Browsing by Author "Cojocaru, Natalia"
Now showing 1 - 20 of 40
- Results Per Page
- Sort Options
Item BAZELE CONCEPTUAL-TEORETICE ALE AUTOREPREZENTĂRII PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI(CEP USM, 2024) Cojocaru, NataliaThe article provides a brief presentation of the historiography and conceptual-theoretical bases of the self-advocacy of people with disabilities. The article analysis the contributions of researchers from the Western Europe, the USA, the Commonwealth of Independent States, and the Republic of Moldova, who address the issues of self-advocacy and social inclusion of people with disabilities. The article also analyzes how the concept of self-advocacy was introduced in the international academic discourse. The innovative element of this article consists in the scientifc substantiation and the introduction of the concept of self-advocacy of people with disabilities into the feld of study within the Republic of Moldova, provided that it has not yet been addressed in the local specialized literature. In the preparation of the article, an extensive review of specialized literature in the feld was carried out, with the application of general scientifc methods, including analysis, synthesis, generalization, inductive and deductive methods.Item CÂND ŞI DE CE SE PLICTISESC ANGAJAŢII LA LOCUL DE MUNCĂ? FENOMENUL „BOREOUT” SAU DESPRE O NOUĂ DIMENSIUNE A DEMOTIVĂRII ÎN ORGANIZAŢII(CEP USM, 2014) Cojocaru, NataliaStudii recente în domeniul psihologiei organizaţionale relevă că nu doar suprasolicitarea (sindromul burnout , intens studiat în ultimii ani), ci şi subsolicitarea la locul de muncă poate fi o sursă de stres şi epuizare. Acest fenomen a fost numit boreout (i.e., plictiseala la locul de muncă ) şi se referă la starea pe care o trăiesc angajaţii care au relativ puţine sarcini la locul de muncă sau realizează sarcini monotone şi neinteresante. Este, de fapt, reversul sindromului burnout şi se caracterizează prin simptome similare, doar cauzele sunt diferite. Fiind un subiect mai puţin discutat în literatura de specialitate autohtonă, prin acest articol ne-am propus să clarificăm unele aspecte legate de manifestarea, cauzele şi factorii declanşatori ai sindromului boreout , precum şi modalităţile de soluţionare a acestuia, identificând câteva direcţii de cercetare a acestui fenomen în contextul academic şi organizaţional.Item CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ(CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, OlgaLucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.Item CLASIFICAREA REPREZENTĂRILOR SOCIALE: CÂTEVA REFLECȚII ȘI DEZBATERI TEORETICE(CEP USM, 2022-11-29) Cojocaru, NataliaÎn contextul studiilor privind reprezentările sociale (RS), clasificarea propusă de S.Moscovici, pare să fi fost mai puțin în atenția cercetătorilor din domeniu, existândrelativ puține studii care fac referire la această clasificare. Însă, chiar și atunci când estemenționată, cercetătorii se rezumă doar la o succintă descriere a studiului din 1988, încare S.Moscovici prezintă lapidar această clasificare și la care nu a mai revenit ulteriorpentru a o dezvolta. Dacă în primii ani această clasificare a fost oarecum „abandonată”,în ultimii ani este readusă în atenția cercetătorilor, suscitând dezbateri legate de faptuldacă putem să vorbim de trei tipuri distincte, așa cum au fost descrise de S.Moscovici,sau de trei etape diferite în evoluția unei RS, în funcție de transformările contextuluisociopolitic și a dinamicilor intergrupale. Deși mai puțin abordate în cadrul unor studiiempirice, credem că tipurile de RS identificate de S.Moscovici permit o mai bunăînțelegere a interacțiunilor intergrupuri și a controverselor sociale. În contextul acesteidiscuții, ne propunem să analizăm câteva aspecte privind modul în care suntconceptualizate tipurile de RS și care sunt cele mai importante dezbateri teoretice.Item CONFLICTUL MUNCĂ–FAMILIE. ASPECTE INTRODUCTIVE(CEP USM, 2014) Platon, Carolina; Cojocaru, NataliaItem CONFLICTUL MUNCĂ–FAMILIE. ASPECTE INTRODUCTIVE(Universitatea de Stat din Moldova, 2014) Platon, Carolina; Cojocaru, NataliaItem CULPABILITATE COLECTIVĂ vs RECUNOAŞTERE SOCIALĂ. REPREZENTĂRI ŞI IMPLICAŢII PSIHOSOCIALE LA NIVELUL RELAŢIILOR INTERGRUPURI(CEP USM, 2013-09-26) Cojocaru, NataliaItem DESPRE UN TIP SPECIFIC DE OBIECTE DE REPREZENTARE (câteva reflecții privind obiectele sociale sensibile)(CEP USM, 2022-11-10) Cojocaru, NataliaItem DIMENSIUNI COGNITIVE, AFECTIVE ȘI COMPORTAMENTALE ÎN MANIFESTAREA CONFLICTULUI MUNCĂ-FAMILIE(2020) Șaitan, Viorica; Cojocaru, NataliaScopul lucrării: determinarea specificului