2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/52
Browse
Item COMBATING CYBERBULLYING AS STRATEGY TO DIMINISH THE STUDENTS’ AGGRESSIVENESS(CEP USM, 2017) Abu Ria, Ali; Lungu, VictoriaThis article addresses the relationship between cyberbullying and students’ behaviors. At present, cyber security is one of the most discussed topics in most countries of the world. Cyber space is characterized by lack of borders, dynamism and anonymity, generating both opportunities for the development of the information society and risks to its functioning and its beneficiaries. Noting the noxious impact of cyberbullying on youth behaviors, we propose tackling cyberbullying as a strategy to diminish students' aggressiveness in the school.Item CONTEXTUL LEGAL DE PREVENIRE ȘI COMBATERE A VIOLENȚEI ÎN FAMILIE(Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Abu Ria, AliPreventing and combating domestic violence are part of the national policy of family protection and support and are an important public health problem in the Republic of Moldova (Law No. 45 of 01.03.2007). This article is dedicated to the legal context of preventing and combating domestic violence, and as a precondition for the protection of children from violence. The analysis of the legal framework, state response to domestic violence cases, including through protection measures an d special approaches, provides a platform for identifying/uppdating the work strategies of specialists in the field.Item PERCEPȚII ALE ELEVILOR PRIVIND VIOLENȚA ÎN ȘCOALĂ(CEP USM, 2018) Abu Ria, AliIn contextul standardelor internaționale, violența față de copii reprezintă o încălcare gravă a drepturilor copilului. Convenția europeană cu privire la drepturile copilului stipulează obligația statelor părţi de a proteja copilul împotriva oricăror forme de violenţă, vătămare sau abuz, fizic sau mental, de abandon sau neglijenţă, de rele tratamente sau de exploatare, inclusiv abuz sexual (art.19) [1]. În același timp, în pofida existenței cadrului legal internațional și național de prevenire și combatere a acestui flagel, violența în școală este un subiect actual. Dincolo de faptul că subiectul este abordat în multiple studii din perspectivă legală, socială, psihopedagogică, acesta rămâne important în contextul transformărilor sociale și instituționale la nivel național, dar și global. În acest sens, prezentul articol este dedicat percepțiilor elevilor dintr-o școală din sectorul arab din Israel cu referire la violența în școală. În contextul cercetării efectuate, am stabilit existența violenței în scoală, cunoașterea slabă a fenomenului bullyng-ului, unele diferențe în percepțiile fetelor și băieților asupra violenței în școală, cunoștințe dispersate despre fenomen, dar și necesitatea dezvoltării serviciilor de consiliere școlară.