2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/25

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 23
  • Thumbnail Image
    Item
    NIȘA ȚĂRILOR ÎN ECONOMIA MONDIALĂ
    (2018) Gribincea, Alexandru; Pencea, Daniel; Şerbănescu, Sebastian
    Under the conditions of globalization, the influence of global product markets and external economic relations on the development of national economies and individual sectors of the national economy is increasing. The world market has a significant impact on agriculture in different countries, being one of the sources of satisfaction for supranational food demand. The situation on global food markets influences the level of food supply and social stability in different regions. The purpose of the research is to investigate the typology of the countries of the world and their significance in the development of planetary megatendences. The results obtained allow us to find our place amongst other countries and to fix orientation to tend towards them.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL INOVAȚIILOR ÎN COMERȚUL INTERNATIONAL
    (CEP USM, 2020) Garștea, Sergiu; Gribincea, Alexandru
    The article discusses the problems of applying innovative technologies in the modern trading of enterprises that are associated with changes in the activities of these organizations, which take place under the influence of the macro-environment. Such innovations cover the whole economic system, reflecting specifically in some of its branches and leading to an increase in the efficiency of its activity. The article also discusses the specific issues of innovation in wholesale and retail trade. Modern trends in economic development convincingly show the need to improve innovation, which opens up new opportunities for increasing competitiveness and modernizing the economic system. The innovation process, which covers the economic system as a whole, is specifically refracted in its individual branches. The commercial sector deserves special attention in this context. The purpose of the study is to investigate theories, methodology and formulate practical recommendations for improving marketing forms and methods.
  • Thumbnail Image
    Item
    INOVAŢIILE ÎN COMERŢUL MODERN
    (CEP USM, 2013) Gribincea, Alexandru; Gherghina, Virgil; Colțea, Traian; Roșcăneanu, Radu
    Pentru o afacere, inovarea este o pârghie pentru consolidarea poziţiei sale în raport cu concurenţii săi. Inovaţia contribuie la cucerirea noilor pieţe prin oferirea de produse sau servicii unice, pentru a îmbunătăţi performanţa şi a reduce costurile, a extinde sau a menţine clienţii sau a îmbunătăţi imaginea de brand. Printre afacerile cu personal angajat mai mic de zece, 41% se declară ca fiind aplicat inovarea în perioada anilor 2002-2004, acestea reprezentând un sfert din companiile inovatoare ale economiei franceze. Consideram ca cele mai comune inovaţii organizaţionale se referă la întreprinderile comerciale. Inovaţiile în marketing, în procesul de introducere pe piaţă sunt puse în aplicare de către aproximativ una din cinci întreprinderi. Inovaţiile ce ţin de livrare referitoare la conceptul de vânzare sunt rare în aceste companii studiate. Se presupune că se combină diferite tipuri de inovare. Considerăm că principalii factori care influenţează comportamentul de inovare sunt: mărimea companiei, apartenenţa la un grup sau reţea şi dimensiunea pieţei. Cu toate acestea, costul este considerat principalul obstacol. Cheltuielile de inovare sunt concentrate în comerţul cu ridicata, în special în echipamente profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLEMENTAREA MARKETINGULUI ÎN ACTIVITATEA BĂNCILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI MODALITĂŢI DE EFICIENTIZARE A ACESTUIA
    (CEP USM, 2013) Gribincea, Alexandru
    Ca proprietari de afaceri mici, tendinţa dvs. naturală este de a comercializa produsele şi serviciile la un public cât mai larg. Dacă vindeţi mochete, aţi putea considera că toată lumea care locuieşte la bloc este clientul dvs. potenţial. Dar despre acei oameni care au alergii sau cei în scaune cu rotile, oameni care trăiesc în apartamente sau persoane care au cumpărat un nou brand acasă? Ei la fel au toate posibilităţile, dar, probabil, nu sunt piaţa-ţintă. Cea mai largă piaţă-ţintă este formată din acei proprietari de mochete. Aici pot fi incluşi şi acei proprietari de case care au o anumită vârstă, care se gândesc la înlocuirea unui covor, la fel şi proprietarii de case noi care doresc fie să modernizeze, fie să modifice aspectul casei lor. Focalizarea asupra comercializării la o nişă este de a ajunge la acei oameni care sunt gata sa cumpere produsul sau serviciul dvs. Ceea ce nu înseamnă că nu puteţi vinde şi la alte nişe. Aceasta se explică prin concentrarea mijloacelor financiare în campanii de marketing ce vizează în mod specific nişa dvs. Astfel, piaţa de nişă devine importantă pentru afacerile bazate pe expertiză, pe consultanţi, web designeri etc. Scopul eforturilor de marketing este de a atrage cât mai mulţi clienţi
  • Thumbnail Image
    Item
    POLITICI DE PROTECŢIE SOCIALĂ ÎN CONDIŢII DE CRIZĂ ECONOMICĂ
    (CEP USM, 2012) Gribincea, Alexandru; Roncia, Mihai
    Criza economică presupune pierderea de producţie şi scăderea consumului, aspect care declanşează implicit scăderea dramatică a veniturilor bugetare, împreună cu creşterea nivelului de şomaj şi de micşorare a salariilor angajaţilor. Factorii de decizie politică vor trebui să facă faţă anumitor nevoi menite să ofere protecţie acestor categorii cu resurse bugetare diminuate. Identificarea şi punerea în aplicare a anumitor acţiuni de bunăstare în perioada de criză economică sunt obligaţii imperative pentru orice guvern.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPLEMENTAREA MARKETINGULUI ÎN ACTIVITATEA BĂNCILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI MODALITĂŢI DE EFICIENTIZARE A ACESTUIA
