Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pascaru, Daniela"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 18 of 18
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    ARGUMENTE SOCIOCULTURALE PENTRU O STRATEGIE EDUCAŢIONALĂ APROPIATĂ ELEVULUI
    (Centrul Educaţional Pro Didactica, 2008) Dandara, Otilia; Pascaru, Daniela
  • Thumbnail Image
    Item
    CONCEPTUALIZAREA DIFERENŢIERII ŞI INDIVIDUALIZĂRII DEMERSULUI DIDACTIC ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ INIŢIALĂ
    (CEP USM, 2017-03-17) Pascaru, Daniela
    Sistemul de învăţământ care are la bază abordarea diferenţiată a învăţării este un sistem „centrat pe student” sau pe măsura studentului, ceea ce conduce la formarea capacităţilor de autoinstruire. În sistemul de educaţie, cel mai important element este procesul de predare-învăţare-evaluare; astfel, prin diferenţiere şi individualizare, profesorul reuşeşte să sprijine, să faciliteze, să încurajeze procesul de instruire. În acest context de idei, rolul profesorului este de a adopta şi selecta sarcini care se potrivesc fiecărui student în parte, în scopul modelării şi integrării personalităţii acestuia în mediul social, cu condiţia respectării individualităţii sale. Activităţile cu acelaşi obiectiv pot fi elaborate prin diferite modalităţi, astfel ca studenţii să le realizeze valorificând capacităţile individuale, exprimate prin stilul de inteligenţă şi stilul de învăţare. Diferenţierea şi individualizarea instruirii se constituie ca noi obiective ale activităţii cadrelor didactice. În calitate de strategie de asigurare a eficienţei procesului de formare prin valorificarea maximală a potenţialului de care fiecare educabil dispune, diferenţierea şi individualizarea instruirii trebuie să devină elemente de conţinut ale carierei şi comportamentului didactic.
  • Thumbnail Image
    Item
    A DIFFERENTIATED APPROACH TO TEACHING READING
    (Print-Caro, 2021) Pascaru, Daniela
    În contextul actual, al intensificării eforturilor de redimensionare a politicii educaţionale în sensul asigurării educaţiei pentru toţi, al egalizării şanselor de acces şi reuşită ale tuturor educabilelor, indiferent de natura „diferenţelor” dintre ei, se impune abordarea psihopedagogică a diversității în învățare. Şcoala este chemată să organizeze procesul de predare-învăţare-evaluare în așa fel încât să-l pună pe educabil cât mai devreme posibil în posesia unor mijloace proprii de însuşire a cunoştinţelor, de aplicare în practică în mod constant şi creator. Necesitatea tratării diferențiate a celor care învață decurge din cerințele obiective ale societății moderne de a asigura cadrul favorabil dezvoltării multilaterale a personalității umane în scopul afirmării depline a aptitudinilor și talentului fiecăruia și valorificarea maximă a capacităților sale de muncă și creație. Rolul cadrului didactic este în generarea unui climat de încredere în posibilităţile individului încât să combată complexul de inferioritate pe care îl trăiesc mulţi dintre cei care nu pot atinge performanţele ridicate şi, de asemenea, să combată atitudinea de uniformizare a condiţiilor de învăţare şi dezvoltare pentru indivizii capabili de performanţe. Prin urmare tratarea diferențiata trebuie sa capete o accepțiune mai generoasa, ea devenind o calitate a managementului educațional, o abilitate a profesorului în dezvoltarea personalității fiecărui educabil.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE DIFFICULTIES OF AMERICAN SLANG TRANSLATION INTO ROMANIAN
    (CEP USM, 2016-03-12) Şaganean, Gabriela; Pascaru, Daniela
    This paper deals with the problems and difficulties that arise in the process of translating the American slang into Romanian by presenting vivid examples, analyzing them and suggesting strategies of translation. One of the important aspects concerning this phenomenon is its place in modern culture, use, formation and origin. The aim of the paper is to highlight the pervasiveness of American slang and to show its originality of forms and meanings by providing some contexts, to focus on its pragmatic purposes and effects by identifying the social and stylistic boundaries of slang units; by illustrating some relevant morphological and semantic aspects of the American slang depicted from movies; by presenting different approaches while translating the informal lexicon from English into Romanian.
