Browsing by Author "Toma, Natalia"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Item Andragogic concept and tool of learning and education of adults(CEP USM, 2023) Guțu, Vladimir; Țurcanu, Carolina; Toma, NataliaOne of the aspects that are increasingly imposed in the context of developing systems of formal, non-formal, informal learning and education of adults is the adequacing of didactic actions to their individual, professional and social needs. Achieving this goal requires, among other things, the adoption and application of training, creative and interactive andragogic technologes and strategies. The premise from which it was started implies the delimitation and explanation of the key notions of adult learning and education: methodology, technology, strategy, method of learning and education of adults. The focus is on arguing the essence of these notions from the perspective of traditional paradigm and modern paradigm of training and education. In the given article, an andragogic concept of connection and interpenetration of the methodology, technology and strategy of adult learning and education is proposed. Examples of the design and application of didactic approaches to learning and educating of adults are also proposed.Item CADRUL NORMATIV/REGLATOR PRIVIND DOMENIILE DE FORMARE PROFESIONALĂ, SPECIALITĂȚI, CALIFICĂRI ȘI OCUPAȚII: PROBLEME DE INTERCONEXIUNE ȘI IMPLEMENTARE(CEP USM, 2017) Guțu, Vladimir; Paiu, Mihail; Țurcanu, Carolina; Repida, Tatiana; Toma, NataliaÎn articolul dat pentru prima dată este abordată problema privind interconexiunea și corelarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională și al specialităților, a Cadrului Național al Calificărilor și a Clasificatorului ocupațiilor, precum și particularitățile implementării acestor documente în învățământul superior. Accentul se va pune pe analiza funcționalității acestor documente de politici în contextul structurării învățământului superior în trei cicluri:licență, masterat, doctorat. Vor fi analizaţi factorii ce provoacă dizfuncționalități în acest sens pe piața muncii, dar și în sistemul de învățământ superior.Item DEZVOLTAREA PSIHICĂ: CONCEPT ȘI CARACTERISTICI ESENȚIALE(CEP USM, 2024) Toma, NataliaIn this article, the theoretical problem of the mental development of people at different ages is addressed. The reference framework was the works of J.Rousso, Ch.Darvin, H.Taine, W.Preger, A.Birch and others. The psychic development of man is the object of Developmental Psychology, which has, in our view, the following objectives: the description of the way in which human individuals develop; how to change throughout life; establishing the factors that determine these changes. The focus is on redefning the concept of development as a set of transformations that affect living organisms and lead to physical, mental and social changes. At the same time, the factors that generate psychic development and the specifc characteristics of this process are analyzed. All the factors that are involved in psychic development are closely related to each other.Item EDUCAȚIA NONFORMALĂ A TINERILOR ȘI A ADULȚILOR: CADRUL MOTIVAȚIONAL(CEP USM, 2020) Toma, NataliaÎn articol este abordată problema privind motivația învățării nonformale la tineri și adulți. Pentru prima dată învățămân tul nonformal s-a fundamentat ca sistem și susbsistem, accentul fiind puspe învățământul nonformal al tineril or și al adulților. Totodată, a fost realizată clasificarea diferitor categorii de tineri și adulți în raport cu forma de implicare în activitățile de învățare nonformale și diagnosticarea mobilurilor motovaționale caracteristice acestor categorii de formabili. În baza analizei rezultatelor diagnosticării mobilurilor motivaționale a tinerilor și a adulților au fost identificate părțile forte și cele vulnerabile ale educației nonformale a acestor categorii de subiecți.Item EVALUAREA CURRICULUMULUI PENTRU ÎNVĂȚAREA ȘI EDUCAȚIA ADULȚILOR: MODEL DE EVALUARE STATICĂ(CEP USM, 2022-11-10) Spînu, Lilia; Toma, NataliaItem MECANISMUL REFLEXIV DE REGLARE ŞI DIMINUARE A ANXIETĂŢII SITUAŢIONALE/ACADEMICE LA STUDENŢI(CEP USM, 2015) Toma, NataliaÎn articol este supusă analizei reflexia ca mecanism psihologic de reglare şi diminuare a anxietăţii situaţionale/ academice la studenţi: sunt prezentate diferite puncte de vedere asupra reflexiei şi argumentate valenţele acesteia în vederea reglării, corecţiei, optimizării anxietăţii situaţionale/academice. Reflexia ca trăsătură şi fenomen psihologic se află în corelaţie cu nivelul de manifestare a anxietăţii la studenţi. Diminuarea anxietăţii situaţionale/academice poate fi realizată prin reducerea/scăderea nivelului de reflexivitate.Item PARTICULARITĂȚI ALE INTERACȚIUNII ANXIETATE ACADEMICĂ – STILURI COGNITIVE LA STUDENȚI(2018) Toma, NataliaProblema privind anxietatea, funcţiile ei și rolul acesteia în depăşirea situaţiilor extremale rămâne a fi una actuală. Actualitatea cercetării este determinată şi de faptul că pe parcursul dezvoltării sale personale şi profesionale omul interacţionează cu multiple situaţii-problemă, în care anxietatea joacă un rol important. Conceptul de anxietate a suscitat interesul specialiştilor odată cu identificarea relaţiei strânse de interacţiune şi interpătrundere ce există între conştient şi inconştient ca ipostaze ale psihicului uman, precum și a influenţei pe care o exercită sursele anxietăţii asupra vieţii psihice a individului. Starea de anxietate reprezintă unul dintre cele mai intime mecanisme ale stresului psihologic. Caracteristica sa distinctivă este senzaţia de ameninţare, care constituie elementul central al anxietăţii şi care determină semnificaţia ei biologică ca un semnal subiectiv de nesiguranţă şi pericol.Anxietatea este un fenomen unitar, caracterizat printr-o stare patologică afectivă de frică şi nelinişte. Anxietatea, ca stare afectivă, apare în diverse situaţii de pericol şi are funcţia de protecţie, ajutându-ne să reacţionăm corespunzător.Starea de anxietate presupune un sentiment de incertitudine. Pericolul nu este definit clar, nu-l poţi măsura, nu poţi interveni pentru a-l schimba. Anume din această cauză reacţia primară de apărare nu este una motorică, ci ţine, mai degrabă, de procesele cognitive, care sunt activate de sistemul cognitiv pentru a se apăra în faţa unui pericol. Rezultatul acestui proces este modalitatea de a reacţiona pentru a depăşi pericolul.Item PARTICULARITĂȚI ALE INTERACȚIUNII ANXIETATE ACADEMICĂ – STILURI COGNITIVE LA STUDENȚI(2018) Toma, Natalia; Platon,CarolinaObiectivele cercetării: analiza problemei privind anxietatea și stilurile cognitive în literatura de specialitate; diagnosticarea manifestării anxietății academice la studenți cu diferite stiluri cognitive; determinarea particularităților interacțiunii anxietate – stil cognitiv ca trăsătură individual-tipologică a personalității; stabilirea și configurarea profilului studentului cu un grad înalt de anxietate; fundamentarea mecanismelor psihologice și educaționale de reglare/diminuare a anxietății academice la studenți; valorificarea mecanismelor psihologice și educaționale de reglare/diminuare a anxietății academice la studenți.Item PARTICULARITĂȚILE MOTIVAȚIEI PENTRU ÎNVĂȚARE LA TINERI ȘI ADULȚI: CADRUL NONFORMAL(CEP USM, 2020) Toma, NataliaItem PERIOADELE DE CRIZĂ ȘI FACTORII CARE AFECTEAZĂ DEZVOLTAREA FIINȚEI UMANE(CEP USM, 2022-11-10) Toma, NataliaItem PLANUL-CADRU DE ÎNVĂȚĂMÂNT CA OBIECT AL MANIFESTĂRII CURRICULARE(CEP USM, 2024) Guțu, Vladimir; Bragarenco, Nicolae; Toma, NataliaThe development and monitoring of the functioning of the framework plan for primary, secondary and high school education is a current issue and falls within the strategy of updating the National Curriculum. The article is built according to the following logic: (•) defining and characterizing the Education Framework Plan as a curricular product; (•) comparative analysis of the Framework Plan from the Republic of Moldova with the Education Plans from different countries; (•) establishing the place of key competencies in the structure of the National Curriculum; (•) establishing strong relationships of school subjects in relation to key competencies; (•) presentation of the logic of capitalizing on key skills and the guidelines for the development of the Education Framework Plan.Item PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII: CICLUL I – LICENȚĂ: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2022) Toma, NataliaDisciplina „Psihologia dezvoltării” este destinată pentru studenţii specialităţii de psihologie, și are scopul de a familiariza studenţii cu particularităţile dezvoltării fizice, psihologice şi sociale ale omului în evoluţia sa ontogenetică, a posibilităţilor, achiziţiilor, evoluţiei lui de-a lungul ciclurilor de viaţă. Psihologia dezvoltării oferă posibilitatea cunoaşerii teoriilor principale ale dezvoltării şi metodelor specifice; principalelor caracteristici de dezvoltare din perioada prenatală; diferenţierea mecanismelor şi factorilor care determină dezvoltarea, utilizarea metodelor şi designurile specifice domeniului (longitudinal şi transversal); promovarea valorilor care optimizează dezvoltarea; integrarea multi-dimensională a informaţiilor despre funcţionarea umană.Item PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF ADULT EDUCATION: FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL CONTEXT(CEP USM, 2021) Toma, NataliaThe article is devoted to the analysis of psychological foundations of adult education and upbringing, namely psychological theories that significantly influenced the development of the paradigm of adult education (behaviourism, activity theory, humanistic theory, genetic psychology, constructivist theory, etc.). At the same time, the psychological mechanisms of adult education are considered: motivation, interest, responsibility, and psychophysical characteristics of adult learners are also given.Item REFLEXIA – MECANISM AL GÂNDIRII, ACTIVITĂŢII ŞI AUTOCUNOAŞTERII(CEP USM, 2015) Toma, NataliaÎn articol este analizat conceptul, mecanismul reflexiv de control, reglare şi depăşire a anxietăţii. Reflexia este analizată sub diferite aspecte: ca formă de manifestare, ca trăsă tură a personalităţii, ca mecanism de autoorganizare. Reflexia este un mecanism al gândirii, al activităţii, al autocunoaşterii care poate fi privit ca unul de reglare şi depăşire a anxietăţii.Item RETROSPECTIVA PROBLEMEI DE ANXIETATE ÎN PSIHOLOGIE(CEP USM, 2014) Toma, NataliaÎn articol este analizată, în plan retrospectiv, problema anxietăţii. Accentul se pune pe abordarea lui C.Darwin, care consideră că starea de frică reprezintă un mecanism eficient de adaptare; a lui S.Freud, care consideră că angoasa nu este altceva decât o suferinţă conştientă; a lui J.Tayler, care a introdus noţiunea „nivel de anxietate”. Totodat ă, anxietatea este abordată de pe poziţii ştiinţifice sociale şi a behaviorismului.Item SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL FRAMEWORK OF CURRICULUM FOR LEARNING AND EDUCATION OF ADULTS(CEP USM, 2022) Toma, NataliaThis article addresses the issue of the curriculum for adults’ learning and education in formal and non-formal terms from the perspective of social and psychological influences. In this sense, learning and education of adults are strongly focused on the psychocentric and sociocentric approaches, which must be relevantly reflected in the curriculum. Namely the curriculum has as object of reflection the relationship between the individual, the society and the educational (learning) institution. The socio-psychological approach of the curriculum for adults’ learning and education is focused on the following conceptual approaches: the process of changing/developing the curriculum in relation to social and psychological factors; organizing and conducting adult education through a curriculum that creates contexts for active learning and respects personal and professional needs.Item SOCIAL ANXIETY FACTORS: PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL MECHANISMS OF REGULATION(CEP USM, 2022-11-29) Toma, NataliaIn this article, the problem of social anxiety is addressed in the context of current challenges: political, economic, pandemic, social, military, etc. In the analytical part, the concept of anxiety is analyzed from different perspectives and an attempt is made to define the concept of social anxiety. The internal and external factors that cause anxiety are extensively analyzed, with the focus being on psychological and social/external factors. At the same time, the forms and levels of anxiety manifestation are highlighted, and also are presented data of a situational survey of different social groups regarding their reaction to the challenges of contemporary world.Item STILURI COGNITIVE ŞI ANXIETATEA(CEP USM, 2015) Toma, NataliaÎn articol sunt supuse analizei diferite abordări cu privire la stilurile cognitive şi la stilurile de învăţare, accentul fiind pus pe stilul convergent şi stilul divergent, pe stilul activşitilul reflexiv. Totodată, este analizată interconexiunea dintre anxietateşi stilurile cognitive.Item STRUCTURAL-STRATEGIC APPROACHES TO COUPLE AND FAMILY THERAPY STRUGULING WITH ABUSE AND DOMESTIC VIOLENCE(CEP USM, 2018) Toma, Sergiu; Captari, Victoria; Toma, NataliaThe issue and the key concepts and strategies that can be successfully used when providing couple therapy as part of the systemic therapy interventions using the basic concepts of strategic and structural family therapy are treated in the article. The two models, structural family therapy (as developed by Salvador Minuchin) and strategic family therapy (as developed by Jay Haley), are presented together because of their common emphasis on systems and structure. Both approaches aim to realign family organization to produce change in the entire system, and both are focused on the hierarchical organization of the family. The key perspective of this article is to present the Cloe Madanes approach and preconditions, and possible directions of interventions with families that experience domestic violence.