copilului.
  • Thumbnail Image
    Item
    CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA COMPONENTEI COGNITIVE ÎN ACTIVITATEA PSIHOLOGULUI ȘCOLAR
    (CEP USM, 2022) Potâng, Angela
    Profesia de psiholog, relativ tânără pentru țara noastră, este una dintre ocupațiile dificile, caracterizată prin solicitări de ordin cognitiv, dar și emoțional. Articolul dat relevă datele unui studiu realizat pe un eșantion de 166 de elevi din ciclul liceal, care au fost chestionați cu referire la modul în care percep serviciile de asistență psihologică în școală. Se pune accentul pe caracterul multiaspectual al activității psihologului în instituția de învățământ, de la evaluarea și dez- voltarea proceselor psihice cognitive, a dimensiunilor de personalitate și până la aspecte legate de relațiile interpersonale și coeziunea de grup. Având în vedere complexitatea misiunilor ce revin unui psiholog din domeniul educațional, ne-am propus drept obiectiv de cercetare determinarea viziunilor elevilor privind modul de realizare a activității psihologice în instituțiile de învățământ cu referire la componenta cognitivă.
  • Thumbnail Image
    Item
    O ANALIZĂ RETROSPECTIVĂ ÎN APARIȚIA ASISTENȚEI PSIHOLOGICE ȘCOLARE
    (CEP USM, 2021) Guţu, Olga
    În acest studiu sunt prezentate rezultatele unei sinteze teoretice, explorative a conceptului de asistență psihologică în sistemul educațional. Serviciul de asistență psihologică este unul dintre cele mai importante misiuni în folosul societății. Conștientizarea necesității activităților de susținere psihologică se dezvoltă de timpuriu și capătă amploare odată cu evoluția socialului. S-a pus accentul pe esența activităților psihologice desfășurate în instituțiile de învățământ care presupune susținerea dezvoltării unei personalități integre și utile intereselor societății.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXPERIENȚE INTERNAȚIONALE ÎN ASIGURAREA ASISTENȚEI PSIHOLOGICE DIN SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT GENERAL (BELGIA)
    (CEP USM, 2020) Guțu, Olga
    În acest studiu prezentăm rezultatele unei analize teoretice explorative a practicilor internaționale privind asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general, în mod special pentru Belgia. Se trec în revistă ierarhizarea și structura comisiei de psihologi, cadrul de activitate a sectoarelor asistenței psihologice și contribuția abilităților membrilor acestora pentru societatea belgiană. De asemenea, argumentăm importanța cunoașterii practicii internaționale în analiza și restructurarea activității psihologice pentru Republica Moldova. O problemă importantă care are o mare influenţă asupra asistenţei psihologice este stabilirea responsabililor de coordonarea şi monitorizarea activităţii psihologice. Acest aspect este bine determinat în asistenţa psihologică din Belgia. Pentru promovarea unei asistenţe psihologice de calitate în Republica Moldova este necesar de a construi această activitate prin conceptele-cheie: consultanţă, evaluare, intervenţie, cercetare.