2. Articole

Permanent URI for this collectionhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/22

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    SPAȚIUL INFORMAȚIONAL AL REPUBLICII MOLDOVA SUB PRESIUNEA POTENȚIALULUI MANIPULATIV AL PROPAGANDEI STRĂINE
    (CEP USM, 2024) Peru-Balan, Aurelia
    În contextul actual al confruntărilor geopolitice, dezinformarea și propaganda au devenit instrumente esențiale pentru influențarea opiniei publice și subminarea stabilității în țările vizate. Republica Moldova este un exemplu unde aceste tactici sunt utilizate intensiv. În acest studiu de caz ne propunem să examinăm narativele propagandiste care sunt diseminate in spațiul informațional autohton și modul în care Republica Moldova își consolidează reziliența informațională pentru a contracara aceste fenomene și pentru a menține ordinea și stabilitatea în țară.
  • Thumbnail Image
    Item
    PR, POZIȚIONARE ȘI DENIGRARE ÎN ALEGERILE PARLAMENTARE DIN REPUBLICA MOLDOVA, 24 FEBRUARIE 2019 7
    (2019) Peru-Balan, Aurelia; Bahneanu, Vitalina
    In the present study we have elucidated the strategies and techniques of political PR used by the electoral actors in the parliamentary elections of February 24, 2019, which for the first time in the history of the Republic of Moldova were based on the mixed electoral system, with 50 deputies elected in a single national constituency and 51 deputiesin uninominal constituencies. Following the elections, in the Legislative there ascend: the PAS Electoral Platform DA (ACUM), PSRM, PDM and three independent candidates. The central themes in the electoral rhetoric were: the traditional cleavage of Moldova’s politics -East-West, high-level corruption, the integrity of the political class, national security, and the block of social issues. For the first time, an electoral actor -the block ACUM (NOW) -focuses on rhetoric on the topic of "deoligarchization" of the Moldovan state.