2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
2 results
Search Results
Item Defining aspects of adult motivation for learning in the context of lifelong learning(CEP USM, 2024) Cotruța, DionisieMotivation has been considered from the perspective of psychodynamic orientation as a stimulation and discharge of energy; associated from the behaviourist approach to a stimulus, as a learned reaction; seen as a psychological factor influencing behaviour. Motivation as an influencing factor in lifelong learning tendencies and as a landmark in the lifelong learning process is gaining momentum in today’s society, becoming increasingly common among both researchers and educational institutions. While the education of school pupils has long been the main focus of educational institutions, the importance of adult education is now becoming increasingly apparent. It is widely recognized that adult education plays a crucial role in promoting a prosperous society. Consequently, the relevance of adult education and the factors that motivate adults to learn are increasingly important.Item Diferențe în percepția imaginii cadrului didactic universitar între cadrele didactice și studenți în instituțiile de învățământ superior(CEP USM, 2023) Cotruța, DionisieȘcoala modernă este chemată să contribuie la educația tinerilor nu doar bine informați, dar și care să posede capacități de adaptare la solicitările permanente ale vieții. Școala superioară este astăzi chemată să realizeze intervenții educaționale axate nu doar pe dimensiunile rațional-intelectuale ale studenților, dar și asupra celor afective, naționale, atitudinale, sociale. Un rol central în realizarea eficientă a intervenției educaționale revine imaginii cadrelor didactice universitare, deoarece aici se reflectă calitatea, profesionalismul, procesul de interacțiune a cadrului didactic universitar cu studenții. Astfel, ne-am propus identificarea aspectelor predominante ale imaginii cadrului didactic universitar din perspectiva cadrelor didactice universitare și a studenților prin intermediul chestionarelor.