2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    PROFILAXIA SINDROMULUI EPUIZĂRII PROFERSIONALE SAU CE TREBUIE DE ŞTIUT PENTRU A EVITA ARDEREA EMOŢIONALĂ
    (CEP USM, 2013) Gorincioi, Veronica
    Activitatea de profesorat în instituţiile de învăţământ poate fi un loc de muncă foarte stresant, care poate duce uneori la epuizare profesională. Riscurile epuizării sunt mari. Aceasta poate avea consecinţe grave pentru sănătatea şi starea de bine a profesorilor, dar şi asupra celor cu care profesorii interacţionează –studenţi, colegi şi membri ai familiei. În acest articol vom prezenta câteva recomandări practice pe care profesorii şi administraţia instituţiilor de învăţământ le pot lua în calcul în cazul cadrelor didactice cu risc de ardere. Prevenirea epuizării profesionale şi emoţionale este importantă pentru instituţia de învăţământ, deoarece starea de bine a profesorilor este un factor esenţial pentru succesul personal în procesul de predare-învăţare, precum şi pentru succesul instituţiei de învăţământ.
  • Thumbnail Image
    Item
    COSTURILE ARDERII EMOŢIONALE sau CARE SUNT CONSECINŢELE EPUIZĂRII PROFESIONALE
    (CEP USM, 2012) Gorincioi, Veronica
    Efectele sindromului arderii profesionale asupra individului sunt dezastruoase.Sunt afectate, în primul rând, sănătatea fizică şi psihică a persoanei, scade stima de sine, iar relaţiile cu ceilalţi devin din ce în ce mai tensionate. Pe acest fundal scade performanţa muncii, individul trăieşe sentimente de ratare, inutilitate şi depresie. Prin acest articol ne propunem să analizăm efectele şi consecinţele sindromului „ardere profesională” asupra performanţei individuale, în vederea elaborării unor strategii eficiente de prevenire a apariţiei acestui fenomen.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRESUL ŞI SINDROMUL ARDERII EMOŢIONALE LA PROFESORII UNIVERSITARI
    (CEP USM, 2012) Platon, Carolina; Gorincioi, Veronica
    Obiectivul principal pe care l-am urmărit în acest articol este de a explora relaţia dintre stres şi epuizare emoţionalăla profesorii universitari. Cadrul teoretic şi empiric al cercetării noastre se fundamentează pe rezultatele unor studii (Cooper et al., 2001; Johns, 1998; Maslach şi Leiter, 1997 ş.a.) cu privire la stres şi epuizare emoţională. Interesul nostru se axează atât pe studiul relaţiei dintre componentele enunţate mai sus, cât şi pe evidenţierea diferenţelor gender în manifestarea stresului şi a epuizării emoţionale. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 120 cadre didactice universitare, testul fiind metoda de bază în culegerea datelor. Rezultatele confirmă ipoteza noastră privind existenţa unor diferenţe gender în manifestarea sindromului arderii profesionale la cadrele didactice din mediul universitar.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLICAŢII ALE TEMPERAMENTULUI ÎN MANIFESTAREA ARDERII EMOŢIONALE
    (CEP USM, 2011) Gorincioi, Veronica
    The main objective of this paper is to explore the phenomenon of burnout syndrome to the university teachers in Moldova. We were interested to clarify also the relations between burnout syndrome and temperament. The empirical research was based on Maslach Burnout Inventory, developed by Cristina Maslach and Eysenck Personality Questionnaire. The results confirm the hypothesis proposal in this research.
  • Thumbnail Image
    Item
    DE LA STRES LA SINDROMUL ARDERII EMOŢIONALE
    (CEP USM, 2008) Gorincioi, Veronica
    The article focuses on identifying the differences between stress and burnout syndrome. Cristina Maslach has defined burnout syndrome as a sustained response to chronic work stress comprising three dimensions: the experience of being emotionally exhausted (emotional exhaustion), negative attitudes and feelings toward the recipients of the service (depersonalization), and feelings of low accomplishment and professional failure (lack of personal accomplishment). The relation between stress and burnout was identified by Gil-Monte and Piero in 1997. These authors have suggested that burnout syndrome begins in combination with feelings of low personal accomplishment and emotional exhaustion, considering attitudes of depersonalization as a coping strategy. From a consideration of the causes of burnout at work, they have postulated a model integrating personal, interpersonal and organizational variables, conceptualizing burnout as "...a response to perceived work stress that emerges after a process of cognitive reevaluation, when the coping strategies used by professionals are not efficient for reducing this perceived work stress".
  • Thumbnail Image
    Item
    REPREZENTAREA SOCIALĂ – O FORMĂ DE CUNOAŞTERE SOCIALĂ
    (CEP USM, 2007) Gorincioi, Veronica
    The article focuses on identifying the role of social representations on social knowledge. The scope of social representations is to transform new unfamiliar things into well-known facts, helping in such a was people to „build” the reality. Actually, people think and behave according to the social representations they are clinging. Each society, each group has its own representations of the reality. To understand where each social representation came from it is important to find out what are the unknown thing which gave birth to it.
  • Thumbnail Image
    Item
    GRUPUL VIRTUAL – O NOUĂ FORMĂ DE ORGANIZARE
    (CEP USM, 2018) Gorincioi, Veronica
    Odată cu dezvoltarea rapidă din ultimele decenii a mijloacelor electronice de informare și comunicare, munca a devenit mult mai ușoară, mai rapidă și mai eficientă. Urmare a decentralizării și globalizării proceselor de lucru, multe organizații au răspuns acestor provocări prin introducerea echipelor virtuale care colaborează prin intermediul tehnologiilor informaționale în vederea atingerii unui scop comun, ignorând limitele geografice, temporale, culturale și/sau organizaționle. În prezent, grupurile virtuale devin tot mai populare, companiile investind în echipele virtuale pentru a-și spori performanța și competitivitatea. Echipele virtuale sunt grupuri de angajați dispersați geografic și organizațional, care au fost reuniți de către tehnologiile informaționale în vederea îndeplinirii uneia sau mai multor sarcini organizaționale. Pe piața afacerilor, echipele virtuale reprezintă un răspuns tot mai popular la nevoia de soluții rapide, cu costuri scăzute la problemele organizaționale complexe. Echipele virtuale permit organizațiilor să pună în evidență abilitățile și capacitățile angajaților prin eliminarea barierelor de timp și spațiu. Membrii echipelor virtuale comunică pe cale electronică fără necesitatea de a se întâlni față în față. Cercetările recente la nivel mondial prezintă studii ale diferitor aspecte ale problematicii echipelor virtuale. În pofida prevalenței crescute a tematicii în exterior, la nivelul cercetărilor naționale se cunoaște relativ puțin despre această nouă formă de echipă. Astfel, scopul acestui studiu este de a oferi o sinteză a literaturii cu privire la echipele virtuale și o analiză structurată a informației privind problema dată. De asemenea, vom prezenta și identifica ceea ce este necesar pentru efcientizarea activității grupului virtual, luând în considerare caracteristicile care stau la baza echipelor virtuale și provocările pe care acestea le implică.