dimensiunilor cognitive, afective și comportamentale cu implicații în manifestarea conflictului de rol multiplu/CRM (muncă-familie/M-F și muncă-familie-studii/ M-F-S) la angajații din organizațiile autohtone și elaborarea unui program de intervenție psihologică în vederea dezvoltării competențelor de echilibru a muncii și a familiei (EMF).Item DINAMICA ŞI ROLUL GRUPULUI DE STUDENŢI ÎN FORMAREA PROFESIONALĂ (preliminarii pentru un studiu calitativ elaborat)(CEP USM, 2015) Repida, Tatiana; Cojocaru, NataliaMediul universitar se prezintă ca un sistem complex de grupuri sociale, printre care şi grupul de studenţi, caracterizate prin norme şi valori comune, roluri şi poziţii sociale, o rețea de interacţiuni şi influenţe reciproce. Spre deosebire de grupul/clasa de elevi, grupul de studenţi, ca un mediu de formare şi dezvoltare, configuraţia, procesele şi dinamica acestuia, influenţele şi presiunile sociale pe care le exercită acest grup asupra membrilor, au fost mai puţin studiate. Necesitatea cunoaşterii aspectelor psihosociale legate de funcţionarea grupului de studenţi derivă din faptul că acesta acţionează ca un câmp de forţe pozitive (cooperare, solidaritate şi susţinere reciprocă), dar şi negative (conflicte intragrupale, lipsa de competiţie, colegi problematici), care influenţează activitatea de învăţare, performanţele şi climatul socioafectiv al grupului. Din aceste considerente, un studiu complex şi elaborat privind funcţionarea acestui grup va oferi premise pentru o mai bună înţelegere a implicaţiilor acestui grup asupra personalităţii studentului. Prin acest articol ne-am propus să analizăm doar unul dintre aceste aspecte – rolul grupului de studenţi în formarea lor profesională, mai exact – opiniile şi percepţiile studenţilor cu referire la acest aspect.Item MANAGEMENTUL IMPRESIILOR ÎN SPAȚIUL PUBLIC. O ANALIZĂ PSIHOSOCIOLOGICĂ A INTERVIURILOR DIN REVISTA VIP-MAGAZIN(CEP USM, 2008) Franțujan, Daniela; Cojocaru, Nataliampression management is the process through which people try to control the impressions other people form of themselves. It is a goal-directed conscious or unconscious attempt to influence the perceptions of other people about a person, object or event by regulating and controlling information in social interaction. For our research we have selected a series of interviews with various public persons from vari ous fields (political/ economic/, medicine, TV, artistic a. o.) from VIP- Magazine. We aimed to identify strategies of self – introduction applied in the public sphere. The interviews from this magazine represent excellent pieces of study material in order to identify strategies of impression management, as the interviewed persons are aware that the information they deliver will be read by a broad range of people, so that they are once again motivated to present themselves in a favorable light. Possibly, they might even „retouch” some aspects of the social self, offe ring some additional explanations or justifi cations. Both for the analysis of images and texts, we have outlined two directions: institutional self presentation and spontaneous se lf presentation, identifying a series of scenarios.Item MANAGING MULTIPLE CHALLENGING ROLES: FAMILY, WORK AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT(CEP USM, 2018) Cojocaru, Natalia; Șaitan, Viorica; Hodonoagă, TatianaIn the modern society, as researchers remarked, it is common to work and study at the same time, thus, academic and work domains are interdependent and influence each other continuously, frequently provoking inter-role conflict situations. In some cases, the conflict of the role can acquire a three-dimensional nature when work, family, and education come at play concomitantly. The strain may arise in this case from the difficulty to juggle these three roles and manage time properly while trying to pursue studies successfully, accomplish professional tasks in an efficient manner and fulfil responsibilities related to parenthood, marriage or private life. In this paper, we have proposed a case study of such triple role conflict (work-family-education) in the local academic context. We have conducted 14 in-depth interviews with junior members of academic staff that experience this three-dimensional conflict (PhD students with teaching duties, married, having small children). Our interest was to identify their perceptions concerning these conflictual experiences, the level of one or another role commitment, and their evaluations with reference to severity of conflict and its consequences on the academic results and efficiency, as well as the strategies used in order