2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/48

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Fondul personal al membrului corespondent Serghei M. Ivanov (1904–1980), din fosta Arhivă Științifică a AȘM
    (CEP USM, 2024) Prisac, Lidia; Xenofontov, Ion Valer; Salagor, Iulian
    Studiul reprezintă un material de informare a comunităţii ştiinţifice privind structura şi conţinutul fondului personal al membrului corespondent (1965) al Academiei de Științe a RSS Moldovenești Serghei M. Ivanov (1904–1980), biolog, specialist în domeniul știinţific al fiziologiei plantelor, doctor habilitat în știinţe biologice (1963), profesor universitar (1964). Ca urmare a prelucrării științifice și tehnice, Fondul 56 (atribuit membrului corespondent Serghei M. Ivanov) a fost constituit din nouă unități de păstrare, datate cu anii 1929–1977. Fondul include informații și rapoarte ale lui S.M. Ivanov referitoare la istoria fiziologiei plantelor din Moldova sovietică, jurnalul de serviciu, corespondența personală, cultivarea lămiei în Moldova sovietică etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    DE LA IMPERIUL RUS LA IMPERIUL SOVIETIC: EVOLUȚIA CONCEPTULUI MOLDOVENISMULUI ÎN CERCETĂRILE ETNONAȚIONALE
    (CEP USM, 2024) Moroi, Natalia
    Oficialitățile imperiale rusești foloseau doar termenii „moldoveni” și „limbă moldovenească”, cercetărorii și liderii politici formați în Imperiul Rus foloseau termenii „moldoveni” și „limba moldovenească”, români și limba română în calitate de termeni interschimbabili, chiar și după lovitura de stat din octombrie 1917. Dar „noua” istoriografie sovietică, la temelia căreia stă articolul lui C. Derjavin, manifestă de la bun început ura totală față de termenul român și sintagma limba română. În primul deceniu de după revoluția din februarie 1917 cercetarea problemelor etnnonaționale a decurs în temeiul planurilor elaborate încă în Imperiul Rus, în timpul primului război mondial. Unicul specialist care s-a preocupat de această problemă a fost L.Berg, alții, de fapt nici nu existau în acel timp. Continuarea promovării de către bolșevici a tradițiilor imperiale, politică care s-a manifestat deschis în privința Basarabiei, a dus la implicarea directă a organelor de partid și sovietice în problema determinării apartenenței etnonaționale și a limbii vorbite de către românii din Basarabia. Cu toate că unii dintre liderii politici sovietici cominterniști, promotori ai extinderii „revoluției proletare” afirmau foarte clar că locuitorii băștinași ai Basarabiei și din stânga Nistrului sunt români și limba vorbită de ei este limba română, această poziție corectă a lor venea în contradicție cu politica națională de sorginte imperială promovată de URSS. În atare situație, căutând să legitimeze republica tampon creată pe malul stâng al Nistrului – RASS Moldovenească, dar și pretențiile asupra Basarabiei, unii autori, nespecialiști în domeniul în care se pronunțau, dar mai ales liderii politici locali, așa numiții „autohtoniști”, reieșind doar din motive politice, au repus la ordinea zilei teoria proletcultistă conform căreia moldovenii ar fi un popor înrudit cu românii, dar totuși altul, iar limba vorbită de ei, este „limba moldovenească”, o limbă vorbită de popor, deosebită de limba română.
  • Thumbnail Image
    Item
    FONDUL PERSONAL NICOLAI V. BEREZNEACOV (1910–1989) DIN FOSTA ARHIVĂ ȘTIINȚIFICĂ A AȘM
    (CEP USM, 2024) Prisac, Lidia; Xenofontov, Ion Valer; Salagor, Iulian
    Acest studiu este unul de informare și face parte din suita materialelor ce au în vizor prezentarea fondului arhivistic al Arhivei Științifice Centrale a Academiei de Științe a Moldovei (actualmente Secția Arhivă. Restaurare şi patologie a documentelor aflată în subordinea Bibliotecii Științifice [Institut] „Andrei Lupan” din cadrul Universității de Stat din Moldova). Articolul prezintă Fondul personal al cercetătorului N. V. Berezneacov (1910–1989), cunoscut drept istoric propagandist, autor de lucrări cu caracter istoric, centrate pe promovarea cu accent propagandistic a anumitor evenimente istorice, în funcție de anumite interese, inclusiv politice. Materialele cu referire la activitatea lui N. V. Berezneacov au intrat în patrimoniul Arhivei Științifice Centrale a Academiei de Științe a Moldovei, în anul 1989, datorită lui A. G. Uncuţă. În urma sistematizării și descrierii științifice, în componența fondului a fost înregistrat un singur inventar care include 228 de u.p. documentele fiind datate cu anii 1928–1988. Inventarul include patru secțiuni: I. Materiale pentru lucrări științifice; II. Materiale biografice; III. Colecții de ediții; IV. Materiale ale altor personalități.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTUL LINGVISTIC AL REFORMEI HRUȘCIOVISTE A ȘCOLII ÎN RSS MOLDOVENEASCĂ
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana
    The present study analyzes the „adjustments” of the Soviet language policy in the context of the Khrushchevist school reform of the late 1950s - early 1960s. The „School Law”, including the one voted on April 19, 1959 by the Supreme Soviet of the Moldavian SSR, which provided for the right of parents to decide „in which school with the language of instruction to enroll their children” and the „freedom” of choosing „Moldovan language” by the students studying in the school with the Russian language of instruction, reflects the policy of systematic and intentional Russification of the Soviet peoples , the Soviet regime pursuing the „complete fusion of nations” and the formation of a new historical community - the „Soviet people” for which the common language was to be Russian.
