2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22
Browse
10 results
Search Results
Item POLITICA EUROPEANĂ COMUNĂ DE SECURITATE ȘI APĂRARE(CEP USM, 2024) Chetrean, OlegArticolul subliniază importanța Uniunii Europene (UE) în arena internațională, evidențiindu-i rolul ca cel mai mare donator de ajutor din lume și un puternic bloc comercial. Cu relații stabilite cu 150 de țări, UE reprezintă peste un sfert din PIB-ul global, având potențialul de a fi un actor global credibil. Cu toate acestea, ter- menul “gigant economic, dar pitic politic” a fost folosit pentru a descrie UE, subliniind un decalaj între influența economică și cea politică. Intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona a avut ca scop consolidarea rolului global al UE prin crearea Serviciului Eu- ropean de Acțiune Externă. Articolul evidențiază angajamentul UE în promovarea multi- lateralismului și a ordinii mondiale bazate pe reguli, inclusiv sprijinul pentru organizații precum ONU și Curtea Penală Internațională. UE este un important investitor în dezvol- tare, având parteneriate economice strategice cu actori globali. De asemenea, culegerea subliniază relațiile cooperative cu vecinii săi, sprijinindu-i în aderarea la standarde și va- lori europene. UE acționează în două domenii cheie: politică economică și de securitate, combinând abordări civile și normative. Puterea economică a UE stă la baza influenței sale internaționale, iar politica de extindere în Balcanii de Vest demonstrează eforturile de export al stabilității și prosperității. Prin politica de vecinătate, UE își propune să consolideze legăturile cu țările vecine, facilitând dezvoltarea și stabilitatea în regiune. Articolul subliniază și prioritățile Uniunii Europene în cooperarea cu regiunea Estică, evidențiind impactul pozitiv asupra dezvoltării și colaborării regionale. Prin Parteneria- tul Estic, UE a contribuit semnificativ la consolidarea cooperării și la sprijinirea progre- sului în țările partenere. De asemenea, UE acordă sprijin semnificativ țărilor vecine la Sud, promovând democrația, statul de drept și dezvoltarea economică. În final, articolul subliniază faptul că UE acționează pe baza unor valori comune, cum ar fi drepturile omului și democrația, având un rol important în promovarea acordurilor internaționale pentru pace și securitate. UE își propune să creeze conexiuni transfrontaliere și să dezvolte rețele eficiente în cooperarea cu alte regiuni ale lumii, evidențiind parteneriatele semnificative cu țări precum China, Japonia, Statele Unite, și țările din America Latină și Caraibe. Astfel, UE se afirmă ca un actor global bazat pe valori și interese comune.Item COOPERAREA ÎN ATINGEREA OBIECTIVELOR DIN PARTENERIATULUI ESTIC ÎNCETINITĂ DE CORUPȚIA DIN EST(Print-Caro, 2023-03-15) Casiadi, Oleg; Soltan, MihaiThe Eastern Partnership from the beginning was a progressive tool and optimized application of the European Neighborhood Policy targeting Eastern Europe and Caucasus. It helped the partner countries to enter new markets proportionally to their interests and ensured the beneficiaries with aid in order to enhance democracy and eradicate corruption. More than 25 years of independence and corruption were sufficient to result in economic and social inequalities despite the last 2-3 generations growing up in communism during half of the century. The first 10-15 years of independence and privatizations were the most reorganizing ones and the most favorable for flourish corruption and sufficient to bring the populations at the edge of poverty. Today, in 2023, is the last call to bring back to the table the discussion about Eastern Partnership because of the fast changes in the region and the turbulent events of 2022. The Eastern Partnership was a necessary next step in developing and consolidating the relations of the European Union with eastern neighbors. Taking the responsibility of promoting democracy and the rule of law in a region with deep-rooted corruption was a sign of trust and commitment, especially when we have as partners some CIS member states. The goals of having a closer political association and economic integration were a vital measure for the penetration of new markets at new dimensions and strategic diversification or reorientation. It is also a big advantage for the EU by having this type of partners and their potential of production, exports, and their costs. But the debate between union and decentralization (bio trilateral agreements) seems to be also sensible for this partnership. From 2022 we have an “Associated Trio” composed of R. Moldova, Ukraine, and Georgia, of which just R. Moldova and Ukraine received the status of EU candidates. Also, we had an escalation of the conflict between Armenia and Azerbaijan, and the participation of Belarus in EaP is still suspended, even more, it was subjected to new sanctions packages. The Russian aggression in Ukraine caused a new sort of crisis and instability in the region, and the peoples started to prioritize the politicians with visions and agendas oriented to ensure the peace in a way which will