  • Thumbnail Image
    Item
    EXTRA-LINGUISTIC ASPECTS OF CONVERSATIONAL DISCOURSE
    (CEP USM, 2007) Pascaru, Daniela
    Comunicarea de succes implică anumite principii care trebuie să fie respectate de către interlocutori. Este important de a utiliza anumite formule de captare a atenţiei, de a găsi modalitatea adecvatăde prezentare a informaţiei, menţinerea conversaţiei şi terminarea acesteia. Dialogul are o funcţie comunicativă activă care implică prezenţa a, cel puţin, doi parteneri cu funcţii alternative de ascultător şi vorbitor. De asemenea, dialogul implică îndreptarea fiecărui partener către celălalt, schimbul alternativ de replici şi se bazează pe interesul faţă de ceea ce spune şi cum spune partenerul şi, totodată, la adaptarea la posibilităţile lui de înţelegere. Forma lingvistică în care apare înlănţuirea sintactică, textualăîntre replici şi aspectele extralingvistice ale dialogului joac ăun rol important înprezentarea cantităţii de informaţie transmisă prin limbaj.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA PERSONALITĂŢII PRIN PRISMA INDIVIDUALIZĂRII
    (CEP USM, 2010) Pascaru, Daniela; Şaganean, Gabriela
    As everybody knows, individuality is one thing and personality isanother. A soul is individual, but without a personality. Personality is built after one was born. What the soul has brought along is hands and legs and face, but not personality; this is made here on earth. Some hereditary factors that contribute to personality development do so but some potential environmental influences help to shape personality. Usually when we talk about someone's personality, we mean the features that make that person different from other people, perhaps even unique. This aspect of personality is called individual differences. For some theories, it is the central issue. These theories often spend considerable attention on things like types, traits and tests that help us to categorize or compare people who are different in many ways.
  • Thumbnail Image
    Item
    FUNDAMENTE PSIHO-PEDAGOGICE ALE DIFERENȚIERII ȘI INDIVIDUALIZĂRII DEMERSULUI DIDACTIC ÎN CADRUL FORMĂRII PROFESIONALE INIȚIALE
    (2016) Pascaru, Daniela; Dandara,Otilia
    Scopul cercetării constă în stabilirea și experimentarea fundamentelor psiho-pedagogice ale diferențierii și individualizării în demersul didactic la formarea profesională.
  • Thumbnail Image
    Item
    INDIVIDUALIZAREA PROCESULUI EDUCAŢIONAL ÎN SECOLUL XX
    (CEP USM, 2011) Pascaru, Daniela
    Some major trends and approaches of the XX-th century towards learning concepts based on individualization are discussed. The major advantage of individualised instruction is that each student learns according to his/her needs, interests, learning style, and at his/her own pace. If materials are systematised, each student can study only the materials that are appropriate for his/her goals, etc., and can get the most benefit with the least effort and time. Students do not sit passively in class but actively participate in learning. They can understand how well they are doing and what they have achieved. The development of individualself-competence is a successful integration into the community.
  • Thumbnail Image
    Item
    INDIVIDUALIZATION AND DIFFERENTIATION IN THE ORGANIZATION OF THE TEACHING-LEARNING ACTIVITIES
    (Editura USM, 2023) Pascaru, Daniela
    Empiric researches have been carried out to prove the advantages of a differentiated and individualized education compared to the traditional education, which, in most of the cases, still remains a collective or frontal type of education. It is obvious that in the last decades important efforts have been made to orientate the teaching-learning activities towards differentiation and individualization. Approaches have been made for training the teachers who would possess the necessary skills for the good organization of the differentiated and individualized teaching, and great efforts have also been made for the learning institutions’ modernization and endowment, so that they would meet the demands required by the differentiated and individualized teaching. Despite all these advantages and positive followings attached to the differentiated and individualized teaching, we should not bet on a single card and consider that the efficiency of the whole instructive-educative process can be obtained only by the obsessive promotion of the debated modalities.
  • Thumbnail Image
    Item
    INVERSION IN ENGLISH
    (CEP USM, 2007) Pascaru, Daniela
    Inversiunea în limba engleză este caracteristică atât propoziţiilor interogative, cât şi enunţiative, în dependenţă de acest fapt inversiunea poate fi parţială sau totală. Inversiunea din propoziţia enunţiativă nu este o excepţie de la norma opicii engleze, dar se manifestă ca o evoluţie logică a acestei norme. În unele cazuri, inversiunea este singura variantă posibilă a topicii în propoziţia enunţiativă. Inversiunea poate fi considerată ca un sinonim gramatical al topicii directe care are drept scop de a exprima mai exact anumite fenomene şi relaţii ale realităţii obiective.
