2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/25
Browse
6 results
Search Results
Item PARTICULARITĂȚILE FUNCȚIONĂRII ȘI TRANSFORMĂRII PIEȚII MUNCII ÎN NOILE CONDIȚII DE ACCELERARE A PROGRESULUI TEHNOLOGIC(CEP USM, 2017) Stefanco, NataliaThe labor market is a market of a particular type, whose object of transaction is the labor factor, a good that meets a set of biopsychological, demographic, educational-professional and behavioral characteristics that differentiate them net from any other good that falls within the sphere of relations exchange on other markets.Item SPECIFICUL FUNCȚIONĂRII ÎNVĂȚĂMÎNTULUI ECONOMIC SUPERIOR ÎN CONTEXTUL PROCESELOR DE TRANSFORMARE(CEP USM, 2017) Stefanco, NataliaIt is certain that higher education institutions have entered the era of great transformation. The environment in which they operate is fundamentally changed: professional knowledge and skills have become the main generator of economic development. At the same time, the university is no longer the only provider of high-quality knowledge. Competition in the market for knowledge and academic education services is getting tougher. Today’s day urges to change the emphasis from acquiring knowledge to exploiting them through performance management and quality assurance.Item FACTORI CE GENEREAZĂ SCHIMBAREA ÎN CADRUL INSTITUȚIILOR DE ÎNVĂȚĂMÎNT SUPERIOR(CEP USM, 2020) Stefanco, NataliaFrom the moment of their appearance, in sec. In the 13th century, universities (Bologna, Paris, Oxford, etc.) represented legally recognized communities or corporations that became "agents of change." This mission of universities materialized despite the fact that at that time they were striving, in every way, to reproduce corporate, religious or academic university conservatism. The importance of universities in social life from the beginning to the present, consists in the production of new styles of thinking, technical achievements and innovative political practices, but this role was achieved with quite slow times, times that were and are influenced by a multitude of factors that prevent the successful implementation of organizational changes in universities.Item NECESITATEA ADAPTARII SISTEMULUI DE INVAȚAMANT SUPERIOR LA PIAȚA MUNCII(CEP USM, 2016) Stefanco, NataliaItem MODELE DE SCHIMBARE ORGANIZAȚIONALĂ(CEP USM, 2019) Stefanco, NataliaÎn lumea contemporană, schimbările sunt din ce în ce mai frecvente. Orice schimbare poate fi un act de creație. Reducerea timpului dintre două schimbări este egalată de permanentizarea unei capacități proprii de creație în propriile structuri organizatorice, de flexibilitatea structurilor de conducere, de formarea permanentă a personalului în măsură să asigure creșterea vitezei de asimilare a noului, de gradul de receptivitate a managerului față de schimbări, de motivarea conducerii. Schimbarea reprezintă o permanență și o realitate a vieții noastre cotidiene. Fie că o dorim sau nu, schimbarea se produce la nivel de individ sau la nivel de organizație. Unele firme percep schimbarea ca o evoluție firească, sunt obișnuite cu ea. Altele însă o percep ca pe o amenințare și nu reacționează în timp util pentru a supravețui unui mediu din ce în ce mai turbulent. Oamenii și organizațiile au nevoie de timp pentru a se obișnui cu schimbarea, dar în prezent ritmul schimbărilor este atât de rapid, încât firmele se confruntă cu transformări permanente și nu mai au timp să rămână inactive, inflexibileItem PRACTICILE INTERNAȚIONALE PRIVIND CORELAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR CU CERINȚELE PIEȚEI MUNCII(CEP USM, 2018) Stefanco, NataliaProblema corelării învățământului superior cu cerințele pieței muncii este una comună atât pentru țările care sunt în curs de dezvoltare, cât și pentru țările dezvoltate economic. De-a lungul timpului s-au încercat a fi găsite cele mai optime metode de corelare a acestor două mari sisteme, practicile cele mai optime fiind întâlnite în Marea Britanie, Franța, Germania ș.a. Printre problemele cu care se confruntă țările europene, cea mai importantă este asigurarea echilibrului dintre cererea pe piața muncii și oferta învățământului superior. Soluționarea acesteia în Europa este realizată prin creșterea rolului statului, a dinamicității angajatorilor și a organizațiilor acestora, prin consolidarea coordonării activităților partenerilor sociali în domeniul muncii și al formării profesionale.