Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Dîru, Mariana"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 9 of 9
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    Consecințele utilizării iraționale a substanțelor [Articol]
    (CEP USM, 2022) Dîru, Mariana; Chiosa, Zinaida
    Una din competențele de bază ale disciplinei Chimia, conform Curricumului ediția 2019, este utilizarea inofensivă a substanțelor în activitatea cotidiană, cu responsabilitate față de sănătatea personală și grijă față de mediu
  • Thumbnail Image
    Item
    Electrod fluor-selectiv [Articol]
    (CEP USM, 2017) Dîru, Mariana; Vîlcu, Ecaterina
    A fost preparat un senzor anionic specific, bazat pe pivalatul trinuclear al cromului(III) ca material electro activ încorporat în membrana PVC plastifiată. Senzorul prezintă răspuns Nernstian (55,78 mV/decadă) în intervalul de concentrație 10-1-10-4 mol/L cu limita de detecție 2,0∙10-5 mol/L pentru anionul fluorură. Domeniul optim de pH de funcţionare a electrodului asamblat este ˃5. Senzorul dat are un timp de răspuns de 30-60 s și reproductibilitatea rezultatelor se menține timp de 3 luni. Coeficienții potențiometrici ai selectivității au fost determinați prin metoda soluțiilor separate. A fost realizată aplicarea acestor electrozi la analiza pastei de dinți ce conține fluorură și rezultatele experimentale au fost comparate cu datele de pe prospect.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA CONTINUĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎN CADRUL SEMINARULUI REPUBLICAN DE CHIMIE
    (CEP USM, 2022) Dîru, Mariana; Velişco, Nadejda
    Activităţile de formare continuă a cadrelor didactice din Republica Moldova sunt asigurate de un cadru legislativ național: Codul Educației al Republicii Moldova [1], Regulamentul cu privire la activitatea Consiliului Naţional de Formare Profesională Continuă [2] şi de un șir de acte normative care stabilesc modul de realizare şi funcţionare a sistemului de formare continuă a cadrelor didactice, în scopul dezvoltării unei societăţi capabile să se adapteze la dinamica schimbărilor din lumea contemporană. Formarea continuă a profesorilor de chimie, în funcție de necesitate, are loc anual în cadrul Seminarului republican de chimie. În cadrul ședințelor Seminarului profesorii se întâlnesc pentru a face schimb de experiență, a găsi răspunsuri la întrebări din domeniul educațional, a promova didactica chimiei ș. a.
  • Thumbnail Image
    Item
    INDICATII METODICE LA LUCRARILE PRACTICE SI DE LABORATOR LA ANALIZA CHIMICA PENTRU STUDENŢII SPECIALITĂŢII „CHIMIE BIOFARMACEUTICĂ”
    (CEP USM, 2016) Startulat, Elena; Dîru, Mariana; Sîrbu, Angela
    Lucrarea dată abordează majoritatea metodelor şi tehnicilor uzuale de analiză chimică. Este destinată studenţilor Facultăţii de Chimie și Tehnologie Chimică, îndeosebi studenţilor specialității Chimie biofarmaceutică, a căror pregătire presupune cunoaşterea metodelor de analiză chimică.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modele de situații didactice la disciplina chimie [Articol]
    (CEP USM, 2021) Dîru, Mariana; Subotin, Iurie; Chiosa, Zinaida
    În articol sunt prezentate modele de situații didactice la disciplina școlară Chimia, prevăzute de Regulamentul de atestare a cadrelor didactice din învățământul general, profesional tehnic și din cadrul structurilor de asistență psihopedagogică, aprobat prin ordinul Ministrului Educației, Culturii și Cercetării nr.1091din 07.10.2020. Sunt indicate și rezolvări ale acestor situații în conformitate cu algoritmul de prezentare din Regulament.
