Rezumate teze de doctorat
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11325
Browse
3 results
Search Results
Item PARTICULARITĂȚI ALE INTERACȚIUNII ANXIETATE ACADEMICĂ – STILURI COGNITIVE LA STUDENȚI(2018) Toma, NataliaProblema privind anxietatea, funcţiile ei și rolul acesteia în depăşirea situaţiilor extremale rămâne a fi una actuală. Actualitatea cercetării este determinată şi de faptul că pe parcursul dezvoltării sale personale şi profesionale omul interacţionează cu multiple situaţii-problemă, în care anxietatea joacă un rol important. Conceptul de anxietate a suscitat interesul specialiştilor odată cu identificarea relaţiei strânse de interacţiune şi interpătrundere ce există între conştient şi inconştient ca ipostaze ale psihicului uman, precum și a influenţei pe care o exercită sursele anxietăţii asupra vieţii psihice a individului. Starea de anxietate reprezintă unul dintre cele mai intime mecanisme ale stresului psihologic. Caracteristica sa distinctivă este senzaţia de ameninţare, care constituie elementul central al anxietăţii şi care determină semnificaţia ei biologică ca un semnal subiectiv de nesiguranţă şi pericol.Anxietatea este un fenomen unitar, caracterizat printr-o stare patologică afectivă de frică şi nelinişte. Anxietatea, ca stare afectivă, apare în diverse situaţii de pericol şi are funcţia de protecţie, ajutându-ne să reacţionăm corespunzător.Starea de anxietate presupune un sentiment de incertitudine. Pericolul nu este definit clar, nu-l poţi măsura, nu poţi interveni pentru a-l schimba. Anume din această cauză reacţia primară de apărare nu este una motorică, ci ţine, mai degrabă, de procesele cognitive, care sunt activate de sistemul cognitiv pentru a se apăra în faţa unui pericol. Rezultatul acestui proces este modalitatea de a reacţiona pentru a depăşi pericolul.Item PARTICULARITĂŢILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITĂŢII COPILULUI CU MALADII RESPIRATORII CRONICE(2017) Tarnovschi, AnaStudiul personalităţii constituie una dintre preocupările esenţiale ale psihologiei, însă complexitatea acesteia a generat dificultăţi şi controverse în surprinderea ei. O altă idee esenţială, pe care o trasează psihologia contemporană, este analiza psihicului în dezvoltarea sa. Nu întâmplător dezvoltarea psihicului în ontogeneză şi patologiile sale au devenit teme de cercetare tot mai frecvente. Cercetarea procesului de dezvoltare a psihicului şi de dezintegrare a lui, în diverse maladii, ne permite să constatăm nivelul actual al dezvoltării psihice a individului, precum şi să observăm noile formaţiuni apărute la diverse etape ale ontogenezei, sau, din contra, în cazul unei maladii – mecanismele şi legităţile dezintegrării psihice. Acest fapt reprezintă, la rândul său, un proces calitativ deosebit.Item ROLUL RESURSELOR PERSONALE ÎN DEZVOLTAREA PASIUNII PROFESIONALE A PEDAGOGILOR(2017) Buraga, NataliaActualitatea temei. Lumea contemporană înaintează un mare număr de solicitări personalității care trebuie să reacționeze rapid la un enorm curent informațional, la situația social politică și economică în schimbare. Acest fapt ridică în fața științei psihologice problema studierii potențialului pozitiv al personalității, contribuind la funcționarea optimală în societate, la dezvoltarea personală și realizarea profesională. Este recunoscut faptul că profesia de pedagog este una dintre cele mai tensionate forme de muncă din punct de vedere intelectual și emoțional. Profesorilor, într-o măsură semnificativ mai mare decât reprezentanților altor profesii, din categoria „omom“, le sunt impuse cerințe ridicate din partea societății în contextul aprecierii muncii, adesea scăzute din punct de vedere social și material [19, с. 139]. Acest lucru duce la o scădere a prestigiului profesiei, la „fluxul de personal“, la reducerea cantitativă și calitativă a nivelului de viață ale specialiștilor domeniului dat. O situație similară poate fi urmărită și în țara noastră, unde profesia dată, este slab plătită și neprestigioasă.