2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
6 results
Search Results
Item CURRICULUMUL EDUCAȚIONAL INTEGRAT: CONCEPT ȘI PERSPECTIVELE INTEGRALITĂȚII(CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir; Velișco, NadejdaConceptul de curriculum integrat în ultimul timp a devenit unul discutabil dar și actual. Deși există mai multe abordări și teorii cu privire la curriculum-ul integrat, problema conceptualizării acestui fenomen rămâne una la ordinea de zi. Articolul dat vine să elucideze unele aspecte ale conceptului „curriculum-ul integrat”. Primul obstacol în conceptualizarea curriculum-ului integrat ține de diversitatea chiar și de ambiguitatea abordărilor a curriculum-ului educațional în genere. În acest caz apare întrebarea, ce integrăm? Curriculum-ul − paradigmă, curriculum-ul − finalitate, curriculum-ul − concept, curriculum-ul − proces, curriculum-ul − sistem de produse, sau integrăm numai unele elemente de construcție curriculară etc.? Accentul se pune pe analiza abordărilor teoretice ale conceptului de curriculum și de curriculum-ul integrat, dar și pe analiza tendințelor în cercetarea curriculară a fenomenului enunțat. Totodată se descriu unele perspective ale integrării curriculare în cadrul unei discipline (integrate și/sau integre) și în cadrul a mai multor discipline.Item STRUCTURILE DE GUVERNANȚĂ UNIVERSITARĂ – DIMENSIUNE DE PROMOVARE ŞI SUSŢINERE A UNEI AUTONOMII INSTITUŢIONALE MAI MARI ÎMBINATĂ CU RESPOSABILITATEA PUBLICĂ(CEP USM, 2020) Velișco, NadejdaÎn articol se face referință la reformele privind guvernanța universitară demarate odată cu implementarea Codului educației, la contribuția noilor consilii de dezvoltare strategică instituționalăla pentu dezvoltarea instituției, îmbunătățirea activității acestor consilii și la cooperarea cu senatele universitare pentru beneficiarii instituției de învățământ superior.Item INSTRUMENTE EFICIENTE DE IMPLEMENTARE A PREVEDERILOR PROCESULUI BOLOGNA ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR NAŢIONAL(CEP USM, 2020) Velișco, NadejdaÎn articol este abordat impactul proiectelor TEMPUS ca o istorie de succes pentru Republica Moldova, fiind cel mai durabil program de susţinere a reformei învăţământului superior prin care s-a reușit: reforma curriculară, dezvoltarea guvernanţei universitare, fortificarea celor trei cicluri de studii –licenţă, masterat, doctorat; dezvoltarea mecanismului naţional de asigurare a calităţii în învăţământul superior; dezvoltarea autonomiei universitare şi perfecţionarea sistemului de gestionare a universităţilor; ajustarea formării specialiștilor la necesităţile pieţei muncii;crearea de parteneriate dintre mediul academic şi cel economic; fortificarea componentei de învăţare pe tot parcursul vieţii etc.Item ASPECTE PRIVIND FORMAREA INIŢIALĂ A TINERILOR PEDAGOGI DE CHIMIE ÎN CONTEXTUL REFORMELOR EDUCAŢIONALE(CEP USM, 2009) Velișco, Nadejda; Dragalina, Galina; Kudrițkaia, Svetlana; Revenco, Mihai; Chetruș, PetruA short analysis of the expertise of the Department of Chemistry and Chemical Technology concerning the initial formation of the young teachers of chemistry is presented in the light of the Bologna's Convention requirements. The formation is undertaken, following the main steps of the chemical education: fundamentals of chemistry - pedagogical education- teaching methodology- pedagogical practice- License Diploma and post university training. The place of the new aspects such as ecology, use of computer, skills of modeling etc. in university program of the first cycle is discussed.Item CONCEPŢIA EDUCAŢIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2009) Guțu, Vladimir; Bucun, Nicolae; Cemortan, Stela; Pâslaru, Vladimir; Mija, Violeta; Velișco, Nadejda; Ghicov, Adrian; Parlicov, Eugenia; Volcov, ValeriuThe conception of education in Republic of Moldova is an educational policy act that includes: conceptual provisions of education, objectives, rules and principles of education, educational curriculum and the value system. In conception the educational environment is thoroughly described and there is proposed its implementation suggestions in Republic of Moldova.Item O NOUĂ ETAPĂ ÎN MODERNIZAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR LA CHIMIE(CEP USM, 2007) Dragalina, Galina; Chetruș, Petru; Velișco, Nadejda; Kudrițkaia, SvetlanaCe matériau scientifique et méthodique décrit les étapes du développement de l’enseignement de la chimie, de la reforme curriculaire, les types d’élaborations et d’implantations, qu’ ont réalisées dans la période des années 1995-2007 les membres du groupe de création „Chimcont” à la Faculté de Chimie et Technologie Chimique de l’Université d’Etat du Moldova, y compris les manuels scolaires pour les cycles gymnase (les classes VII-IX) et lycée (les classes X-XII), les guides pour les professeurs et autres