  • Thumbnail Image
    Item
    Produs educațional prezentat la proba practică în procesul de atestare a cadrelor didactice [Articol]
    (CEP USM, 2024) Goraș, Mariana; Dîru, Mariana; Tachi, Natalia; Chiosa, Zinaida
    În articol este prezentat un exemplu de produs educațional, prevăzut pentru proba practică în Regulamentul de atestare a cadrelor didactice din învățământul general, profesional tehnic și din cadrul structurilor de asistență psihopedagogică, aprobat prin ordinul Ministrului Educației, Culturii și Cercetării nr. 1091 din 07.10.2020, cu modificările ulterioare, aprobate prin ordinul Ministrului Educației și Cercetării nr. 1335 din 30.09.2024 (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 437-439, art. 814, la 18.10.2024) [1]. În calitate de produs din practica educațională propunem - Ghidul de implementare a curriculumului la disciplina opțională STEM în Criminalistică. Sunt descrise etapele de elaborare ale produsului educațional, precum și elementele de structură: 1) Argument/ Descrierea problemei și motivarea necesității schimbării; 2) Scop și obiective SMART; 3) Planul de acțiuni implementat (Ce? Când? Cum? Responsabil, resurse); 4) Rezultate cantitative și calitative obținute/impactul practicii educaționale de succes; 5) Asigurarea durabilității schimbărilor inițiate; 6) Diseminarea rezultatelor prin prezentări, publicații, formări la nivel de instituție/ raion/ municipiu/ republică.
  • Thumbnail Image
    Item
    Studiul 2-metil-8-hidroxichinolinei în calitate de ionofor pentru electrozi cation-selectivi [Articol]
    (CEP USM, 2023) Dîru, Mariana; Tachi, Natalia
    În această lucrare a fost efectuat un studiu comparativ al electrozilor cation-selectivi cu aceeași compoziție a filmului polimeric. Pentru prepararea membranei s-au folosit următoarele componente: clorură de polivinil, o matrice în care sunt înglobate toate componentele; tetrahidrofuran, solvent pentru toate componentele; ionofor 2-metil-8-hidroxichinolina; plastifiant eterul 2-nitrofeniloctilic. Din membranele pregătite au fost asamblați 3 senzori, iar senzorii au fost precondiționați în soluții de Cu2+, Pb2+, Hg2+. Electrodul precondiționat în soluții ce conțineau ioni de Hg2+ prezintă funcție anionică. Electrodul precondiționat în soluții ce conțineau ioni de Pb2+ prezintă o funcție cationică cu panta 25 mV/decadă de activitate, limita de detecție 2,5•10-5 mol/L, iar domeniul de concentrații în care se respectă funcția Nernst 10-1-10-4 M. Electrodul precondiționat în soluții ce conțineau ioni de Cu2+ prezintă o funcție cationică, cu panta 25,9 mV/decadă de concentrație, limita de detecție 1,58•10-5 mol/L, iar domeniul de concentrații în care se respectă funcția Nernst 10-1-10-4mol/L.
  • Thumbnail Image
    Item
    The study of N1, N4- bis(salicylidene)-s-methylizothiosemicarbazidium chloride methanol monosolvate as ionophore for PVC-membrane electrodes [Articol]
    (Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2015) Dîru, Mariana; Secu, Mihail; Morari, Parascovia
  • Thumbnail Image
    Item
    Еlectrod cu matrice polimerică, selectiv la surfactantul anionic laurilsulfat [Articol]
    (CEP USM, 2011) Revenco, Mihail; Dîru, Mariana; Dayyih, Waell A.A.
    A new anionic surfactant sensor has been prepared, based on trinuclear chromium(III) pivalate as sensing material incorporated into the plasticized PVC-membrane. The sensor exhibited Nernstian response (59-61mV/decade) in the region between 10-3-10-5mol/l for dodecylsulfate. The potentiometric selectivity coefficients were determined by fixed interferential method. Application of these electrodes to the analysis of some products containing anionic surfactants has been realized and results have been compared with the two-phase titration method

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify