2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/48
Browse
10 results
Search Results
Item EMANCIPAREA ŢIGANILOR ÎN BASARABIA* EMANCIPATION OF ROMANI PEOPLE IN BESSARABIA("Centrografic" SRL, 2022) Tomuleț, ValentinPe baza unui bogat material factual inedit din arhivă, autorul analizează statutul și procesul de emancipare a sclavilor romi basarabeni, care s-a desfășurat în baza Statutului emis prin decretul Senatului din 2 martie 1861. Statutul proclama că sistemul de iobăgie/sclavie a fost desființat odată pentru totdeauna în Basarabia. Romilor eliberați din această dependență li se acordau drepturi similare țăranilor liberi înscriși în comunele sătești și celor stabiliți pe proprietățile moșierilor. Statutul din 2 martie 1861 nu a schimbat însă substanțial situația și statutul poporului rom din Basarabia, din simplul motiv că o mare parte dintre ei (în special cei din curte și rătăcitori) nu erau fermieri pricepuți, așezați cu greutăți. în comunitățile sătești unde nu au avut de ales decât să urmeze un mod de viață sedentar; de cele mai multe ori au fost întâmpinați la rece de săteni. Drept urmare, unii dintre ei s- au mutat în orașe și orașe, crescând rangul de meșteșugari, lăutari, muncitori sezonieri etc. De aceea, problemele legate de modul tradițional de viață al romilor, de integrarea acestei noi populații libere a Basarabiei în viața rurală și urbană s-a dovedit a fi mult mai dificilă decât se credea inițial.Item REPERE ISTORIOGRAFICE PRIVIND RELAȚIILE COMERCIALE ALE BASARABIEI CU PRINCIPATUL MOLDOVEI (1812-1859)1(2021) Tomuleț, Valentin; Butnaru, AdrianaLes auteurs mettent en discussion le problème des relations commerciales de Bessarabie avec la Principauté de Moldavie dans les années 1812-1859 et constatent que le sujet cité ne constitue pas l’objet d’étude des recherches, ni dans l’historiographie moderne, ni dans celle contemporaine. On note qu’il y a peu de recherches sur ce sujet et même s’il en a, ils sont faits tangentiellement (vague) dans les travaux de synthèse dédiés à la vie socialeéconomique de la Bessarabie dans la première moitié du XIXe siècle, mais ils ne répondent pas aux exigences de la science historiographique contemporaine. Il n’y a pas encore de visions claires sur diverses questions liées à la politique commerciale-douanière du tsarisme en Bessarabie dans les premières années après son annexion à la Russie. Il manque de précision et de clarté dans la détermination de l’influence de la politique commerciale sur le développement du commerce de la Bessarabie avec les États voisins, y compris la Principauté de Moldavie, l’inclusion de la région dans le système du marché intérieur et du marché intérieur russe et du commerce international, etc. Respectivement, il permet l’approche scientifique de ce sujet.Item STATUTUL BOIERNAŞILOR DIN BASARABIA ÎN PRIMA JUMĂTATE A SECOLULUI AL XIX-LEA(2020) Tomuleț, ValentinIn this study, the author explores the issue of the social status of boierinaşi in Bessarabia under Tsarist rule. The author notes that after the annexation of Bessarabia to the Russian Empire, the imperial authorities equated the boierinaşi with Russian personal nobles, granting them various privileges. The Regulations of the administrative organization of the Bessarabian region of April 29, 1818 says that “under the name of boierinaşi is meant a social class that is not of noble origin and has not reached the highest boyar posts, but who received the lowest ranks below the vel şătrar”. Paying attention not only to holding senior positions, but also to the role in the administrative institutions of the region, the Russian authorities from the very beginning did not approve of this social status, despite the fact that although the boierinaşi had not performed important administrative functions until that time, some of them belonged to very old families. In accordance with the Regulation on social status rights of the inhabitants of Bessarabia of March 10, 1847, the tsarist authorities equated the Bessarabian boierinaşi with the personal nobles of the Russian Empire, later calling them personal nobles. Consequently, the number of Bessarabian boierinaşi gradually began to decrease. If they did not perform any administrative functions, they were required to enter the category of mazili. Small boierinaşi were often seen as a kind of patriarchs of the peasant community. However, with the disappearance of the generations that witnessed the annexation of Bessarabia to the Russian Empire, their descendants replenished the ranks of mazili, and after the elimination of mazili as a social stratum and rutaşi as a fiscal category in 1847, they were considered odnodvortsy. Thus, the tsarist authorities, trying to eliminate the dissimilarity or inconsistency with the Russian social system, unified part of the Bessarabian social categories with the Russian ones, which led to the disappearance of the boyars as a social category.Item PRIVIRE GENERALĂ ASUPRA EVOLUŢIEI