to manage this conflict.Item MANIFESTARI ALE CONFLICTULUI MUNCA–FAMILIE ȘI STRATEGII DE DIMINUARE A ACESTUIA LA ANGAJAȚII DIN DOMENIUL EDUCAȚIONAL(CEP USM, 2016) Curtean, Cristina; Cojocaru, NataliaItem METODOLOGII DE CERCETARE SOCIOLOGICĂ A AUTOREPREZENTĂRII PERSOANELOR CU DIZABILITĂŢI(CEP USM, 2021) Cojocaru, NataliaThis article describes inclusive research as an emerging research methodology. It defines key ideas and terms, explores opportunities for persons with disabilities (intelectual in particular) to engage in research and to find solutions that benefit not only themselves, but also others alike. The article explores the methods successfully used and challenges that researchers may encounter and should consider in reseraching self-advocacy.Item Mișcarea de autoreprezentare a persoanelor cu dizabilități: parcurs istoric global și național (1960 - 2024)(CEP USM, 2024) Cojocaru, Natalia; Malcoci, LudmilaÎn prezentul articol se analizează evoluția istorică a mișcării de autoreprezentare a persoanelor cu dizabilități atât la nivel global, cât și în contextul specific al Republicii Moldova. Autorii explorează evenimentele majore care au influențat dezvoltarea mișcării internaționale de autoreprezentare și, în contextul Republicii Moldova, evidențiază etapele semnificative ale acestei mișcări, precum și progresele și provocările întâlnite. Se identifică oportunități pentru inițiative locale viitoare, subliniind alinierea cu standardele internaționale și necesitatea implicării active a persoanelor cu dizabilități în procesele decizionale. Astfel, mișcarea de autoreprezentare în Moldova se află în stadii incipiente de dezvoltare, fiind inspirată de tendințele globale în domeniu. Pentru a facilita dezvoltarea sustenabilă a mișcării, sunt necesare resurse adecvate, formare continuă a actorilor implicați, colaborări strategice cu organizații neguvernamentale naționale și internaționale, și inițiative de conștientizare privind drepturile persoanelor cu dizabilități. În elaborarea articolului au fost utilizate mai multe metode de cercetare: analiza documentară, observația participativă, discuții focus grup, interviuri aprofundate.Item MODALITĂȚI DE EVALUARE A PROGRAMELOR DE INTERVENȚIE PSIHOSOCIALĂ ÎN INSTITUȚIILE EDUCAȚIONALE(Centrul Editorial „Univers Pedagogic”, 2021) Cojocaru, NataliaStarting from the premise that educational institutions function based on the specific rules of an organization, being closely related to the ever-changing social environment, it is necessary to take a systemic approach in conceptualizing psychological assistance. The services provided by school psychologists must be placed in a complex system of psychological assistance services, which would also include the organizational level. Given the „multiple organizational demands” faced by school psychologists, there is a need to clarify the process of developing and evaluating complex approaches of psychosocial intervention in educational institutions.Item NARAȚIUNI DESPRE COVID-19: EXPERIENȚA BOLII, SCHIMBĂRI VALORICE ȘI DINAMICI REPREZENTAȚIONALE(CEP USM, 2021) Cojocaru, Natalia; Zara, AnaItem NOTE DESPRE O REPREZENTARE POLEMICĂ ÎN GERMENE: REPREZENTAREA PANDEMIEI COVID-19(CEP USM, 2020) Cojocaru, NataliaItem O ISTORIE RECENTĂ „POVESTITĂ”: DISCURS ŞI REPREZENTARE DESPRE 1989(CEP USM, 2008) Cojocaru, NataliaIn 1989 the protest in ex Soviet Moldavia went with the demands over matters of language, history and national identity. Following the explosive entrance of the mass of 1989, protest actions of 1995 and 2002 came as continuation of that debut, stipulating the national values of that time. Frustrated by the alienation of national values in time, the potential protesters of 1989 re-gather and require their collective actualization as a new “wave of national revival”. Like an unresolved conflict, „the incomplete dossier of 1991”, reappears cyclically, every time when political decisions put forward national problems. This paper is intended to be a contribution from social psychological perspective to understand the 1989 events. We have done a series of comprehensive interviews with persons who had participated in diverse manifestations of protest of 1988-1989. The main question of this endeavour was how the performers’ representations look out founded initially in the direct confrontation with the eventful tumult (with the experience of the new and therefore with the possibility of change), reflected now, post factum by means of narrative discourses.Item OBIECTE SENSIBILE DE REPREZENTARE: ILUSTRĂRI EMPIRICE ŞI PREMISE PENTRU CONCEPTUALIZARE(CEP USM, 2014) Cojocaru, Natalia