2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22
Browse
5 results
Search Results
Item BUNA GUVERNARE DIGITALĂ – O PARADIGMĂ A ADMINISTRAȚIEI PUBLICE(Print-Caro, 2024) Bîzu, Calin-LucianDigitalizarea reprezintă o miză semnificativă pentru guvernarea și dezvoltarea unei țări. Apariția unui public compus din cetățeni care pledează pentru o bună guvernare digitală face procesul fezabil, deschizând ușa și pentru buna guvernare. Modernizarea oricărui sector, în general, și guvernanța în special, se bazează pe digitalizare. Digitalizarea aplicată ca instrument de bună guvernare aduce schimbări instituționale și forme de dezvoltare specifice în arena politică. Studiile indică faptul că revizuirea structurilor guvernanței și a politicilor digitale prezintă un model de guvernanță digitală condusă de stat. Țările europene au promovat strategii de digitalizare, dornice, de asemenea, să faciliteze tehnologia digitală pentru dezvoltarea economică și buna guvernare în cadrul puterii executive a guvernului. În acest sens, dezvoltarea serviciilor guvernamentale trebuie să progreseze, infrastructura digitală trebuie consolidată, cetățenii și sectorul privat ar trebui să culeagă beneficii incontestabile, economia digitală ar trebui să prospere, iar accesul la bunuri și servicii publice ar trebui să fie excelent. Transformarea digitală afectează toate nivelurile sferei publice – indivizi, asociațiile acestora, instituțiile publice și democrația în ansamblu. Oferă oportunități de consolidare a democrației și de implementare a celor 12 principii ale bunei guvernări. Guvernanța digitală a devenit o paradigmă a administrației publice datorită capacității sale de a spori eficiența, transparența și implicarea cetățenilor, precum și capacitatea sa de a stimula inovația și adaptabilitatea la schimbările societale.Item IMPLEMENTAREA MODELELOR DE FLEXIBILIZARE A MODULUI ȘI TIMPULUI DE LUCRU PENTRU FUNCȚIONARII PUBLICI DIN ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ CENTRALĂ ȘI LOCALĂ ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE(Print-Caro, 2024) Muntean, AlionaThe implementation of the models for flexibility of the way and working time for civil servants in the central and local public adminis- tration in the context of European integration is an important necessity in the efforts to reform the public administration in the Republic of Moldova. One of the major challenges in the short and medium term for local public administrations is the adaptation to European requirements and standar- ds, including the support of accession of the Republic of Moldova to the European Union. The COVID-19 pandemic has further highlighted the importance of adapting to new ways of working, including telecommuting and remote working. Harmonization of national legislation to European standards in the field of work flexibility can bring multiple benefits to both employees and the public sector as a whole. First of all , a balanced work of culture promotes employee health and well-being. By offering flexible work options, civil servants can better manage their personal and pro- fessional lives, reducing stress levels and improving quality of life. In the second place, harmonization of national legislation to European standards regarding work flexibility can help to attract and retain talent in the public sector. By offering flexible working arrangements, public administration becomes more attractive to talented professionals who are interested in maintaining a work-life balance.Item STRATEGIA DE REFORMĂ A ADMINISTRAȚIEI PUBLICE DIN REPUBLICA MOLDOVA PENTRU ANII 2023-2030: OPORTUNITĂȚI ȘI IMPEDIMENTE PRIVIND MODERNIZAREA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE(CEP USM, 2023) Ţap, IurieUnder the conditions of the status of a candidate country for the accession to the European Union, the Republic of Moldova must fulfill the conditionalities established by the European Commission, among which is the one regarding the modernization of the public administration. In this sense, the „Public Administration Reform Strategy of the Republic of Moldova for the years 2023-2030” was developed and submitted to public consultations. This „represents a unitary, coherent and comprehensive policy document that describes the vision, purpose, objectives, actions and resources necessary for the process of improvement/transformation of the public administration in the Republic of Moldova. At the same time, the analysis of the Strategy reveals conceptual problems that affect its quality and risk compromising the achievement of the intended objectives. In part, it is about the transversal inconsistency regarding the regulation of the dimensions/components of the Strategy, but also the lack of a coherent vision regarding the reform of the public administration based on the decentralization of power according to the principle of subsidiarity.Item ORGANIZAREA ŞI GESTIONAREA SERVICIILOR PUBLICE DE ALIMENTARE CU APĂ ŞI DE CANALIZARE ÎN REPUBLICA MOLDOVA(Editura USM, 2024) Șaptefraț, AndreiThe purpose of research is to study water-supply and sanitation services organization and management, to address existing organization problems and to submit management improvement solutions for such services in the Republic of Moldova. Within a state, the basic task of organizing and managing the public service of water supply and sanitation lies with the local public administration.Item FUNDAMENTAREA LEGALĂ A PROCESULUI DECIZIONA L DIN CADRUL ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE A REPUBLICII MOLDOVA : REFLECȚII ANALITICE(2018) Saca, Victor; Solomon, OlegProcesul de elaborare, adoptare şi implementare a deciziilor reprezintă activitatea de bază din cadrul organizaţiilor. În cadrul administraţiei publice, eficienţa şi eficacitatea autorităţilor la fel depind de calitatea deciziilor adoptate şi implementate. De aceea, existenţa unui proces decizional calitativ este foarte importantă pentru orice autoritate administrativă, inclusiv locală, care se vrea a fi una modernă. În acest articol vom studia şi analiza prin prisma legală procesul decizional din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale. Vom analiza dacă actualul cadru legislativ naţional este suficient şi bine construit, pentru ca autorităţile publice locale să desfăşoare procese decizionale raţionale, transparente şi participative