2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/25
Browse
4 results
Search Results
Item POLITICA COMERCIALĂ A REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2017) Garştea, SergiuWhereas trade economics focuses on the benefits of trade, emphasizing the net gains from specialization and trade, trade politics is more about the impediments to full liberalization and the processes through which gradual liberalization is made possible. Moldova’s trade deficit accounts for around 40 percent of GDP as remittances fuel imports of household goods. Moldova mostly exports textiles, vegetables and fruit, beverages and electrical machinery. Moldova’s main imports are petroleum, natural gas, textile yarn, pharmaceutical products and machinery. Moldova’s main trading partners are Russia, Romania, the Ukraine, Italy, Germany, Turkey and Belarus. This page provides - Moldova Balance of Trade - actual values, historical data, forecast, chart, statistics, economic calendar and news. Moldova Balance of Trade - actual data, historical chart and calendar of releases - was last updated on October of 2017. The aim of the research is to investigate the export policy of the Republic of Moldova in order to identify gaps and opportunities for accelerating the export of goods. The methodology of research is focused on methods of analysis, comparison, prediction, induction and deduction.Item ROLUL INOVAȚIILOR ÎN COMERȚUL INTERNATIONAL(CEP USM, 2020) Garștea, Sergiu; Gribincea, AlexandruThe article discusses the problems of applying innovative technologies in the moder n trading of enterprises that are associated with changes in the activities of these organizations, which take place under the influence of the macro - environment. Such innovations cover the whole economic system, reflecting specifically in some of its bran ches and leading to an increase in the efficiency of its activity. The article also discusses the specific issues of innovation in wholesale and retail trade. Modern trends in economic development convincingly show the need to improve innovation, which ope ns up new opportunities for increasing competitiveness and modernizing the economic system. The innovation process, which covers the economic system as a whole, is specifically refracted in its individual branches. The commercial sector deserves special at tention in this context. The purpose of the study is to investigate theories, methodology and formulate practical recommendations for improving marketing forms and methods.Item REGLEMENTĂRI DE STAT ALE ACTIVITĂȚII COMERCIALE EXTERNE A REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2019) Onofrei, Alexandr; Guja, AnatolieÎn acest articol sunt analizate reglementările de stat ale Republicii Moldova ce vizează comerțul exterior. De asemenea, sunt analizate organizațiile internaționale din care face parte Republica Moldova și care sunt un stimulator pentru comerțul exterior al țării. Sprijinul guvernamental pentru promovarea comerțului exterior a devenit în ultimele decenii o caracteristică dominantă a relaţiilor economice internaţionale. Creditarea oficială a exportului joacă un rol extrem de important în finanţarea proiectelor pe care ţara noastră le iniţiază în străinătate şi, totodată, în promovarea şi susţinerea produselor autohtone pe noi pieţe de desfacere. Intervenţia statului în sprijinirea exporturilor şi importurilor se efectuează prin intermediul unor structuri instituţionale diverse, care pot fi grupate în funcţie de modul de organizare a acestora, de statutul funcţional şi de tipul serviciilor pe care le oferă. În acest scop, reglementările de stat au o importanță majoră pentru dezvoltarea și promovarea comerțului exterior al Republicii Moldova.Item ANALIZA SCHIMBURILOR COMERCIALE ALE REPUBLICII MOLDOVA CU UE ŞI PERSPECTIVELE SEMNĂRII ACORDULUI ZLSAC(CEP USM, 2014) Diaconu, TatianaSemnarea acordului ZLSAC cu UE va asigura posibilitatea ca economia Republicii Moldova să atingă standardele UE în ceea ce priveşte competitivitatea, precum şi locul său în economia mondială. Acesta, la rândul său, va deschide noi posibilităţi nu doar pentru comerţul UE – Republica Moldova, dar şi pentru comerţul Moldovei cu restul lumii, având în vedere recunoaşterea la nivel mondial a normelor şi standardelor Uniunii Europene. Noile oportunităţi ale pieţei UE şi standardele de producţie mai ridicate în Moldova vor impulsiona investiţiile, vor stimula modernizarea agriculturii şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Astfel, Moldova va beneficia de noi oportunit ăţi comerciale şi de un acces mai uşor la piaţa UE.