2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    THE INFLUENCE OF MOTOR AND COMMUNICATION SKILLS ON TRANFER ACTIVITY TECHNIQUES OF STUDENTS WITH AUTISM AND AUTISTIC SPECTRUM DISORDER
    (CEP USM, 2022-11-29) Anțibor, Ludmila; Gurcova, Maria
    According to the statistics, the number of children with autistic disorder is increasing every year around the world, while the majority of diagnosed children with autism have pronounced motor impairment as the most characteristic feature of a motor disorder associated with autistic spectrum disorder. Postmodern approaches to the system of training and education of students with autistic disorder emphasize the importance of developing motor sphere and motor skills in the performance of activities by students with autism and autistic spectrum disorder, their personal active participation or functioning in society, self-regulation, increasing learning abilities and skills, which encourages the ability to achieve the goals of harmonious development mainly during the period of schooling and inclusive or special education.
  • Thumbnail Image
    Item
    INDIVIDUAL AND THERAPEUTIC APPROACH WITH STUDENTS WITH S.E.N. ESTABLISHING AN ACTIVE CONTACT AND INVOLVEMENT IN INTERACTION IN CURATIVE-MOTOR CLASSES (KINETOTHERAPY) WITH ELEMENTS OF PSYCHOLOGY AND SPECIAL PEDAGOGY
    (CEP UPSC, 2023) Gurcova, Maria
    În acest articol sunt descrise fragmentele de lecții individuale cu copii cu trăsături de dezvoltare ale sferei emoțional-voliționale, precum și instabilitate motrică cunoscută sub denumirea de „stângaci” sau insta- bilitate motorie cauzată de diagnosticul de autism și tulburare de spectru autist în regim auxiliar. scoala nr 6 din Chisinau. Pentru a depăși dificultățile de învățare și adaptare, pentru a stabili contactul cu copiii cu tulburări din spectrul autist (TSA) și pentru a-i implica în interacțiune psiho-corecțională, așa-numita abordare individual-te- rapeutică (de mediu) care stă la baza activității mele de specialist în reabilitare fizică pentru elevii cu TSA. De asemenea, sunt considerate caracteristicile bidimensionale (spațiu-timp) și nu în ultimul rând caracteristicile emoționale ale mediului terapeutic, precum și conținutul semantic al acestuia. Sunt date exemple, sunt descrise tehnici practice, metode și mijloace de lucru, care sunt utilizate în munca zilnică cu elevii cu TSA în școala auxiliară Nr. 6 din Chișinău, Moldova.