2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/25

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPOZITUL CA ELEMENT FUNDAMENTAL AL ECONOMIEI ŞI SOCIETĂŢII
    (CEP USM, 2012) Caprian, Iulia; Djugostran, Anastasia
    O taxă este o povară „pecuniară” pusă asupra indivizilor sau proprietarilor pentru a sprijini guvernul cu o plată impusă de autoritatea legislativă. Un impozit nu este o plată voluntară sau donaţie, ci o contribuţie silită, impusă de autoritatea legislativă şi este „orice contribuţie impusă de guvern sub numele de taxă, tribut, datorie, acciz, subvenţie, ajutor, aprovizionare sau alt nume”. A impozita (din latină taxo „estimez”) înseamnă a impune un contribuabil (o entitate individuală sau juridică), de către stat sau de echivalentul funcţional al unui stat, la o taxă financiară sau la alte taxe a căror neplată este pedepsită de lege. Impozitele sunt, de asemenea, impuse de mai multe diviziuni administrative. Impozitele constau din impozite directe sau indirecte şi pot fi plătite în bani sau în echivalent de muncă (forţă de muncă nesalariată – adesea, dar nu întotdeauna). Sistemul naţional de impozitare este o reflectare a valorilor unui popor în comun. Pentru a crea un sistem de impozitare, o naţiune trebuie să facă alegerea cu privire la distribuirea poverii fiscale – cine va plăti impozitele, cât de mult va plăti şi cum vor fi cheltuite impozitele colectate. În ţările democratice, unde alegerile publice stabilesc responsabilii de instituirea sistemului de impozitare, aceste alegeri reflectă tipul de comunitate pe care publicul doreşte să-l creeze. În ţările în care publicul nu are o influenţă semnificativă asupra sistemului de impozitare, acest sistem poate fi mai mult o reflectare a valorilor celor de la putere.
  • Thumbnail Image
    Item
    REGLEMENTĂRI DE STAT ALE ACTIVITĂȚII COMERCIALE EXTERNE A REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2019) Onofrei, Alexandr; Guja, Anatolie
    În acest articol sunt analizate reglementările de stat ale Republicii Moldova ce vizează comerțul exterior. De asemenea, sunt analizate organizațiile internaționale din care face parte Republica Moldova și care sunt un stimulator pentru comerțul exterior al țării. Sprijinul guvernamental pentru promovarea comerțului exterior a devenit în ultimele decenii o caracteristică dominantă a relaţiilor economice internaţionale. Creditarea oficială a exportului joacă un rol extrem de important în finanţarea proiectelor pe care ţara noastră le iniţiază în străinătate şi, totodată, în promovarea şi susţinerea produselor autohtone pe noi pieţe de desfacere. Intervenţia statului în sprijinirea exporturilor şi importurilor se efectuează prin intermediul unor structuri instituţionale diverse, care pot fi grupate în funcţie de modul de organizare a acestora, de statutul funcţional şi de tipul serviciilor pe care le oferă. În acest scop, reglementările de stat au o importanță majoră pentru dezvoltarea și promovarea comerțului exterior al Republicii Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSPECTIVE DE DEZVOLTARE ECONOMICĂ A REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2017) Buzdugan, Adriana
    În acest articol este prezentată situația economiei din spațiul rural al Republicii Moldova, fiind argumentate politicile macroeconomice necesare, care trebuie să includă: politicile creditare, antimonopoliste, fiscale, externe și industriale. Sunt specificate mai multe probleme cu care se confruntă economia națională, în special faptul că aceasta prezintă dificultăți în complexul energetic.De aceea,sunt recomandate: strategia de dezvoltare a complexului; analize aleimpactului complexului energetic asupra prețurilor; politici energetice; politicile prețurilor în complexul energetic.
  • Thumbnail Image
    Item
    UN CONCEPT DE PLANIFICARE INDICATIVĂ A ECONOMIEI REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2017) Buzdugan, Adriana; Maximilian, Silvestru
    În acest articol este prezentat rolul şi importanţa planificării indicative ca instrument de salvare a situației socio­eco­nomice a Republicii Moldova. Sunt specificate modelele matematice utilizate în procesele de elaborare a planului indi­cativ, fiind argumentat rolul tehnologiilor informaționale şi de comunicare în dezvoltarea economică a Republicii Moldova.