2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22
Browse
5 results
Search Results
Item IMPACTUL CRIZEI COVID-19 ASUPRA FENOMENULUI TERORISMULUI(2021) Cebotari, SvetlanaEmergența crizei COVID-19 a afectat în mod semnificativ toate activitățile umane la scară globală, inclusiv asupra fenomenului terorismului. Pandemia de coronavirus nu este doar o criză în sectorul sănătății, ci și o criză a securității internaționale. Prezentul articol supune analizei efectele COVID-19 față de fenomenul terorismului printr-o abordare multidimensională. Impactul crizei COVID-19 cu referire la fenomenul terorismului va fi analizat prin prisma a șase domenii: politic, militar-polițienesc, economic, social-cultural, informațional și infrastructură-transport. Aceste domenii nu sunt izolate, ci sunt interconectate și interdepen- dente, influențându-se reciproc. În acest fel, vor fi examinate efectele și consecințele pandemiei în raport cu diferite societăți mai vulnerabile la radicalizare și terorism.Item IDENTIFICĂRI CONCEPTUAL – TEORETICE ALE CORELAȚIEI ,,MIGRAȚIE ILEGALĂ-AMENINȚARE-SECURITATE”(2022) Cebotari, Svetlana; Buzev, AnatoliFenomenul migraţiei a devenit una din trăsăturile de bază ale globalizării, una din oportunitățile majore ale dezvoltării și coeziunei sociale. Actualmente, fenomenul migrației ilegale devine un subiect prezent tot mai mult în discursurile politicienilor, dar devine și un subiect prezent pe masa de lucru a reprezentanților comunității academice. Migrația, în special migrația ilegală a populației devine o amenințare la adresa securității statelor, dar și la adresa securității internaționale. Prezentul articol are drept obiectiv reliefarea corelației existente între conceptele de ,,migrație ilegală-amenințare-securitate”. De asemenea, în articol sunt scoase în relevanță unele abordări cu referire la aceste fenomene, argumentația fiind axată pe încercarea de a evidenția principalele caracteristici de manifestare ale acestora. Deși acești termeni au co- notații diferite, între aceștia există o relație de complementaritate. Migrația ilegală este con- siderată a fi drept o amenințare directă la adresa securității statului, inclusiv și la adresa securității internaționale. Astfel, putem menționa faptul că migrația ilegală are un impact direct asupra securității statului/lor. Migrația ilegală este o amenințare directă la adresa securității fiecărui stat, cât și la adresa securității internaționale.Item ACTORII ȘI AGENȚII INTERESULUI NAȚIONAL ȘI AI SECURITĂȚII NAȚIONALE(2022) Saca, Victor; Hîrbu, DianaÎn articolul propus spre publicare sunt examinate noțiunile de bază ale tandemului in- teres național - securitate națională, și anume cele de actor și agent ale acestui tandem. Atare noțiuni alcătuiesc ceea ce numim osatura interesului și securității, fiindcă anume actorul și agentul sunt considerați pe drept principalii purtători, dar și promotori ai tandemului inte- res național - securitate națională. În acest context, în articol, sunt analizate și evaluate cali- tățile actorului și agentului în câmpul complex al interesului și securității și, desigur, rolurile interpretate de ei pe scena politică actuală, inclusiv cea a Republicii Moldova. O atenție aparte acordăm personalității ca actor primar al interesului și securității, de care depind în ultima instanță capacitățile tuturor celorlalte tipuri de actori în aria interesului național și securității naționale. Totodată, este specificată activitatea comunității sociale ca actor colec- tiv al interesului și securității, dar și ale instituției politice ca agent decizional de interes și securitate. În cele din urmă, drept factor sintetic de analiză sunt evidențiate statul-națiune și societatea civilă ca unicii exponenți ai interesului național și securității naționale.Item FACILITATEA EUROPEANĂ PENTRU PACE, CA INSTRUMENT EXTRABUGETAR AL UE(CEP USM, 2023) Galben, VasiliiScopul articolului este de a arăta cum instrumentul european pentru pace finanțează acțiunile externe, care au implicații militare sau în domeniul apărării și permite UE să ofere asistența țărilor partenere în cadrul operațiilor militare în sprijinul păcii. Uniunea Europeană (UE) a instituit Instrumentul European pentru Pace (IEP) în efortul de a îmbunătăți capacitatea sa de prevenire a conflictelor și de consolidare a securității internaționale. Adoptată la 22 martie 2021, decizia Consiliului privind IEP a creat un instrument extrabugetar pentru consolidarea capacității UE de a preveni conflictele, de a promova pacea și de a consolida securitatea internațională. Acesta permite, de asemenea, finanțarea acțiunilor cu implicații militare sau în domeniul apărării în cadrul politicii externe și de securitate comune (PESC). IEP înlocuiește și extinde instrumentele financiare anterioare din acest domeniu, iar plafonul financiar al acestuia a fost majorat la 7,979 miliarde EUR până în 2027. IEP are trei piloni principali: operații militare, măsuri de asistență și guvernanță. Operațiile IEP contribuie la costurile operațiilor militare ale UE, iar măsurile de asistență sprijină capacitățile militare ale statelor terțe și aspectele militare ale operațiilor de menținere a păcii. IEP funcționează sub autoritatea unui comitet, iar accesul la documentele sale este gestionat în funcție de pilonul relevant. Acest instrument marchează angajamentul UE de a contribui la pace și securitate la nivel global.Item CRIZA COVID-19 – AMENINȚARE LA ADRESA SECURITĂȚII INTERNAȚIONALE(Tipografia “Fox Trading”, 2021) Cebotari, Svetlana