    (CEP USM, 2012) Gribincea, Alexandru
    Ca proprietari de afaceri mici, tendinţa naturală este de a vă comercializa produsele şi serviciile unui public cât mailarg. Dacă vindeţi mochete, aţi putea considera că toată lumea care locuieşte la bloc este clientul Dvs. potenţial. Dar despre acei oameni care au alergii, sau despre acei în scaune cu rotile, oameni care trăiesc în apartamente sau persoane care au cumpărat un nou brand acasă? Desigur, ei au toate posibilităţile, dar probabil nu sunt piaţa ţintă. Cea mai largă piaţă ţintă este formată din acei proprietari de mochete. Aici pot fi incluşi şi acei proprietari de case care au o anumită vârstă, care se gândesc la înlocuirea unui covor, la fel şi proprietarii de case noi care doresc să modernizeze, fie să modifice aspectul casei lor. Focalizarea asupra comercializării la o nişă, este de a ajunge la acei oameni care sunt gata sa cumpere produsul sau serviciul Dvs. Aceasta nu înseamnă că nu puteţi vinde şi la alte nişe. Faptul se explică prin concentrarea mijloacelor financiare în campanii de marketing ce vizează în mod specific nişa Dvs. Astfel, piaţa de nişă devine importantă pentru afacerile bazate pe expertiză, pe consultanţi, web designeri etc. Scopul eforturilor de marketing este de a atrage cât mai mulţi clienţi.
  • Thumbnail Image
    Item
    UTILIZAREA OPTIMĂ A RESURSELOR PUBLICITARE
    (CEP USM, 2010) Gribincea, Alexandru; Bejan, Oxana; Barbacaru, Elena; Prodan, Marina
    Advertising is a form of communication used to influence individuals to purchase products or services or support political candidates or ideas. Frequently it communicates a message that includes the name of the product or service and how that product or service could potentially benefit the consumer. Advertising often attempts to persuade potential customers to purchase or to consume a particular brand of product or service. Modern advertising developed with the rise of mass production in the late 19th and early 20th centuries. Commercial advertisers often seek to generate increased consumption of their products or services through branding, which involves the repetition of an image or product name in an effort to associate related qualities with the brand in the minds of consumers. Different types of media can be used to deliver these messages, including traditional media such as newspapers, magazines, television, radio, billboards or direct mail. Advertising may be placed by an advertising agency on behalf of a company or other organization.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL INOVAȚIILOR ÎN COMERȚUL INTERNATIONAL
    (CEP USM, 2020) Garștea, Sergiu; Gribincea, Alexandru
    The article discusses the problems of applying innovative technologies in the moder n trading of enterprises that are associated with changes in the activities of these organizations, which take place under the influence of the macro - environment. Such innovations cover the whole economic system, reflecting specifically in some of its bran ches and leading to an increase in the efficiency of its activity. The article also discusses the specific issues of innovation in wholesale and retail trade. Modern trends in economic development convincingly show the need to improve innovation, which ope ns up new opportunities for increasing competitiveness and modernizing the economic system. The innovation process, which covers the economic system as a whole, is specifically refracted in its individual branches. The commercial sector deserves special at tention in this context. The purpose of the study is to investigate theories, methodology and formulate practical recommendations for improving marketing forms and methods.
  • Thumbnail Image
    Item
    UTILIZARE OPTIMĂ A RESURSELOR PUBLICITARE
    (CEP USM, 2010) Gribincea, Alexandru; Prodan, Marina; Bejan, Oxana; Barbacaru, Elena
    Advertising is a form of communication used to influence individuals to purchase products or services or support political candidates or ideas. Frequently it communicates a message that includes the name of the product or service and how that product or service could potentially benefit the consumer. Advertising often attempts to persuade potential customers to purchase or to consume a particular brand of product or service. Modern advertising developed with the rise of mass production in the late 19th and early 20th centuries.Commercial advertisers often seek to generate increased consumption of their products or services through branding, which involves the repetition of an image or product name in an effort to associate related qualities with the brand in the minds of consumers. Different types of media can be used to deliver these messages, including traditional media such as newspapers, magazines, television, radio, billboards or direct mail. Advertising may be placed by an advertising agency on behalf of a company or other organization.
  • Thumbnail Image
    Item
    OPTIMIZAREA CREŞTERII ECONOMICE PRIN INTERMEDIUL DIFUZĂRII INOVAŢIILOR ÎN CONDIŢII DE RISC ŞI INCERTITUDINE
    (CEP USM, 2009) Gribincea, Alexandru; Ganea, Victoria; Nohailîc, Silvia
    La croissance économique est la dynamique ascendante du volume quantitatif de fabrication et de consommation des produits et des services. Le business innovateur est traditionnellement lié à des activités d’un risque élevé, ce qui empêche aussi l’attraction des investissements et, par conséquent, l'évaluation des risques dans l'activité d'innovation a un rôle particulièrement important.