2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
31 results
Search Results
Item CADRUL METODOLOGIC DE INTERVENȚIE A ÎNVĂȚĂTORULUI DE SPRIJIN ÎN REALIZAREA INSTRUIRII INDIVIDUALIZATE A COPIILOR CU CES(2021) Guţu, Vladimir; Cheia, FlorinConceptele de integrare şi de incluziune sunt idei centrale şi o atenţie deosebită este acordată barierelor şi problemelor incluziunii şi echităţii în educaţie, participării părinţilor şi altor servicii de sprijin. Toţi cetăţenii au drept egal la educaţie, la toate nivelurile şi toate formele, indiferent de gen, rasă, naţionalitate, religie sau afiliere po litică şi indiferent de statutul social sau economic. Perspectiva individuală asupra copilului este aceea care defineşte dificultăţile şco lare sub aspectul caracteristicilor individuale ale copiilor (deficienţe, context social sau particularităţi psihice); astfel, această perspectivă a creat în diferite ţări diferite moda lităţi de abordare a copiilor cu dificultăţi de învăţare. Spre exemplu, un grup de copii poate fi identificat ca ,,special” atunci când nu realizează acelaşi progres cu ceilalţi şi necesită o educaţie de remediere într-o şcoală specială. În al doilea rând, copiii cu dificultăţi de învăţare pot avea nevoie de un proces de predare-învăţare individual ca răspuns la problema lor. În al treilea rând, copiii cu aceleaşi probleme pot fi puşi să în veţe împreună în grupe clase/ sau şcoli speciale. Aceşti copii pot fi consideraţi ,,diferiţi” de ceilalţi ,,normali” în ceea ce priveşte aspectul beneficierii de formele obişnuite de educaţie. Din această perspectivă, educaţia are la bază etichetarea şi segregarea. Conceptul de cerinţe educative speciale (CES) aspiră la depăşirea tradiţională a separării copiilor în diferite categorii printr-o abordare non-categorială a tuturor copiilor. Această sintagmă conturează un ,,continuum” al problemelor speciale în edu caţie, care cuprind un registru larg, de la deficienţele profunde la tulburările/dificultăţile uşoare de învăţare – copii care se află de cele mai multe ori în şcolile obişnuite.Item CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL FRAMEWORK OF IDENTIF YING ADULT’S LEARNING AND EDUCATION NEEDS(CEP USM, 2022) Guţu, VladimirThis article addresses the issue of identifying the learning and education needs of adults, primarily non-formal edu- cation. Different concepts and models are analized to identify the learning and education needs of adults. A concept is grounded and a methodology is developed in this regard. The factors that generate the learning and education needs of adults are described in detail: external factors – national educational policies, institutional educational policies, educational reform projects, etc.; internal factors – the need for compensation, recapitulation, complementary knowledge, the need for retraining, the need to realize one's own interests and options, the need to capitalize on free time, etc. The emphasis is on establishing the tools for diagnosing needs, on forms and methods to carry out this process. At the same time, the way of obtaining and interpreting the data is argued. The proposed concept opens new perspectives for the development of formal and non-formal adult education and, first of all, of diversifying adult continuing education programs.Item AXIOMATICA ÎN EDUCAŢIE(CEP USM, 2013-09-26) Guţu, VladimirItem CADRUL DE REFERINȚĂ AL EDUCAȚIEI NONFORMALE A ADULȚILOR: ABORDARE ANDRAGOGICĂ(CEP USM, 2022-11-10) Guţu, VladimirItem Item STIMULATING CREATIVITY IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN FROM THE PERSPECTIVE OF TRANS AND INTERDISCIPLINARITY(CEP USM, 2020) Guţu, Vladimir; Rotaru, Ramona ElenaItem OPTIMIZING THE DIDACTIC COMMUNICATION BETWEEN THE TEACHER AND THE STUDENT WITH HEARING DISABILITIES (Examples of good practice)(CEP USM, 2020) Guţu, Vladimir; Banu, Vasilica-CarinaItem EDUCAŢIA FORMALĂ, NONFORMALĂ ŞI INFORMALĂ: CADRUL COMPARATIV(CEP USM, 2020) Guţu, VladimirItem STRATEGII DE OPTIMIZARE/DEZVOLTARE A CURRICULA PE DISCIPLINE DE STUDII: ARGUMENTE ŞI SUGESTII(CEP USM, 2014) Guţu, VladimirItem CONTENT OF LEARNING AND EDUCATION FOR ADULTS FROM CURRICULAR PERSPECTIVE(CEP USM, 2022) Țurcanu, Carolina; Guţu, VladimirThis article addresses the issue of design, organization and implementation of adults’ learning and education contents from a curricular perspective in formal and non-formal education. It bases a concept and the structure of contents for adults’ learning related to the fields, profiles and types of formal and non-formal activities, in which adults are included. It identifies a set of principles and procedures specific to the organization of contents in the diversification of forms, technologies and purposes of adults’ training and education. Emphasis is placed on the organization and structuring of contents in relation to the form of educational process organization (formal-non-formal education), the type of learning and education (professionalization, lifelong vocational training, qualification, retraining, personal development, etc.); projected/expected outcomes, largely determined by the educational needs of adults.