  • Thumbnail Image
    Item
    MANAGEMENTUL INSTRUIRII DIFERENŢIATE
    (CEP USM, 2018-10-26) Pascaru, Daniela
    Just as everyone has a unique fingerprint, every student has an individual learning style. Not all of our students grasp a subject in the same way or share the same level of ability. To accommodate this reality, teachers can create a user-friendly environment, one in which they flexibly adapt pacing, approaches to learning, and means of expressing learning in response to their students’ different needs. Instead of using uniform strategies for all students, this century's effective teachers must design instruction that motivates each student by providing experiential, authentic, and challenging experiences. The teachers communicate content in such a way that students are able to comprehend it based on their individual prior learning and ability and they adjust their curriculum, materials, learning activities, and assessment techniques to ensure that all students in a mixed classroom can have different avenues to process new knowledge and develop skills having equal access to high-quality learning.
  • Thumbnail Image
    Item
    Means of using abbreviations in specialised texts [Articol]
    (CEP USM, 2025) Șaganean, Gabriela; Pascaru, Daniela
    This article explores the use of abbreviations in the specialised text, namely in the field of education, and highlights the importance of their proper introduction to avoid the reader’s confusion. Abbreviations play a vital role in improving readability, conciseness, and comprehension in the technical context besides getting readers’ attention and easing the process of writing. The study focuses on the benefits of using abbreviations such as acronyms and initialisms to shorten complex terms and the need to decode abbreviations upon their first use, especially for less common terms, considering the potential challenges faced by the non-native readers and those from different fields. Various approaches to introducing abbreviations are presented, advocating for methods that prioritize precision and the reader’s understanding over strict adherence to rules. Ultimately, the correct and strategic use of abbreviations can significantly enhance the effectiveness of the technical communication by promoting clarity, avoiding repetition, saving space, and increasing the reader’s engagement.
  • Thumbnail Image
    Item
    MONITORING INDIVIDUAL PROGRESS IN EDUCATION: STRATEGIES AND TOOLS
    (Editura USM, 2024) Pascaru, Daniela
    The article aims at presenting monitoring individual progress in education as an essential practice to assess and improve student’s performance in a personalized and effective way. This process involves the collection and analysis of data about each student's progress and performance in a range of learning activities. Progress monitoring is essential to support personalized learning, identify weaknesses, and improve student academic performance. Personalized learning emphasizes adapting the learning process to each individual student’s needs, pace and learning style. This fact is based on the idea that every student is unique and that an individual approach to teaching and assessment can maximize understanding and retention of information. Monitoring can have a significant impact on the quality of education with the right tools and strategies.
  • Thumbnail Image
    Item
    PERSONALITY DEVELOPMENT THROUGH INDIVIDUALISED APPROACH TO LEARNING
    (2024) Pascaru, Daniela; Șaganean, Gabriela
    The article focuses on the learners’ personality traits that evolve throughout their lives. Changes in personality are typically accompanied by individual differences, implying that people differ in the development patterns as they move through adulthood. Usually when we talk about someone’s personality, we mean the features that make that person different from the other people, perhaps even unique. This aspect of personality is called individual differences. The defining characteristics of a person is that of being not only a product of natural biological evolution, but primarily of a social and cultural shaping of the personality. There are many internal and external factors that influence the personality traits, but it is the differentiated and individualised approaches to learning that facilitate improvement and development of talents and potentials, enhancing a better quality of life, achievement of dreams and aspirations.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE ROLE OF DIALOGUE IN LITERARY IMAGE CREATION
    (CEP USM, 2023) Pascaru, Daniela; Șaganean, Gabriela
    One of the main characteristics of a literary text is its absolute anthropocentric character, consisting in the fact that the main image subject is a human being, i.e. the character in any literary work. Nowadays the issues of dialogue speech have intensive development as the communicative function of language is the most organically expressed in the dialogue and naturally appears in the process of dialogical interaction of people. The article focuses on the peculiarities of the dialogue as a particular compositional form of fiction and its role in creating the character image (gender, age, national, racial, local and temporal characteristics, social status) through explicit and implicit linguistic means. Description of character traits, names of women and men, age, nationality, profession, education, social status are explicit means by which the character image is created. Among the implicit means there are functionally coloured words in the characters’ speech, jargon, dialect and means that require the additional background knowledge to interpret them (allusion, place names, references to dates of historical events, names of famous people, names of books, theaters, etc.) on behalf of readers.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL TEMELOR PENTRU ACASĂ ÎN PROCESUL DE PREDARE-ÎNVĂŢARE
    (CEP USM, 2010) Pascaru, Daniela; Şaganean, Gabriela
    Homework seems to be an accepted part of teachers’ and students’ routines, but there is little mention of it in ELT literature. Homework reinforces and helps learners to retaininformation taught in the classroom as well as increasing their general understanding of the language. Homework developsstudy habits and independent learning. It also encourages learners to acquire resources such as dictionaries and grammar reference books. Research shows that homework also benefits factual knowledge, self-discipline, attitudes to learning and problem-solving skills. Homework offers opportunities for extensive activities in the receptive skills which there may not be time for in the classroom. It may also be an integral part of ongoing learning such as project work and the use of a graded reader. Homework provides continuity between lessons. It may be used to consolidate class work, but also for preparation for the next lesson. Homework should be manageable in terms of time as well as level of difficulty. Teachers should remember that students are often given homework in other subjects and that there is a need for coordination to avoid overload. A homework diary, kept by the learner but checked by teachers and parents is a useful tool in this respect. Motivating students to do homework is an ongoing process, and encouragement may be given by commenting and asking questions either verbally or in written form in order to demonstrate interest on the teacher’spart, particularly in the case of self-study and project work.