DEMOGRAFICE ŞI SOCIALE A BASARABIEI ÎN ANII ’40 AI SECOLULUI AL XIX-LEA(CEP USM, 2019) Tomuleț, ValentinÎn acest articol autorul analizează, în baza izvoarelor de arhivă inedite, schimbările care au intervenit în dinamica şi componenţa populaţiei din Basarabia în anii ’40 ai secolului al XIX-lea, constatând că statistica ne oferă informaţii importante, deşi nu întotdeauna exacte şi complete. Deşi conţine doar indici estimativi, ea ne dă totuşi posibilitatea să urmărim şi să determinăm anumite tendinţe în evoluţia proceselor de ordin demografic, social şi economic care au avut loc în epoca modernă în Basarabia, în general, precum şi în diferite judeţe luate aparte, în particular. O analiză comparativă a statisticii pentru întreaga Basarabie vizând anii 1840-1850 atestă o dinamică lent-ascendentă a numărului populaţiei. În intervalul de 10 ani, creşterea reală a populaţiei a fost de cca 187577 locuitori, de la 685265 locuitori în 1842 la 872842 în 1850, corespunzător unui spor de aproximativ 1,3 ori. Această majorare a numărului populaţiei Basarabiei, cum atestă izvoarele, s-a produs atât în urma sporului natural, cât şi în urma unor imigraţii de colonişti străini (deşi numărul acestora a fost mult mai mic ca în primele decenii) şi a strămutării unor cetăţeni ruşi din diferite categorii sociale din guberniile interne ruse.Item RECENSĂMINTELE ŞI STATISTICA OFICIALĂ RUSĂ – SURSE IMPORTANTE PENTRU STUDIEREA ISTORIEI MODERNE A BASARABIEI(Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2018) Tomuleț, ValentinIn the present study, based on a rich factual material, the author analyzes two types of historical sources for studying the demographic and socioeconomic issues of Bessarabia in the modern era – lists of the population (especially fiscal lists) and official Russian statistics. The author emphasizes that when investigating a particular issue, the historian / researcher uses various historical sources, and lists of the population and statistical documents are important sources for studying the history of Bessarabia.Item JUDEŢUL HOTIN ÎN DESCRIERILE STATISTICE RUSEŞTI DIN ANII ’30 AI SECOLULUI AL XIX - LEA(CEP USM, 2017) Tomuleț, ValentinÎn baza izvoarelor de arhivă inedite, depistate în fondurile Arhivei Naţionale a Re publicii Moldova, autorul analizează schimbările care au survenit în situaţia demografică şi social - economică a judeţului Hotin în anii ’30 ai secolului al XIX - lea. Folosind datele statistice adunate şi sistematizate de administraţia judeţeană Hotin pent ru anii 1830, 1832, 1835 şi 1836, prezentate administraţiei regionale şi instituţiilor imperiale, autorul analizează mărimea, distribuţia şi compo nența populaţiei, descrie schimbările acre s - au produs în viaţa economică a judeţului Hotin în această perioad ă de timp.Item CONSIDERAȚII PRIVIND COMPETENȚELE CONSILIULUI SUPREM AL BASARABIEI (28 august 1816 - 29 februarie 1828)(Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2016) Tomuleț, Valentin; Baxan, AngelaThe Supreme Council of the Bessarabian Oblast as the supreme legislative, administrative and judicial authority of Bessarabia was formed from among the members of the two departments of the regional government on August 28, 1816, reorganized (in the source - established) on April 29, 1818 and authorized to carry out the organizational, administrative, economic, and judicial functions. After the Charter on the Formation of the Bessarabian Oblast was adopted on April 29, 1918, the administrative and judicial power in the region was held by the Supreme Council. Its competence includes monitoring and verification of all matters relating to decision-making in the executive, public and economic spheres, criminal and procedural affairs, and civil law; it was as well involved in all matters relating to movable, immovable, and land property. Its decisions, being approved by a majority vote, were not subject to appellate review and implemented immediately. Those who did not agree with a decision of the Supreme Council could appeal against this decision to the State Council through the Minister of Justice or the General Prosecutor. The decisions of special importance, which required further amendments or new resolutions, were considered at the general meeting of the Supreme Council on the proposal of the Governor-General, or, in his absence, the civil governor. The amendments were to be submitted for approval to the State Council by the Governor-General or the General Prosecutor. The Supreme Council consisted of 11 members: five members appointed (Namestnik (who held the office of President), the Governor, Deputy Governor, presidents of criminal and civil courts) and six members elected by the local nobility for a period of 3 years, whose appointment was to be confirmed by the Namestnic of Bessarabia and the regional marshal of the nobility. The Supreme Council Decisions were approved by a quorum of 6 people and were final. The Supreme Council included: the