Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Clichici, Veronica"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    Boris Dânga – personalitate strategică a învățământului național (100 de ani de la naștere)
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
  • Thumbnail Image
    Item
    The democratic principle of freedom of education in the pedagogical conception of J. H. Pestalozzi
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
    In this scientific article, we elucidate the premises of J.H. Pestalozzi’s thought and pedagogical conception transposed into the actuality of the democratic need for education. The purpose of the research aims at a retrospective analysis of the conception of pedagogy by J. H. Pestalozzi with directions for implementing the democratic principle of the freedoms of European education. As a constant of this scientific research, we argue that the Swiss pedagogue sought to develop a theory of education in which the principles of education are brought into line with the course of human nature; according to the conception of J.H. Pestalozzi, through instruction/training, the accumulation of knowledge must be ensured, as well as the development of the child/learner’s psychic powers; the function of the school is twofold, to inform and train the students. The scientific results of the research are relevant by documenting international educational reports, specialized scientific literature on the democratic principle of educational freedom in the pedagogical conception of J.H. Pestalozzi with practical themes for the formation of the competence of democratic education at the level of initial and continuous training of adults.
  • Thumbnail Image
    Item
    Istoria pedagogiei. Sinteze ale evoluţiei ştiinţelor educaţiei. Suport de curs
    (Editura USM, 2025) Clichici, Veronica
    Disciplina Istoria pedagogiei este destinată studenţilor specialităţii Psihopedagogie, conform Planului de învățământ pentru studii superioare de licență,Universitatea de Stat din Moldova. Prin această disciplină studenţii vor cunoaşte racteristicile procesului educaţional în retrospectivă, determinând corelaţia dintre contextul sociocultural şi educaţie. Istoria pedagogiei le va permite să localizeze în timp şi spaţiu conturarea bazei conceptuale a procesului educaţional. Astfel,identificăm două părţi integrante ale disciplinei Istoria pedagogiei: analiza retrospectivă a procesului educaţional şi a concepţiilor despre educaţie apreciate drept sintetizare a experienţei educaţionale. Disciplina universitară Istoria pedagogiei contribuie la formarea sistemului de competenţe profesionale care permite absolvenţilor să activeze în domeniul științe ale educației, în condiţii de competitivitate pe piaţa muncii, la nivelul standardelor şi tendinţelor naţionale şi internaţionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modele de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor
    (CEP USM, 2023) Clichici, Veronica
    În articol este reflectată abordarea modelelor de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor din perspectiva metodologică. La nivelul sistemului și procesului de învățământ general, activitatea de formare-dezvoltare a personalității umane este proiectată în viziune sistemică, globală și se realizează tridimensional prin formele educației: formale - nonformale (la nivel instituțional) și informale (la nivel noninstituțional). Deși necesitatea asigurării integralizării educaţiei formale – nonformale - informale a devenit actuală în paradigma reformelor curriculare odată cu accentuarea rolului influenţelor educative nonformale şi informale, alături de influenţele educative formale asupra formării şi dezvoltării personalităţii elevului/tânărului, însă lipsește claritatea funcțională a unui cadru metodologic a educației nonformale. Astfel, accentuăm relevanța funcționalității modelului clasic de realizare a educației nonformale la nivelul managementului clasei/grupului de elevi, modelul activităților nonformale în mediul online/digital, modelul educației în aer liber, modelul „Școlii altfel” pentru asigurarea metodologică a educației nonformale care stabilesc acțiuni concrete și prioritare sistemului și procesului de învățământ general.
  • Thumbnail Image
    Item
    NOILE EDUCAȚII - ABORDARE AXIOLOGICĂ A EDUCAȚIEI FORMALE, NONFORMALE ȘI INFORMALE
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
    In this scientifc article, a synthesis of the problems of new educations that have become priority imperatives in school and university education is treated. The purpose of the research presents a descriptive analysis of new educations as a factor of change through an axiological approach to formal, non-formal and informal education. In this sense, we specify the following objectives of the research: identifcation of the premises of European-type education; analysis of the dimensions of the new educations at the international and national level; determining the ways to implement new educations through methodological approaches. The scientifc results of the research are relevant by documenting new educational policies and the possibility of implementing new educations in school and university education.
  • Thumbnail Image
    Item
    The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education
    (CEP USM, 2024) Clichici, Veronica
    This scientific article offers a descriptive-analytical foray into the research theme „The student’s personality formation for the understanding of contemporary problems in the context of new education”. The actuality of this approach elucidates the necessity of the new education process that has become a priority imperative in university education, centered on the learner/student, which presents the premises of a European-type education through the system of values it promotes. The purpose of the research aims at a descriptive analysis of the new educations as a factor of change through an axiological approach to the problem of the contemporary world in student training within university education. In this sense, the dimensions of the new educations at the international and national level were analyzed for the integral training-development of the student’s personality. At the same time, it was determined the ways of implementing the new educations through methodological approaches within university education. The scientific results of the research are relevant by documenting university educational policies, specialized scientific literature with the possibility of implementing new educations in university education and from other specialties than Educational Sciences.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify