2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22
Browse
14 results
Search Results
Item POLITICA EUROPEANĂ COMUNĂ DE SECURITATE ȘI APĂRARE(CEP USM, 2024) Chetrean, OlegArticolul subliniază importanța Uniunii Europene (UE) în arena internațională, evidențiindu-i rolul ca cel mai mare donator de ajutor din lume și un puternic bloc comercial. Cu relații stabilite cu 150 de țări, UE reprezintă peste un sfert din PIB-ul global, având potențialul de a fi un actor global credibil. Cu toate acestea, ter- menul “gigant economic, dar pitic politic” a fost folosit pentru a descrie UE, subliniind un decalaj între influența economică și cea politică. Intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona a avut ca scop consolidarea rolului global al UE prin crearea Serviciului Eu- ropean de Acțiune Externă. Articolul evidențiază angajamentul UE în promovarea multi- lateralismului și a ordinii mondiale bazate pe reguli, inclusiv sprijinul pentru organizații precum ONU și Curtea Penală Internațională. UE este un important investitor în dezvol- tare, având parteneriate economice strategice cu actori globali. De asemenea, culegerea subliniază relațiile cooperative cu vecinii săi, sprijinindu-i în aderarea la standarde și va- lori europene. UE acționează în două domenii cheie: politică economică și de securitate, combinând abordări civile și normative. Puterea economică a UE stă la baza influenței sale internaționale, iar politica de extindere în Balcanii de Vest demonstrează eforturile de export al stabilității și prosperității. Prin politica de vecinătate, UE își propune să consolideze legăturile cu țările vecine, facilitând dezvoltarea și stabilitatea în regiune. Articolul subliniază și prioritățile Uniunii Europene în cooperarea cu regiunea Estică, evidențiind impactul pozitiv asupra dezvoltării și colaborării regionale. Prin Parteneria- tul Estic, UE a contribuit semnificativ la consolidarea cooperării și la sprijinirea progre- sului în țările partenere. De asemenea, UE acordă sprijin semnificativ țărilor vecine la Sud, promovând democrația, statul de drept și dezvoltarea economică. În final, articolul subliniază faptul că UE acționează pe baza unor valori comune, cum ar fi drepturile omului și democrația, având un rol important în promovarea acordurilor internaționale pentru pace și securitate. UE își propune să creeze conexiuni transfrontaliere și să dezvolte rețele eficiente în cooperarea cu alte regiuni ale lumii, evidențiind parteneriatele semnificative cu țări precum China, Japonia, Statele Unite, și țările din America Latină și Caraibe. Astfel, UE se afirmă ca un actor global bazat pe valori și interese comune.Item CADRUL EUROPEAN DE POLITICI PRIVIND MIGRAȚIA ȘI DEZVOLTAREA(CEP USM, 2023) Leşan, VictorThe European Union’s policy framework in the field of migration is complementary to the European Union’s foreign policy and development cooperation. This is based on common objectives set by the member states. In turn, community migration policies are based on cohesion and inclusion that respect fundamental human rights, within solid social market economies, offering citizens a space of freedom, security and justice without internal borders.Item COOPERAREA ÎN ATINGEREA OBIECTIVELOR DIN PARTENERIATULUI ESTIC ÎNCETINITĂ DE CORUPȚIA DIN EST(Print-Caro, 2023-03-15) Casiadi, Oleg; Soltan, MihaiThe Eastern Partnership from the beginning was a progressive tool and optimized application of the European Neighborhood Policy targeting Eastern Europe and Caucasus. It helped the partner countries to enter new markets proportionally to their interests and ensured the beneficiaries with aid in order to enhance democracy and eradicate corruption. More than 25 years of independence and corruption were sufficient to result in economic and social inequalities despite the last 2-3 generations growing up in communism during half of the century. The first 10-15 years of independence and privatizations were the most reorganizing ones and the most favorable for flourish corruption and sufficient to bring the populations at the edge of poverty. Today, in 2023, is the last call to bring back to the table the discussion about Eastern Partnership because of the fast changes in the region and the turbulent events of 2022. The Eastern Partnership was a necessary next step in developing and consolidating the relations of the European Union with eastern neighbors. Taking the responsibility of promoting democracy and the rule of law in a region with deep-rooted corruption was a sign of trust and commitment, especially when we have as partners some CIS member states. The goals of having a closer political association and economic integration were a vital measure for the penetration of new markets at new dimensions and strategic diversification or reorientation. It is also a big advantage for the EU by having this type of partners and their potential of production, exports, and their costs. But the debate between union and decentralization (bio trilateral agreements) seems to be also sensible for this partnership. From 2022 we have an “Associated Trio” composed of R. Moldova, Ukraine, and Georgia, of which just R. Moldova and Ukraine received the status of EU candidates. Also, we had an escalation of the conflict between Armenia and Azerbaijan, and the participation of Belarus in EaP is still suspended, even more, it was subjected to new sanctions packages. The Russian aggression in Ukraine caused a new sort of crisis and instability in the region, and the peoples started to prioritize the politicians with visions and agendas oriented to ensure the peace in a way which will build a stable economy and good governance. But all these ideas circulate in a mixture of misinformation that can present a destabilization at any moment, especially in the case of states with internal conflicts.Item CONSOLIDAREA COOPERĂRII UE - NATO ÎN CONTEXTUL RĂZBOIULUI DIN UCRAINA(CEP USM, 2024) Cebotari, SvetlanaThe war in Ukraine, conditioned by the occupation of the Crimean peninsula in 2014 and the invasion of the Russian Federation on February 24, 2022, is, since the collapse of the Soviet Union, the event that will have the greatest geopolitical implications on the international