  • Thumbnail Image
    Item
    SOCIOCOGNITIVE CONFLICT REGULATION: HOW TO MAKE SENSE OF DIVERGING IDEAS
    (CEP USM, 2022-05-13) Pascaru, Daniela
    Pe măsură ce individul se dezvoltă, pentru învățare apar diverse oportunităţi şi constrângeri. Învățarea este mai eficientă dacă este luată în consideraţie dezvoltarea diferențiată în plan fizic, intelectual, emoţional şi social. Dezvoltarea cognitivă, emoţională şi socială a studentului, precum şi modul în care aceștia interpretează experiența vieții sunt afectate de şcolarizarea precedentă, familie, cultură şi comunitate. Un mod de abordare a personalității o reprezintă teoria social – cognitivă care pune accent pe originile sociale ale comportamentului şi pe importanţa proceselor cognitive, în toate aspectele funcționării umane. Conflictul socio-cognitiv e considerat ca o condiție necesara a progresului cognitiv deoarece este o sursa de schimbare a individului și a sistemului în care acesta evoluează. Conflictul individului cu propria gândire nu este posibil decât în condițiile de interacțiune cu alte discursuri sau acțiuni. Cercetarea asupra stilurilor cognitive nu ar trebui abandonată, pentru că existența unor tendințe, preferințe individuale în prelucrarea informației, rămâne un fapt care e greu de contestat.
  • Thumbnail Image
    Item
    Specialised text translation. A practical handbook for classroom and self-study use
    (Editura USM, 2024) Sîtnic, Ina; Roșcovan, Nina; Pascaru, Daniela
    Suportul de curs Specialised text Translation. A Practical Handbook for Classroom and Self-Study Use este parte integrantă a Planului de învǎțǎmânt pentru Ciclul 1, studii superioare de licențǎ. Acesta a fost creat pentru a sprijini procesul de predare-învățare, oferind informații esențiale pentru înțelegerea specificului traducerii textelor de specialitate și exersarea competențelor de traducere. Lucrarea reprezintǎ o componentǎ premergǎtoare unitǎții de curs Editing, Reviewing and Proofreading Translated Specialised Texts. A Practical Handbook for Classroom and Self-Study Use din cadrul programului pentru studii de masterat. Este elaborată conform cerințelor curriculare și vizeazǎ formarea abilitǎților pentru: identificarea relațiilor dintre limbajele de specialitate și limbajul standard, analiza particularităților specifice diverselor tipuri de texte (juridic, economic, medical, sociopolitic etc.), recunoașterea dificultăților de traducere, recomandarea strategiilor adecvate și obținerea echivalenței pragmatice între textul sursă și cel țintă. Cele nouă unități de învățare ale cursului acoperă domenii diverse ale traducerii specializate, combinând explicații teoretice cu activități practice care simulează contexte profesionale reale. Anexele includ sarcini pentru lucru individual, referințe privind asigurarea calității traducerii și surse online utile pentru aprofundarea cunoștințelor despre textele de specialitate. Acest suport de curs are un rol esențial în pregătirea profesională a studenților, fiind conceput ca o resursă principală pentru dezvoltarea cunoștințelor și abilităților de traducere.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify