Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ungureanu, Maria"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    BASMUL, CONȚINUT AL EDUCAȚIEI MORALE
    (CEP USM, 2021) Ungureanu, Maria
  • Thumbnail Image
    Item
    EFICIENȚA BASMULUI ÎN EDUCAȚIA ȘCOLARĂ. PERSPECTIVA ACTUALĂ A CADRELOR DIDACTICE DIN ROMÂNIA ȘI REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2024) Ungureanu, Maria
    In the article we present the results of research on the formative effects of the fairy tale. We will describe the current perspective of teachers from Romania and the Republic Moldova on the efficiency of fairy tale in cognitive, affective and volitional development of young schoolchildren. The data were collected within a pedagogical experiment carried out between February and May 2023, in schools on both banks of the Prut River. The verified hypothesis affirms the manifestation by teachers from Romania and the Republic Moldova of a reluctant attitude towards capitalizing the fairy tale in instructive-educational activities. The results of the research confirm the hypothesis and provide the necessary data to describe the conception of teachers about the effectiveness of fairy tales in education.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL INSTRUCTIV-EDUCATIV AL BASMULUI. METODE DE CERCETARE
    (CEP USM, 2021) Ungureanu, Maria
    The interest in fairy tale research first animated folklorists. After the emergence of the collection of fairy tales of the Brothers Grimm and the formulation of the first theories about the origin of the fairy tale, this literary-artistic product of popular invoice became the center of inters of researchers in fields such as philosophy, psychology, psychoanalysis, sociology, pedagogy, linguistics, stylistics, literary criticism, etc. The specialized literature therefore includes studies regarding the origin, typology and structure of the fairy tale, the expressive qualities of the popular language present in the fairy tale its historical and sociological role. More recently, it is research that has shown the displays of his educational valences that psychologists and psychoanalysts were very interested in. More recently, there is research aimed at emphasizing its educational values, which were very interested in psychologists and psychoanalysts. Today, pedagogy joins the sciences interested in determining the instructive-educational role of the fairy tale, necessary in re-orinting the education of the present and the future to immutable values and human virtues. Each domain uses specific methods for fairy-tale research.
  • Thumbnail Image
    Item
    SOLUŢII ALE ȘCOLII PENTRU REZILIENŢA FAMILIEI. EROII BASMELOR — MODELE DE REZILIENŢĂ
    (Stratum Plus, 2024) Ungureanu, Maria
    Nevoia de rezilienţă a fost conştientizată la scară largă, în toate mediile sociale şi culturale, în contextul crizei pandemice care a zguduit omenirea. Studii recente arată că printre efectele de ordin psihologic ale pandemiei se numără anxietatea, depresia, alterarea accentuată a relaţiilor în cadrul familiei, divorţul. Contextul astfel creat readuce în discuţie importanţa educaţiei afectiv-emoţionale. Asistăm la transferul, din sarcina familiei în cea a şcolii, a răspunderii privind dezvoltarea tinerilor din punctul de vedere al inteligenţei emoţionale. Plecând de la premisa că educaţia morală se reuneşte cu educaţia afectivităţii [1], integrând-o, iar conţinuturile şi instrumentele didactice specifice educaţiei morale pot susţine şi educaţia emoţională, vom arăta în articolul de faţă că basmul, ca produs artistic cu profunde implicaţii la nivel educativ, poate fi valorificat pentru dezvoltarea dimensiunii afectiv-emoţionale, chiar în raport cu însuşirea capacităţii de a fi rezilient. Afirmaţia se bazează pe rezultatele preliminare ale unui experiment pedagogic pe care-l derulăm, centrat pe determinarea efectelor de ordin cognitiv, afectiv şi voliţional ale receptării basmului în şcoală, prin metoda dramatizării. Valorificat constant pentru dezvoltarea competenţelor specifice educaţiei morale, basmul oferă numeroase modele de rezilienţă. Lumea basmică este o lume ce esenţializează lumea reală. Personajele şi situaţiile în care acestea evoluează sunt simbolice, astfel că receptarea prin interpretare permite corelarea aceleiaşi imagini basmice cu nenumărate situaţii din viaţa reală. Studierea basmului în şcoală ar putea fi una dintre soluţiile la îndemână pentru cultivarea rezilienţei în familie.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify