2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL DISCURSULUI CIVIC ÎN EDUCAȚIA PENTRU SOCIETATE
    (CEP USM, 2020) Dodul, Dumitru
    Marcând aproape decisiv ştiințele socio-umane, rolul discursului civic în educația pentru societate este un subiect amplu, dezbătut şi supus permanent re/conceptualizării. Trăim într-o realitate în care pandemia a afectat semnificativ comunitatea umană sub aspect economic, social politic şi cultural, agravând inegalitățile sociale, inclusiv în sistemul educațional. Această situație a creat bariere pentru participarea la procesul educațional, în primul rând, a persoanelor din categoriile sociale dezavantajate, ținând cont de faptul că şcoala reprezintă în același timp spațiul pentru educaţie academică, cât şi cadru pentru învăţarea abilităților sociale, emoţionale, de cooperare şi sprijin social. Atunci când majoritatea activităților didactice au fost transferate în mediul online este necesar să abordăm şi problema an/alfabetismului, a educației digitale, dar și avantajele digitalizării administrației publice. Devine imperativ valorificarea posibilităților instituțiilor din comunitate, utilizarea rațională a tehnologiilor de învățare online și implicarea imparțială a mijloacelor mass-media în reflectarea problemelor existente, acestea fiind o oportunitate pentru situațiile de criză. În acest context complex, reafirmăm rolul societății civile, prin însăși raţiunea propriei existenţe, care exprimă viziuni și deziderate cu referire la politicile publice, la legi și ordonanțe de urgență – viziuni exprimate, în unele cazuri, prin critica forțelor politice de la putere. Situaţii în care doar societatea democratică garantează libertatea de exprimare – unul dintre principiile care asigură/motivează implicarea cetățenilor în viața comunității.
  • Thumbnail Image
    Item
    REDIMENSIONAREA IDENTITĂȚII CULTURALE /NAȚIONALE / RELIGIOASE ÎN LUMEA DIGITALĂ
    (CEP USM, 2022) Dodul, Dumitru
    În lumea digitală procesarea, stocarea şi distribuirea informaţiei se realizează cu o viteză foarte mare, generând un sistem tot mai complex al rețelelor de comunicare. Evoluţia tehnologiilor la etapa actuală, reprezintă o ofertă care rezonează cu domenii foarte variate. În acelaș timp impactul pe care îl are Internetul asupra umanității, direcționează discursul către explicitarea „genezei” unei noi culturi a Internetului, despre care „nu avem izvoare istorice/surse scrise” și care ne provocă să explorăm această lume virtuală - „preistorică”- a unei potențiale istorii a lumii digitale. Este un proces continuu de transformare a omului și a lumii, unul complex și deseori contradictoriu. Pe aceleași paliere reprezentanții nomadismului contemporan conviețuesc cu reprezentanții culturilor „sedentare” ultimii sunt mai puțin flexibili, fără mari șanse de integrare și adaptare într-o lume a simulacrurilor și a transformărilor hiperdinamice. Sursă de informare - Internetul s-a transformat într-un spaţiu simbolic, cu indivizi virtuali, organizați în grupuri/triburi, concentrați în jurul unor interese (de grup/ de trib), implicând ideea unui set de atribute esenţiale, care nu mai sunt naturale sau „tari”, ci virtuale - ca proprietate unică a membrilor unui grup şi care ar forma „o altă” identitate. Cert este că, similaritatea şi diferenţa, luate împreună, rămân principiile dinamice ale identităţii. Astfel perspectiva redimensionării paradigmei construcţiei identitare în lumea digitală îşi poate găsi originea în principale orientări şi curente teoretice centrate pe studiul identităţii, cu specificul elementelor acestui/ei cadru/model/matrici.