build a stable economy and good governance. But all these ideas circulate in a mixture of misinformation that can present a destabilization at any moment, especially in the case of states with internal conflicts.Item SECURITATEA INFORMAȚIONALĂ: CONCEPTE ȘI NOȚIUNI(2021) Busuncean, NataliaAcest articol identifică înțelegerea și importanța cunoașterii conceptelor și noțiunilor de securitate informațională. În noul context de securitate, sfera informațională, ca factor de organizare a societății contemporane, are o influență activă asupra componentelor politice, economice, sociale, de apărare, diplomatice și tehnologice ale securității statului. În cea mai mare parte, integritatea lumii contemporane, ca societate globală, este asigurată de schimbul de informații. Astfel, securitatea informațională este una multidimensională și complexă și, în linii generale, presupune securizarea mediului informațional. Misiunea de bază în asigurarea securității informaționale revine liderilor autorităților și instituțiilor publice. Există o nevoie urgentă de politici de stat bine construite care să reunească principiile democratice și libertatea de informații cu securitatea informațională a țării. Drept urmare, statele ar trebui să stabilească mecanisme de supraveghere la nivel național, regional și internațional pentru a spori, dezvolta și aplica soluții eficiente în industria informației. Soluționarea acestor probleme nu se poate realiza decât printr-un dialog larg între autoritățile guvernamentale, reprezentanții mediului de afaceri, ai mediului academic și societatea civilă, atât la nivel național, regional, cât și global. În concluzie, am putea menționa faptul că identificarea unor strategii viabile de coope rare și schimb de experiență între factorii de decizie va contribui la implementarea unei politici naționale de securitate informațională, la securizarea mediului informațional.Item ОТНОШЕНИЯ МЕЖДУ ЕГИПТОМ И ЕВРОПЕЙСКИМ СОЮЗОМ(CEP USM, 2023) Goncear, XeniaArticolul explorează relațiile dintre Egipt și Uniunea Europeană (UE), evidențiind modul în care UE sprijină reformele democratice în Egipt prin intermediul resurselor economice și investițiilor. De asemenea, este analizată colaborarea dintre cele două entități în combaterea terorismului, promovarea drepturilor omului și întărirea securității. De-a lungul decadelor, Egiptul și UE au interacționat în diverse domenii, inclusiv economie, securitate și cultură. În ciuda unor neînțelegeri punctuale, cooperarea lor persistă. UE a majorat semnificativ finanțarea pentru cooperarea cu Tunisia, care a evidențiat un interes crescut pentru reformele democratice. În cazul Egiptului, sprijinul financiar al UE nu a putut influența semnificativ situația, dat fiind faptul că acceptarea asistenței externe în domeniul dezvoltării democratice a fost limitată. Articolul subliniază că, în ciuda eforturilor, divergențe privind drepturile omului și libertatea presei rămân obstacole în promovarea relațiilor UE-Egipt. Totuși, cooperarea economică dintre cele două părți rămâne robustă, Egiptul fiind un partener comercial important pentru UE în regiunea Africii și Orientului Mijlociu.Item RETROSPECTIVĂ A RELAȚIILOR DE COOPERARE DINTRE REPUBLICA MOLDOVA ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ ÎNTR-O NOUĂ CONFIGURAȚIE A SECURITĂȚII REGIONALE(Print-Caro, 2023) Ciobanu, NataliaSecuritatea regională reprezintă relațiile de cooperare dintre statele unei regiuni și capacitatea acestora de reacție împotriva destabilizării situației, a crizelor și a conflictelor militare apărute la nivel regional. Acestea pot fi asigurate în urma unor tratate regionale încheiate sau a unor structuri regionale formate. În acest articol, autorul va efectua o prezentarea a acțiunilor efectuate de Uniunea Europeană în Republica Moldova pentru asigurarea securității regionale, grav afectată de către agresiunea militară a Rusiei în Ucraina. Acest sprijin a fost divers și direcționat promt pentru necesități- le strigente apărute. Astfel, suportul politic, financiar și de expertiză a vizat: gestionarea frontierelor și a fluxului masiv de refugiați, asigurarea traficului de mărfuri agricole prin conectarea Republicii Moldova și Ucrainei la rețeaua transeuropeană de transport, depășirea crizei energetice și sprijinirea grupurilor vulnerabile, modernizarea armatei, asigurarea rezilienței economice și dezvoltarea afacerilor etc. Actualitatea și scopul acestui studiu rezidă în importanța perceperii de către factorii de decizie politică și cetățeni a expresiei unității și eforturilor comune înfăptuite privind rezistența națională a unui stat lipsit de protecția NATO în fața unei agresiuni militare. Aplicarea principiului efortului național conjugat, reiese din art.11 al Constituției privind neutralitatea permanentă, potrivit căruia Republica Moldova singură „va opune rezistență unui agresor care amenință cu forța suveranitatea, independența și unitatea, integritatea teritorială și democrația constituțională a țării”.Item STRATEGIA EUROPEANĂ DE GESTIONARE A MIGRAȚIEI DIN STATELE ÎN CURS DE DEZVOLTARE ȘI ZONELE DE