2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
2 results
Search Results
Item Monitorizarea curriculumului din perspectiva dezvoltării gândirii: studiu bazat pe percepțiile elevilor [Articol](CEP USM, 2025) Cerlat, RaisaStudiul explorează impactul curriculumului școlar asupra dezvoltării gândirii elevilor, analizând percepțiile acestora asupra activităților educaționale. Cercetarea evidențiază tipurile de gândire cel mai frecvent stimulate și relevă modul în care metodele didactice contribuie la formarea competențelor cognitive. De asemenea, sunt investigate frecvența și eficiența activităților care încurajează analiza, gândirea creativă, reflecția și colaborarea, alături de rolul profesorilor în monitorizarea progresului elevilor. Rezultatele sugerează necesitatea diversificării strategiilor didactice și a adaptării conținutului educațional pentru a stimula gândirea critică, strategică și practică. În final, studiul include propuneri ale elevilor privind îmbunătățirea procesului educațional, punând accent pe metode interactive, aplicabilitate reală și integrarea tehnologiei în învățare.Item Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development(CEP USM, 2024) Cerlat, RaisaThe article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.