Namestnik of Bessarabia (who held the office of President) – Lieutenant-General M.S. Vorontsov; the civil governor – the official of 4th grade Catacazi; deputy governor – the official of 5th grade Krupensky; the regional marshal of the nobility – the official of 6th grade Sturdza; the president of criminal court – the official of 5th grade Kurik; the president of the civil court – the official of 6th grade Basota as well as 4 deputies: officials of 11th grade Katargi and Donici, the official of 7th grade Pruncul, and the official of 6th grade Kazimir. Particularly important issues and matters relating to changes to the normative acts were considered at plenary meetings of the Supreme Council, on the proposal of the Namestnik of Bessarabia, or, in his absence, on the proposal of the civil governor. Taken decisions, accompanied by an explanatory note of the President of the Council, through the General Prosecutor, were dispatched for the approval to the State Council. If the discussed issues were of minor importance, the presence of the President of the Supreme Council at the meetings was not mandatory. In the absence of the President, the Supreme Council presidency was taken over by the person who held the highest office in the administrative hierarchy of Bessarabia. The Supreme Council of Bessarabia was abolished by the Regulation of February 29, 1828.Item REFLECȚII ISTORIOGRAFICE PRIVIND STATUTUL RUPTAȘILOR DIN BASARABIA SUB DOMINAȚIE ȚARISTĂ (ANII 1812-1847)(Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2016) Tomuleț, ValentinIn this article, without touching the status and evolution of the fiscal category of ruptashi considered by the author in previous articles along with the category of mazyli, there is analyzed a long and varied process of this category understanding by different researchers in new and modern historiography, which indirectly or specifically focused on this topic. Analyzing the existing concepts, the author comes to the conclusion that almost all researchers in the 19th-early 21st centuries consider the ruptashi a privileged class: the ancestors of foreign colonists – Bulgarians, Serbs, and others, who settled in the area during the time of the Moldavian government; farmers who have been from the category of clergy and ministers of the church by origin. Rupta de vistierie and rupta de cămară were equated with raznochintsy; rupta de vistierie paid taxes to the treasury, and rupta de cămară – personally to the rulers (cămara). After the annexation of the territory by Russia ruptashi lost almost all their privileges and social prestige. Most researchers tend to see in ruptashi a social category, while in reality they were a fiscal category. Archival sources indicate that ruptashi had a heterogeneous composition, which included both local and foreign people from the rural and urban environment, migrated to Moldova. They were not included in the category of the privileged classes, using only certain privileges, had no permanent residence and had not been enrolled in the category of birnichi (tax-payers). Their privileges with some difficulties were confirmed by the imperial administration, but in 1847 the fiscal category of ruptashi had been liquidated, and they were included in the category of odnodvortsy. The analysis of the examined works, which indirectly or specifically address the issue under discussion, allows the author to conclude that the fiscal category of ruptashi (later - the odnodvortsy) is not sufficiently covered in the studies, and this theme is still waiting for its researcher.Item GENEZA BURGHEZIEI BASARABENE SAU CUM AU FOST RATATE POSIBILITATILE CONSTITUIRII UNEI BURGHEZII COMERCIAL-INDUSTRIALE NATIONALE IN BASARABIA (1812 – 1868)(Academy of Sciences of Moldova, 2015) Tomuleț, ValentinÎn baza izvoarelor de arhivă inedite, autorul constată că procesul de geneză şi evoluţie a burgheziei basarabene, în general, şi a celei comercial-industriale, în particular, a fost generat de multipli factori, atât de ordin economic, cât şi de ordin politic, atât interni, cât şi externi. Documentele atestă că burghezia comercială din Basarabia nu s-a constituit ca o categorie economică, obiectivă, ci în special, ca una fiscală şi juridică. De aceea aceasta va constitui un element al nomenclatorului fiscal ţarist. Deciziile adoptate de administraţia imperială în politica comercială în anii ’20 – ’30 ai secolului al XIX-lea demonstrează că burghezia comercială basarabeană a fost creată de stat şi era dependentă de el. Ea nu va dispune, ca cea vest-europeană, de anumite drepturi constituţionale. În acelaşi timp, aceasta n-a prezentat o entitate coerentă, delimitată etnic şi social, conştientă de drepturile şi obligaţiunile sale. Constituirea burgheziei comerciale ca stare socială în Basarabia se datorează nu atât proceselor interne – economice şi sociale, nu atât naşterii – genezei şi evoluţiei sale, ci mai mult deciziilor administraţiei imperiale şi regionale.).