CONFLICT(2019) Ejov, Cristina; Voroneanu, CristinaLucrarea abordează strategia migraționistă a Uniunii Europene pe termen lung și scurt, axându-se pe fluxurile migraționiste din țările în curs de dezvoltare și zonele de conflict. Autorii analizează cooperarea dintre UE și statele în curs de dezvoltare ca mijloc de management a migrației și examinează eficiența măsurilor și instrumentelor implementate de Uniunea Europeană până la etapa actuală.Autorii conchid că eficiența măsurilor implementate de Uniunea Europeană sunt controversate. Uniunii Europene îi lipsește o viziune comună și complexă privind fenomenul migraționist și managementul migrației. Migrația, conform autorilor, este un proces care nu poate fi eficient lichidat fără a atenta la drepturile fundamentale ale migranților.Item REPUBLICA MOLDOVA – ONU: COLABORARE ÎN INTERES NAŢIONAL(2019) Căldare, GheorgheThe present article is dedicated to the cooperation of Moldova with one of the international organizations of great influence of the world, namely the United Nations. There are reviewed briefly the main activities of the United Nations in the democracy, economic,social and cultural development, complying international law.It is also considered the cooperation with the Moldovan authorities with the UN structures based in Moldova. The end of the article contains necessary conclusions and certain recommendations are formulated.Item DIMENSIUNEA CORELATIVĂ DINTRE INSTITUȚIILE SOCIETĂȚII CIVILE ȘI DEZVOLTAREA COMUNITĂȚII LOCALE(CEP USM, 2018) Budurina-Goreacii, Carolina; Stejaru, SelenaRelația dintre instituţiile societăţii civile şi dezvoltarea comunităţii locale este examinată astăzi întâi de toate din perspectiva implicării reprezentanţilor sectorului asociativ în acţiuni de dezvoltare locală. Această relaţie este bazată pe anumite norme şi valori ce reies din obiectivele organizaţiilor (in)formale ale societăţii civile, dar şi pe cultura, tradiţiile existente în comunitate, care nu pot fi trecute cu vederea, ci, din contra, dezvoltate pentru binele societăţii. De altfel, la analiza corelaţiei dintre instituțiile societății civile și dezvoltarea comunității locale ne-am propus: să identificăm care sunt instituţiile societăţii civile ce formează comunitatea civică (teoria lui R.Putnam); să examinăm atribuţiile cetăţenilor membri ai unor structuri din sectorul asociativ şi ale celor care sunt independenţi atunci când interacţionează în societate; să evidenţiem cât de deschise şi cooperante sunt instituţiile societăţii civile în procesul dezvoltării comunităţii locale şi să argumentăm ce rol (pozitiv, negativ sau neutru) au instituţiile societăţii civile în soluţionarea problemelor sociale, economice şi/sau culturale din cadrul comunităţii.Item BAZA JURIDICĂ A RELAŢIILOR DINTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI FEDERAŢIA RUSĂ(CEP USM, 2013) Cebotari, SvetlanaRelaţiile dintre Federaţia Rusă şi Uniunea Europeană, două puteri regionale, au un caracter privilegiat, special, decurgând din evoluţia seculară. Existenţa la momentul actual a mai multor centre de putere, inclusiv Rusia şi Uniunea Europeană, poate fi explicată prin politica secolului al XXI-lea, prin conjunctura internaţională care s-a creat odată cu dezmembrarea URSS-ului şi a lagărului socialist, precum şi prin prezenţa intereselor geopolitice şi geostrategice ale marilor actori contemporani în diverse zone de pe mapamond. Astfel, în prezentul articol se face o analiză a relaţiilor Uniunii Europene cu Federaţia Rusă. De asemenea, sunt analizate principalele documente, atât aspectele pozitive, cât şi cele negative ale acestora, care constituie baza juridică a relaţiilor dintre aceste două puteri regionale.Item RELAŢIILE MOLDO-FRANCEZE ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE(CEP USM, 2016) Cotilevici, VioletaProclamând la 27 august 1991 independenţa sa, Republica Moldova a devenit unul dintre primele state suverane de pe teritoriul fostei URSS. Unul dintre scopurile centrale ale politicii externe a Republicii Moldova rămâne extinderea relaiilor bilaterale cu cele mai importante state europene. În acest context, dezvoltarea continuă a cooperării moldo-franceze se prezintă ca o prioritate incontestabilă. Ponderea Franţei pe arena internaţională este esenţialăforţă economică mondială şi ocupând locul al patrulea în comerţul internaţional. Franţa deţine întâietatea în multe sectoare economice, mai ales în implementarea tehnologiilor de vârf. Punctul de vedere al oficialităţilor franceze cântăreşte greu în procesul de adoptare a deciziilor în cadrul instituţiilor UE. În plan politic este bine cunoscută susţinerea constantă a Franţei de care se bucură Moldova în procesul de consolidare a statului, de revigorare a economiei şi de consti tuire a democraţiei. Istoria relaţiilor bilaterale dintre Republica Moldova şi Republica Franceză se caracterizează prin reciprocitate, încredere, pragmatism şi respect reciproc al intereselor naţionale. Moldova se pronunţă pentru consolidarea în continuare a dialogului politic, economic, a colaborării tehnico-ştiinţifice, aprofundarea legăturilor umanitare.