2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 52
  • Thumbnail Image
    Item
    PREMISE ȘI CONTEXT DE REALIZARE A ACTIVITĂȚII DE MENTORAT ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
    (CEP USM, 2024) Dandara, Otilia; Gogoi, Elena
    Educația ca fenomen social se subordonează unor legități și principii care stau la baza funcționării mecanismelor sociale. Modalitatea de realizare a formării profesionale inițiale în învățământul superior este justificată de premise obiective, argumentate epistemologic la nivelul unor fundamente științifice din domenoiul sociologiei, psihologiei și pedagogiei (științelor educației). Abordările teoretice, configurate în teorii argumentate de către autori consacrați explică esența și modul de influență a unor mecanisme sociale, personale și educaționale, care facilitează activitatea de mentorat. Din perspectiva acestora, mentoratul este un proces firesc, dar și imperios necesar, realizabil din perspectiva interacțiunii formative, care angajează studentul și profesorul universitar, unde profesorului are rolul de mentor, persoană ce demonstrează comportament de urmat într-un mediu de învățare interactiv, conectat la problemele pieței muncii.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTEXTUL DE ÎNVĂȚARE, DETERMINANTĂ A EFICIENȚEI PROCESULUI DE FORMARE PROFESIONALĂ PRIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL UNIVERSITAR
    (CEP USM, 2024) Dandara, Otilia; Gogoi, Elena
    Higher education has evolved over time, being responsive to society’s needs and responding to sociocultural conditions anchored in time. The quality and efciency of professional training through higher education has always been determined by a series of factors, which in all their influence, generated a conceptual approach in which the educational process was subordinated to certain principles and was carried out according to clearly outlined methodologies. The teacher and the student, the two actors carry out their activity in a certain learning/ educational context, which essentially constitutes the basic condition for the realization of the educational paradigm. The relationship between the educational paradigm and the learning context is a complex and inter-determining one, a phenomenon that has been studied less, and even more, we could say that it has been neglected. In the current conditions, marked by the increasing need to bring the university environment closer to the labour market, we consider it necessary to take advantage of all the possibilities of the training paradigm based on the problems of the labour market and the educational context in which this paradigm becomes applicable.
  • Thumbnail Image
    Item
    Sinele creativ, efecte asupra anxietății față de testare și implicit a motivației învățării la elevii adolescenți
    (CEP USM, 2023) Pandelica, Mirela; Dandara, Otilia
    Prezentul studiu analizează nevoia dezvoltării de programe psihoeducaționale în contextul scăderii motivației pentru studiu, constatându-se nevoia dezvoltării sau mai bine spus valorificării creativității adolescentului, studiile evidențiind relatia dintre creativitate și modul de gândire, în sensul că elevul care deține un nivel crescut al autoeficacității creative este mai determinat să acționeze. De asemenea, acest fapt îl putem considera și un factor facilitator al acțiunii în momentul testării, anxietatea față de teste reprezentând de asemenea o problemă reală în rândul elevilor adolescenți. Învățarea reprezintă o nevoie innăscută a omului în general, iar programele psihopedagogice și psihoeducaționale bazate pe tehnici expresiv-creative pot detensiona elevul adolescent și îl pot ajuta să se conecteze cu Sinele, astfel încât să decopere această nevoie - învățarea. De asemenea, dezvoltarea creativității și implicit a autoeficacității creative îl pot motiva să acționeze, descoperind noi modalități de acțiune în momentul instalării anxietății față de testare.
  • Thumbnail Image
    Item
    TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
    (CEP USM, 2022) Dandara, Otilia
    Educația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen- tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con- firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013-09-26) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    DIDACTICA PRO..., O DESCHIDERE A REPUBLICII MOLDOVA SPRE ÎNVĂŢĂMÂNTUL SECOLULUI AL XXI-LEA
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2020) Dandara, Otilia
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR CIVICE
    (CEP USM, 2019) Dandara, Otilia; Negrei, Viorica
  • Thumbnail Image
    Item
    INFLUENŢA MOTIVAŢIEI ASUPRA CERERII DE EDUCAŢIE ÎN CADRUL STUDIILOR DE MASTERAT
    (CEP USM, 2013) Dandara, Otilia; Donos, Corina
  • Thumbnail Image
    Item
    SISTEMUL DE GHIDARE ÎN CARIERĂ DIN REPUBLICA MOLDOVA: ÎNTRE TRADIŢIE ŞI PERSPECTIVĂ
    (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, 2011) Dandara, Otilia
    In the space of Republic of Moldova career guidance system had an evolution connected to sociopolitical context. In about 120 years has changed four times. At the moment it is necessary to strengthen the methodological basis of career guidance process and career guidance system.
  • Thumbnail Image
    Item
    STANDARDELE DE FORMARE PROFESIONALĂ, CONDIŢIE DE ASIGURARE A CALITĂŢII ÎNVĂŢĂMÎNTULUI SUPERIOR
    (Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005) Muraru, Elena; Dandara, Otilia