2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    ABORDĂRI DE MITOLOGIE POLITICĂ ÎN CONTEXTUL SECURITĂȚII
    (2020) Saca, Victor; Burdila, Olga
    Acest articol include o analiză a multitudinii de fenomene politice și de securitate complexe și ambigue, cu o puternică sarcină evocativ-emoțională, astfel încât putem vedea că politica – în cel mai larg sens al cuvântului – aparține câmpului simbolismului și mitologiei. Și anume, simbolismul politic și mitologia politică sunt menite să trezească, să reînvie anumite sentimente, sentimente, credințe identificate în conștiința oamenilor. Acest articol reflectă influența miturilor politice asupra proceselor democratice. Ele pot fi definite ca povești ideologice care oferă un sens specific trecutului sau prezentului și prezintă predicții cu privire la evenimentele viitoare care sunt considerate valabile de un grup de oameni. Este foarte important să se studieze legătura dintre mituri, politică și securitate, precum și capacitatea acestora de a influența conștiința maselor, pentru a lupta împotriva influenței pe care miturile o au asupra deciziilor cetățenilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSIDERAȚII PRIVIND EVOLUȚIA RELAȚIEI INTERES NATIONAL – SECURITATE (EXEMPLUL SOCIETĂȚII ÎN SCHIMBARE)
    (2020) Saca, Victor
    Articolul propus spre publicare examinează aspectele-cheie ale relației dintre interesul național și securitatea națională în condițiile societății și ale statului în schimbare față de democrație. Autorul valorifică caracterul principal și direcțiile acestei relații printr-o abordare succintă a conceptelor de interes național și securitate națională. În acest context, interesul național este definit atât în general, cât și în special. Mai multe definiții generale și particulare, inclusiv cea propusă de autor, sunt supuse analizei. În același timp, sunt delimitate aspectele comune și distincte ale definițiilor de interes național. Un loc special în articol aparține abordărilor de securitate națională. Pașii pentru conceptualizarea securității naționale sunt făcuți în funcție de riscurile, pericolele și amenințările actuale, dar și corelațiile dintre diferite niveluri de securitate – național, regional, internațional. Pe baza abordărilor parțiale ale interesului național și ale securității naționale, autorul identifică conceptul sintetic, generalizat al relației interes–securitate. De asemenea, a fost demonstrată dinamica caracterului general și particular al componentelor acestei relații, modificarea acestui caracter în funcție de anumite condiții. Articolul conține, de asemenea, dimensiunea practică, empirică a relației interes național –securitate națională. În acest caz, experiența Republicii Moldova este valorificată, practica interesului național și a securității naționale este demonstrată în contextul documentelor oficiale de stat. Influențele următoarelor documente oficiale sunt analizate din punct de vedere practic: Conceptul de politică externă al Republicii Moldova din 08.02.1995, Doctrina militară a Republicii Moldova din 06.06.1995, Conceptele de securitate națională a Republicii Moldova Moldova din 05.05.1995 și din 22.05.2008, Strategia securității naționale a Republicii Moldova din 15.07.2011, precum și Proiectul Strategiei de securitate națională a Republicii Moldova din 21.06.2016
  • Thumbnail Image
    Item
    ACTORII ȘI AGENȚII INTERESULUI NAȚIONAL ȘI AI SECURITĂȚII NAȚIONALE
    (2022) Saca, Victor; Hîrbu, Diana
    În articolul propus spre publicare sunt examinate noțiunile de bază ale tandemului in- teres național - securitate națională, și anume cele de actor și agent ale acestui tandem. Atare noțiuni alcătuiesc ceea ce numim osatura interesului și securității, fiindcă anume actorul și agentul sunt considerați pe drept principalii purtători, dar și promotori ai tandemului inte- res național - securitate națională. În acest context, în articol, sunt analizate și evaluate cali- tățile actorului și agentului în câmpul complex al interesului și securității și, desigur, rolurile interpretate de ei pe scena politică actuală, inclusiv cea a Republicii Moldova. O atenție aparte acordăm personalității ca actor primar al interesului și securității, de care depind în ultima instanță capacitățile tuturor celorlalte tipuri de actori în aria interesului național și securității naționale. Totodată, este specificată activitatea comunității sociale ca actor colec- tiv al interesului și securității, dar și ale instituției politice ca agent decizional de interes și securitate. În cele din urmă, drept factor sintetic de analiză sunt evidențiate statul-națiune și societatea civilă ca unicii exponenți ai interesului național și securității naționale.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL PROCESULUI DE NEGOCIERE ÎN RAPORTUL SECURITATE REGIONALĂ – SECURITATE NAȚIONALĂ: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA
    (Institutul naţional de informaţii şi securitate „Bogdan, întemeietorul Moldovei”, 2022-05-14) Saca, Victor; Buzu, Sergiu
    After 77 years, Europe is in the middle of a new war, using exactly the same model of destruction: terrorizing civilians, indiscriminate bombing, using the media to undo the truth through lies, violating international treaties, incapacity of the League of Nations (today UN), to stop the illegal and unprovoked invasion of one nation against another, terror by starvation, rape and war crimes. The war in Ukraine generated changes with very long-term effects, in a world rearrangement that was difficult to anticipate, before the outbreak of the conflict, politically and economically, it has accelerated the changes and made the difficult decisions that would have been taken in years, to be adopted within weeks. Their effects will redraw the political and geopolitical landscape for many decades to come. Today, in the context of the war in Ukraine and the latest news, including from the US Secret Service, which believes that Putin's war in Ukraine is likely to become "more unpredictable and intense" in the coming months and may extends from the Donbas to Transnistria, no political force, especially the country's leadership, can afford to treat it as an ordinary issue. Political and especially economic isolation, through the introduction of unprecedented sanctions, the isolation of global financial markets, the boycott of all Russian goods, especially gas and oil, may become a key mechanism for Russia to stop the war and return to the table of negotiations. The antagonism of the belligerent camps is about to reach its peak, and the hatred infiltrated between the peoples is already at the level of DNA. Constructive negotiations are becoming more and more difficult to achieve. We pay the price for re