2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
3 results
Search Results
Item EDUCAȚIA PENTRU ȘI PRIN VALORI ÎN CURRICULA DISCIPLINELOR SOCIOUMANISTICE DE LICEU DIN ROMÂNIA ȘI DIN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2021) Ciobanu, Ștefania-Mona-LisaÎn acest articol ne propunem o analiză comparată a produselor curriculare de la disciplinele socioumanistice din România și din Republica Moldova din perspectiva valorilor. În acest context, articolul evidențiază, pe de o parte, convergența sau divergența unor finalități ale educației din perspectiva formării valorilor în curricula disciplinelor socioumanistice ale ciclului liceal din cele două state și, pe de altă parte, necesitatea fundamentării unei viziuni comune asupra unei educații prin și pentru valori.Item VALORILE FUNDAMENTALE CA REPERE EPISTEMOLOGICE ÎN EDIFICAREA PARADIGMEI IDEALULUI EDUCAȚIONAL(CEP USM, 2020) Ciobanu, Mona-Lisa-ȘtefaniaNe propunem, în cele ce urmează, să evidențiem câteva dintre opiniile formulate de unii gânditori de seamă ai umanității din veacurile trecute –fie ei filosofi sau teoreticieni ai culturii, civilizației ori ai științelor educației –cu privire la problematica valorii , în general, cu accent asupra valorilor fundamentale și a impactului acestora asupra conturării paradigmei idealului educațional din diverse epoci. Pe deplin conștienți de vastitatea temei, căreia ar trebui să i se consacre o cercetare exhaustivă, într-un volum distinct, mărturisim că ne-am propus deocamdată doar să semnalăm subiectul în cauză, formulând câteva aserțiuni cu intenționalitate mai curând prolegomenică/ propedeutică. Ne-am oprit în pragul epocii moderne, întrucât de aici înainte pedagogia se desparte tot mai multde filosofie, conturându-se o disciplină aparte, cu obiect de studiu propriu, denumită cel mai adesea filosofia educației. De remarca t, din perspectiva temei abordate de noi aici, este faptul că, indiferent de denominația atribuită disciplinelor care se ocupă de educație, problema privind valorile fundamentale este una recurentă, după cum perenă este și influența ori contribuția acest ora la edificarea paradigmei idealului educațional în diverse epoci.Item CONCEPTUL DE PARADIGMĂ ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE(CEP USM, 2015) Guțu, Vladimir; Huncă, MihaelaÎn articol este abordată problema privind formarea continuă a cadrelor didactice din perspectiva paradigmatică: este definită noţiunea „paradigmă”, analizată în plan comparativ paradigma educaţională tradiţională şi modernă, dedus un ansamblu de principii privind formarea continuă a cadrelor didactice. Autorii propun un concept de formare continuă axat pe nevoile individuale şi instituţionale, având ca scop profesionalizarea cadrelor didactice.