2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/49
Browse
3 results
Search Results
Item MODALITĂȚI DE MANIFESTARE A CONVERGENȚEI MEDIA ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2020) Gugulan, MariaFenomenul convergenței este unul relativ nou pentru jurnalismul din Republica Moldova. Cu toate acestea, o parte din instituțiile media autohtone au implementat deja unele practici specifice convergenței mediatice. Cel mai concludent exemplu în acest sens este holdingul General Media Group, care cuprinde posturile televizate Publika TV, Canal 2, Canal 3 și Prime TV, precum și postul de radio Publika FM, care retransmite integral conținutul mediatic difuzat de Publika TV. Produsele media puse pe post de cele patru posturi TV sunt realizate în aceeași redacție – redacția convergentă – ca urmare a unei strânse colaborări între jurnaliștii acestor instituții mediatice. Materialele jurnalistice sunt adaptate sau preluate și difuzate identic la toate cele patru posturi de televiziune, ceea ce duce la uniformizarea conţinutului mediatic și la diminuarea diversității opiniilor. Or, pentru realizarea reportajelor, care sunt difuzate la posturile TV menționate, în teren merge un singur jurnalist. Prin urmare, protagoniștii produselor media sunt aceiași la toate canalele.Item FENOMENUL CONVERGENȚEI MEDIA ÎN REPUBLICA MOLDOVA: CONDIȚII DE AFIRMARE ȘI FORME DE MANIFESTARE(CEP USM, 2020) Gugulan, MariaConvergența mediatică este un fenomen ce a apărut relativ recent în mass-media autohtonă. Primul pas spre convergență – dezvoltarea mediului online – a fost făcut în anii 2000, odată cu intrarea în circuit a tehnologiilor informaționale și expansiunea Internetului pe piața mediatică, iar primele forme propriu-zise de convergență apar abia în anul 2010, odată cu lansarea holdingurilor de presă Jurnal Trust Media și General Media Group SRL. Deși putem deja vorbi despre un anumit nivel de convergență mediatică în mass-media autohtonă, totuși, diversele cooperări între instituțiile de presă vizează, în principal, interesele personale ale proprietarilor sau finanțatorilor acestora, care, de obicei, sunt din domeniul politic sau afaceri și au scopul de a manipula sau a obține anumite beneficii. Din această perspectivă, fenomenul convergenței se identifică cu un alt fenomen, cunoscut atât la nivel național, cât și global – concentrarea proprietății media, care duce la limitarea pluralismului de opinie și la slăbirea calității conținutului jurnalisticItem CONVERGENȚA MASS - MEDIEI CA PROCES: ABORDĂRI CONCEPTUALE(CEP USM, 2017) Gugulan, MariaÎn ultimii ani, drept urmare a dezvoltării tehnologiei digitale, convergența media s- a impus ca un curent dominant în jurnalism. Aceasta este definită de numeroși cercetători ca proces inovator care presupune o abordare nouă a selectării, producției și difuzării de știri, prin utilizarea tuturor tipurilor de media accesibile. Cu toate acestea, nu există o definiție agreată universal a acestui fenomen, devenind asfel un concept cu semnificații multiple. Unii cercetători au descris convergența ca amestec între mass-media și industriile telecomunicațiilor și computerelor, alții conceptualizează convergența ca proces în continuă evoluție, care depinde de capacitatea jurnaliștilor de a se adapta noilor schimbări. Cert este ca fenomenul convergență modifică relația dintre tehnologie, industrie, piețe, genuri existente, precum și logica operațională a instituțiilor mass-mediei și cea prin care consumatorul tratează informațiile.