2. Articole
Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22
Browse
6 results
Search Results
Item ASPECTE DE AMPLIFICARE A COLABORARII REPUBLICII MOLDOVA CU ACTORII INTERNAŢIONALI IN CONSOLIDAREA SECURITAŢII NAŢIONALE(CEP USM, 2016) Căldare, GheorgheThe article is dedicated to the analysis of the aspects of Moldova's collaboration with relevant international actors in strengthening national security at present. In particular, they are valued dimensions of our country's cooperation with the North Atlantic Alliance in the reform and modernization of the National Army, held in quite varied forms. It is also analyzed, the collaboration between Moldova and Organization for Security and C-operation in Europe, providing substantial support to Moldovan authorities in organizing 5 + 2 format negotiations-identification mechanism for appropriate solutions to the Transnistrian conflict settlement.Item INTERESE ŞI PREZENŢE OCCIDENTALE ÎN REPUBLICA MOLDOVA LA SFÎRŞITUL ANILOR ’90 – ÎNCEPUTUL 2000(CEP USM, 2016) Andrieş, VasileSince the early years of independence, Moldova has established relationships with several states. However, during the 90s, our country did not show a high interest for the major Western powers. The situation has evolved in the early 2000s, by increased cooperation with the European Union and the strengthening conviction that the Republic of Moldova is set towards an irreversible European path. For this reason, the study aims to follow a historical intervention development of bilateral political, economic and cultural cooperation between Moldova and both external actors as partners and major political forces worldwide and in the region. In this respect, we will examine relations with the following countries: Germany, France, Italy, Great Britain and the United States, the countries being placed in alphabetical order. Overall, we can identify the following steps in the foreign relations of the Republic of Moldova with the international community and the European Community: 1. 1992-1998 - period for setting diplomatic ties and signing of collaboration agreements; 2. 1998-2006 – period of relations strengthening and priorities identification, culminating in the signing of the Action Plan EU - Moldova 3. 2006 - present. The study will examine only the first and second stage, the third is reflected in another context.Item DIMENSIUNEA CORELATIVĂ DINTRE INSTITUȚIILE SOCIETĂȚII CIVILE ȘI DEZVOLTAREA COMUNITĂȚII LOCALE(CEP USM, 2018) Budurina-Goreacii, Carolina; Stejaru, SelenaRelația dintre instituţiile societăţii civile şi dezvoltarea comunităţii locale este examinată astăzi întâi de toate din perspectiva implicării reprezentanţilor sectorului asociativ în acţiuni de dezvoltare locală. Această relaţie este bazată pe anumite norme şi valori ce reies din obiectivele organizaţiilor (in)formale ale societăţii civile, dar şi pe cultura, tradiţiile existente în comunitate, care nu pot fi trecute cu vederea, ci, din contra, dezvoltate pentru binele societăţii. De altfel, la analiza corelaţiei dintre instituțiile societății civile și dezvoltarea comunității locale ne-am propus: să identificăm care sunt instituţiile societăţii civile ce formează comunitatea civică (teoria lui R.Putnam); să examinăm atribuţiile cetăţenilor membri ai unor structuri din sectorul asociativ şi ale celor care sunt independenţi atunci când interacţionează în societate; să evidenţiem cât de deschise şi cooperante sunt instituţiile societăţii civile în procesul dezvoltării comunităţii locale şi să argumentăm ce rol (pozitiv, negativ sau neutru) au instituţiile societăţii civile în soluţionarea problemelor sociale, economice şi/sau culturale din cadrul comunităţii.Item BAZA JURIDICĂ A RELAŢIILOR DINTRE UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI FEDERAŢIA RUSĂ(CEP USM, 2013) Cebotari, SvetlanaRelaţiile dintre Federaţia Rusă şi Uniunea Europeană, două puteri regionale, au un caracter privilegiat, special, decurgând din evoluţia seculară. Existenţa la momentul actual a mai multor centre de putere, inclusiv Rusia şi Uniunea Europeană, poate fi explicată prin politica secolului al XXI-lea, prin conjunctura internaţională care s-a creat odată cu dezmembrarea URSS-ului şi a lagărului socialist, precum şi prin prezenţa intereselor geopolitice şi geostrategice ale marilor actori contemporani în diverse zone de pe mapamond. Astfel, în prezentul articol se face o analiză a relaţiilor Uniunii Europene cu Federaţia Rusă. De asemenea, sunt analizate principalele documente, atât aspectele pozitive, cât şi cele negative ale acestora, care constituie baza juridică a relaţiilor dintre aceste două puteri regionale.Item IMPORTANȚA ROLULUI SOCIETĂŢII CIVILE ÎN COMBATEREA SPĂLĂRII BANILOR PUBLICI(Academia de Știinițe a Moldovei, 2015) Cerga, Irina; Busuncian, Tatiana; Busuncian, ElenaMoney laundering and terrorist financing are closely related phenomena of the shadow economy. The increasing incidence of these financial crimes has highlighted the serious threat to the integrity of national and international financial systems. Circulation of information, capital, people, goods and services dictate the need to change the attitudes towards transnational crimes.Ensuring an effective cooperation, both nationally and internationally, to combat public money laundering and terrorist financing, depends on a planned approach of exchange of information and knowledge, ensuring continuity of formal and informal common databases, that occur several key directions such as quick change of the legal framework, operation concepts, strategies, policies and technologies.An accurate and impartial information will contribute to increase the society’s confidence in the system of institutions involved in preventing and combating public money laundering. Each target included in the work plans or strategy, will increase national system to prevent and combat public money laundering. Therefore, each objective will include several actions to be achieved within the deadlines set by each responsible institution.Item RELAŢIILE MOLDO-FRANCEZE ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE(CEP USM, 2016) Cotilevici, VioletaProclamând la 27 august 1991 independenţa sa, Republica Moldova a devenit unul dintre primele state suverane de pe teritoriul fostei URSS. Unul dintre scopurile centrale ale politicii externe a Republicii Moldova rămâne extinderea relaiilor bilaterale cu cele mai importante state europene. În acest context, dezvoltarea continuă a cooperării moldo-franceze se prezintă ca o prioritate incontestabilă. Ponderea Franţei pe arena internaţională este esenţialăforţă economică mondială şi ocupând locul al patrulea în comerţul internaţional. Franţa deţine întâietatea în multe sectoare economice, mai ales în implementarea tehnologiilor de vârf. Punctul de vedere al oficialităţilor franceze cântăreşte greu în procesul de adoptare a deciziilor în cadrul instituţiilor UE. În plan politic este bine cunoscută susţinerea constantă a Franţei de care se bucură Moldova în procesul de consolidare a statului, de revigorare a economiei şi de consti tuire a democraţiei. Istoria relaţiilor bilaterale dintre Republica Moldova şi Republica Franceză se caracterizează prin reciprocitate, încredere, pragmatism şi respect reciproc al intereselor naţionale. Moldova se pronunţă pentru consolidarea în continuare a dialogului politic, economic, a colaborării tehnico-ştiinţifice, aprofundarea legăturilor umanitare.