2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Evaluarea curriculară – evaluarea curriculumului: concept și metodologie [Articol]
    (CEP USM, 2025) Guțu, Vladimir; Boliev, Veaceslav
    Abordarea sistemică/holistică a curriculumului educațional prefigurează și direcții de evaluare a acestuia: conceptuală, structurală, procesuală și a produsului. În acest sens, curriculumul se axează pe afirmația rolului prioritar al finalităților educaționale în funcție de care se structurează și celelalte componente ale paradigmei curriculare, care asigură: unitatea demersului psihocentric și sociocentric, unitatea educației și instruirii, unitatea predării-învățăriievaluării. De aici deducem și obiectul evaluării: curriculum educațional, dar și aspectele, specifice construcției curriculare în parte. Așadar, obiectul evaluării curriculumului educațional constituie paradigma conceptuală și metodologică a acestuia și dimensiunile specifice: produse curriculare, procesul de proiectare-implementare-monitorizare, structura disciplinei de studiu, finalitățile etc. Pentru prima dată se încearcă caracterizarea noțiunilor „evaluarea curriculară”, „evaluarea curriculumului”. Accentul se pune pe analiza diferitor criterii de evaluare a curriculumului, metodelor și modelelor de evaluare a curriculumului în ansamblu și a curriculumului scris, în particular.
  • Thumbnail Image
    Item
    VALENȚELE DISCIPLINELOR ȘCOLARE ÎN FORMAREA COMPETENȚELOR INTER- ȘI TRANS-DISCIPLINARE
    (CEP USM, 2024) Șevciuc, Maia; Țurcanu, Carolina; Boliev, Veaceslav
    The given article is dedicated to the approach of Education Plans from the perspective of the formation of inter- and transdisciplinary skills. The focus is on the analysis of the formative values of the Curriculum, of school subjects in the formation of transversal skills in different countries. Six transversal competences are identified from the structure of the key competences of the Council of Europe and the clear disciplines, which contribute to their formation, in the first place. We found several differences in the structure of the school subjects through which the identified skills are formed in different countries. The analysis of the correlation of school subjects with transversal skills represents an effective methodological mechanism for relevant curriculum design. It is also proposed to measure the interference of school discipline with transversal competence, which can be measured by qualifications, to a large extent, to an average extent, to a small extent, it does not manifest itself.