arena. The ongoing war implies a number of long-term effects for the security and stability of the European continent. Also, the war in Ukraine produced an unprecedented political convergence in Europe, with a unanimous perception of the need to increase defense capabilities. The objective of this article is to highlight the main steps taken by the EU and NATO in order to ensure security on the European continent. The presence of the war in Ukraine, on the border of the EU and NATO conditions a strengthening of combat capabilities and a more effective collaboration between the two organizations - the EU and NATOItem ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЕГИПТОМ И ЕВРОПЕЙСКИМ СОЮЗОМ(CEP USM, 2023) Goncear, XeniaArticolul explorează relațiile dintre Egipt și Uniunea Europeană (UE), evidențiind modul în care UE sprijină reformele democratice în Egipt prin intermediul resurselor economice și investițiilor. De asemenea, este analizată colaborarea dintre cele două entități în combaterea terorismului, promovarea drepturilor omului și întărirea securității. De-a lungul decadelor, Egiptul și UE au interacționat în diverse domenii, inclusiv economie, securitate și cultură. În ciuda unor neînțelegeri punctuale, cooperarea lor persistă. UE a majorat semnificativ finanțarea pentru cooperarea cu Tunisia, care a evidențiat un interes crescut pentru reformele democratice. În cazul Egiptului, sprijinul financiar al UE nu a putut influența semnificativ situația, dat fiind faptul că acceptarea asistenței externe în domeniul dezvoltării democratice a fost limitată. Articolul subliniază că, în ciuda eforturilor, divergențe privind drepturile omului și libertatea presei rămân obstacole în promovarea relațiilor UE-Egipt. Totuși, cooperarea economică dintre cele două părți rămâne robustă, Egiptul fiind un partener comercial important pentru UE în regiunea Africii și Orientului Mijlociu.Item SECURITATEA FRONTALIERĂ A REPUBLICII MOLDOVA ÎN CONTEXTUL MEDIULUI ACTUAL DE SECURITATE(Institutul naţional de informaţii şi securitate „Bogdan, întemeietorul Moldovei”, 2022-05-14) Buzev, Diana; Bencheci, Marcel; Hîrbu, DianaRepublic of Moldova's immediate rapprochement with the European Union has made it inevitable to reconfigure the relevant security policies, in accordance with those of the EU. A separate approach is also the case of securing the state border. The issue of ensuring border security and the effective regulation of increasingly intensive cross-border flows is facing several countries. At the same time, the processes of global and regional integration are gaining momentum. This study aims to investigate the level of security of the Republic of Moldova in the context of Integrated State Border Management as the main tool that facilitates border control, information exchange and cooperation at national and international level.Item ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ ДИПЛОМАТИИ В ЕС(CEP USM, 2022) Тельпиз, ТатьянаВ статье исследуются сущность и содержание понятия экономическая дипломатия. Рассматриваются основные направления экономической дипломатии на современном этапе развития мировой экономики в условиях глобализации. Изучаются актуальные направления и тренды экономической дипломатии Европейского Союза и формулируются выводы.Item ASPECTE DE AMPLIFICARE A COLABORARII REPUBLICII MOLDOVA CU ACTORII INTERNAŢIONALI IN CONSOLIDAREA SECURITAŢII NAŢIONALE(CEP USM, 2016) Căldare, GheorgheThe article is dedicated to the analysis of the aspects of Moldova's collaboration with relevant international actors in strengthening national security at present. In particular, they are valued dimensions of our country's cooperation with the North Atlantic Alliance in the reform and modernization of the National Army, held in quite varied forms. It is also analyzed, the collaboration between Moldova and Organization for Security and C-operation in Europe, providing substantial support to Moldovan authorities in organizing 5 + 2 format negotiations-identification mechanism for appropriate solutions to the Transnistrian conflict settlement.Item INTERESE ŞI PREZENŢE OCCIDENTALE ÎN REPUBLICA MOLDOVA LA SFÎRŞITUL ANILOR ’90 – ÎNCEPUTUL 2000(CEP USM, 2016) Andrieş, VasileSince the early years of independence, Moldova has established relationships with several states. However, during the 90s, our country did not show a high interest for the major Western powers. The situation has evolved in the early 2000s, by increased cooperation with the European Union and the strengthening conviction that the Republic of Moldova is set towards an irreversible European path. For this reason, the study aims to follow a historical intervention development of bilateral political, economic and cultural cooperation between Moldova and both external actors as partners and major political forces worldwide and in the region. In this respect, we will examine relations with the following countries: Germany, France, Italy, Great Britain and the United States, the countries being placed in alphabetical order. Overall, we can identify the following steps in the foreign relations of the Republic of Moldova with the international community and the European Community: 1. 1992-1998 - period for setting diplomatic ties and signing of collaboration agreements; 2. 1998-2006 – period of relations strengthening and priorities identification, culminating in the signing of the Action Plan EU - Moldova 3. 2006 - present. The study will examine only the first and second stage, the third is reflected in another context.Item RELAŢIILE REPUBLICA MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ POST VILNUS 2013(Combinatul Poligrafic, 2020) Cebotari, SvetlanaDuring the last seven years since the signing of the Association Agreement in Vilnius 2013, the relations between the Republic of Moldova and the European Union have been sinusoidal. However, the greatest achievements in the Moldovan-European dialogue of this period remain the signing of the Association Agreement and the Agreement on the liberalization of the visa regime. This article will analyze the developments that have taken place in the relations of the Republic of Moldova with the EU since the post-Vilnius period.