  • Thumbnail Image
    Item
    PATRIMONIUL NOU, DAR VECHI. ȘCOLI SUPERIOARE DIN RSSM. 1940-1941
    (2021) Rotaru, Liliana
    Based on unpublished sources, the author argues that although the Soviet authorities insisted that the "Romanian bourgeois-landlord regime" deprived the Bessarabians of the possibility of pursuing vocational studies in high schools, the communist regime did nothing but rebuild and multiply after the face and likeness of the Soviets, the institutions, which, for the most part, existed in interwar Bessarabia. Also, the author proves that the material patrimony of the higher education institutions established by the Soviets between 1940-1941 on the right bank of the Dniester of the MSSR was constituted by the massive use of the material patrimony of the Romanian educational institutions that operated in Bessarabia.
  • Thumbnail Image
    Item
    EU ÎS DE PĂRERE CĂ FIINŢAZĂ O SÂNGURĂ LIMBĂ!”: CONTROVERSE LINGVISTICE LA INSTITUTUL PEDAGOGIC DIN CHIŞINĂU
    (2020) Rotaru, Liliana
    In this study, based on unpublished sources found in the National Archives of the Republic of Moldova, the author analyzes the linguistic dispute that erupted in the department of “Moldavian” language and literature of the Chişinău Pedagogical Institute in 1956. After a long period of real “linguicide” carried out by I.D. Ceban, director of the Institute of History, Language and Literature of the Moldavian Research Base of the USSR Academy of Sciences and his henchmen, the de-Stalinization and the Khrushchev Thaw allowed philologists, “slightly disguised Romaniaphiles”, to reject the theses about the “specificity of the Moldavian language” and affirm the linguistic unity of the people living on both banks of the Prut, although the river remained a political border. The considered linguistic contradictions between the two opposite camps of philologists from the department of “Moldavian” language and literature, as well as their consequences, are of great importance for explaining the phenomenon of preservation of national Romanian identity in the
  • Thumbnail Image
    Item
    CINE ACTIVA ÎN SERVICIUL „SPIONAJULUI MOLDOVENESC” ÎN ANII 1944-1945?
    (CEP USM, 2021) Malacenco, Alexandru
    After more than three decades since the USSR collapsed, the subject regarding the contribution of the soviet espionage in the process of reestablishing the soviet power in Bessarabia remains unstudied. Based on documents from the Archive of the Security and Intelligence Service of the Republic of Moldova, the author aims to analyze the organizational structure, the duties and the staff of one of the most veiled units of the People’s Commissariat for State Security (in Russian: NKGB) of the Moldavian SSR in the period between 1944 and 1945 – unit 1 of foreign intelligence (in Russian: razvedka). Unit 1 of the NKGB of the Moldavian SSR was responsible for foreign intelligence, or, in other words, it was the espionage service of the union republic outside the Soviet Union. Ethnical composition of the unit 1 of the NKGB’ staff of and the peculiarities of its organization will point out at who the soldiers from the first line of the “invisible front” were and their role in the process of institutionalizing the soviet power in the Moldavian SSR in the first post-war years.
  • Thumbnail Image
    Item
    NKGB, TINERETUL ȘI INTELECTUALII ÎN RSS MOLDOVENEASCĂ ÎN PRIMII ANI POSTBELICI
    (Tipografia "Lexon-Prim", 2020) Malacenco, Alexandru
    In the present work, the author will focus on analysing the actions and measures carried out by the soviet NKGB towards youth and some representatives of the intellectual class from the Moldavian SSR in the first post-war years, as well as the factors that determined their need. The study will allow us to elucidate elements of modus operandi and special measures used by the soviet security structures in relation to mentioned social classes and their role in the context of consolidating the soviet regime in the Moldavian SSR. Taking into account that the subject of the study remains very poorly explored in the Moldovan historiography, this work will contribute to acquire a better knowledge of this historical episode. This study is based on unpublished documents from the archive of the Security and Intelligence Service of the Republic of Moldova (ASISRM) and other historiographical sources.
  • Thumbnail Image
    Item
    UN „POMPIER” PENTRU SISTEMUL EDUCAȚIONAL AL RSS MOLDOVENEȘTI – INSTITUTUL ÎNVĂȚĂTORESC DIN SOROCA
    (Tipografia "Lexon-Prim", 2020) Rotaru, Liliana
    The history of some pedagogical higher education institutions in the Moldavian SSR, re-established and/or created by the Soviets since the second half of the 1940s, is more or less known, or they were the predecessors of some uni - versities in the Republic of Moldova. The shortage of teachers in the post-war period, generated by the expansion of the Soviet educational system in the Moldavian SSR after 1944 and, after 1949, by the transition to compulsory education of 7 classes in villages and 10 classes in Soviet Moldavian cities, led the authorities to open tempo - rary pedagogical higher education institutions, producing, in particular, teachers for grades V-VII and VIII-X. The author tries to decipher, based on unique archival sources, the ins and outs of the founding process of the Soroca Educational Institute – a pedagogical higher education institution with an ephemeral existence, to which the regime assigned a role of „firefighter” for the shortage of teachers in the public education of the Moldavian SSR.