Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Cerlat, Raisa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 16 of 16
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    ADAPTAREA SOCIAL - PSIHOLOGICĂ A CADRELOR DIDACTICE STABILE/INSTABILE EMOȚIONAL
    (CEP USM, 2018) Cerlat, Raisa
    În articol este efectuată analiza importanței stabilității emoționale în adaptarea social -psihologică a cadrelor didactice din învățământul primar. Rezultatele cercetării denotă existența diferențelor semnificative între cele două grupuri de cadre didactice–stabile/instabile emoțional , cele instabile emoțional demonstrând un nivel mai scăzut al adaptării.Ipoteza,potrivit căreia stabilitatea emoțională contribuie la creșterea nivelului adaptării social-psihologice, a fost confirmată.
  • Thumbnail Image
    Item
    CARACTERISTICI ALE AGRESIVITĂȚII ȘI ACCENTUĂRILOR DE CARACTER LA ADOLESCENȚII DELICVENȚI
    (CEP USM, 2022-11-29) Cerlat, Raisa; Creangă, Victoria
    În articol sunt prezentate rezultatele cantitative și calitative ale cercetării formelor de manifestare ale agresivității la adolescenții delicvenți și relația acestora cu accentuările de caracter identificate. Studiul este comparativ, rezultatele obținute fiind comparate cu cele ale adolescenților care nu se află în conflict cu legea.
  • Thumbnail Image
    Item
    CERCETĂRI PRIVIND ASIGURAREA ACTIVITĂŢII PSIHOLOGICE ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂ MNT GENERAL DIN REPUBLICA MOLDOVA. MONOGRAFIE COLECTIVĂ
    (CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cojocaru, Natalia; Cerlat, Raisa; Tarnovschi, Ana; Dolinschi, Cristina; Guțu, Olga
    Lucrarea este elaborată în cadrul Proiectului 20.80009.1606.10: „Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”Lucrarea include studii cu privire la: reprezentarea socială a profesiei psihologului şcolar; solicitările organizaţionale în activitatea psihologului şcolar;adaptarea psihologică şi socială, adaptarea şcolară a elevului; valorificarea potenţialului comunicării; comportamentul antisocial al elevului; dezvoltarea sferei relaţionale a elevilor; afectivitatea elevilor; motivaţia elevului; memoria elevului; atenţia elevului; gândirea elevului; limbajul elevului.
  • Thumbnail Image
    Item
    DEZVOLTAREA GÂNDIRII LA DIFERITE ETAPE DE VÂRSTĂ : GHID METODOLOGIC
    (Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa
    Lucrarea „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este elaborată în corespundere cu curriculumul la disciplina „Serviciul de asistență psihologică în școală”. Ghidul metodologic „Dezvoltarea gândirii la diferite etape de vârstă” este un instrument valoros care poate contribui semnificativ la pregătirea studenților-psihologi pentru o carieră de succes în domeniul psihologiei.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNI ALE PERFECȚIONISMULUI ȘI CARACTERISTICI ALE BULIMIEI LA ADOLESCENȚI
    (CEP USM, 2022) Cerlat, Raisa; Angeluță, Valeria
    În articol sunt abordate dimensiunile perfecționismului și particularitățile bulimiei în adolescență. Analizate statistic, rezultatele cercetării indică existența unei relații de interdependență între perfecționism și bulimie, fapt ce semnifică influența reciprocă a acestora. Datele obținute pot fi explicate prin intermediul anumitor caracteristici ale perfecționismului, printre care gândirea dihotomică de tip ,,totul sau nimic”, sentimentul de vinovăție și autocritica exagerată, dar și standardele sociale ridicate, stabilite în termeni de aspect fizic. La fel de importante sunt cultura alimentară precară existentă în contextul nostru sociocultural și reclamarea excesivă a diferitor categorii de produse alimentare în mass-media. În consecință, perfecționismul disfuncțional întărește acest cerc vicios, în care adolescentul poate pierde controlul. La sfârșitul articolului sunt prezentate recomandări pentru prevenirea bulimiei și pentru menținerea unui nivel optimal al perfecționismului la adolescenți.
  • Thumbnail Image
    Item
    EFICIENTIZAREA REZOLVĂRII DE PROBLEME PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII FLEXIBILE
    (2021) Cerlat, Raisa
    Articolul constituie o invitație la cunoașterea propriei gândiri și a implicării flexi- bile a acesteia în soluționarea eficientă a problemelor întâlnite nu doar în manualele de matematică, dar și în contextul multiplelor provocări sociale.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORME DE MANIFESTARE A AGRESIVITĂȚII ȘI RELAȚIA ACESTORA CU STIMA DE SINE LA ADOLESCENȚII DIN MEDIUL PENITENCIAR
    (CEP USM, 2020) Cerlat, Raisa; Cuciurcă, Elena
    Articolul prezintă o abordare praxiologică a problematicii privind agresivitatea și interferențel e acesteia cu stima de sine a adolescenților din mediul penitenciar. Sunt elucidate formele de manifestare a agresivității și componentele stimei de sine la adolescenții deținuți, comparativ cu adolescenții aflați în libertate. La fel, este prezentată corelația statistică stabilită între stima de sine și comportamentul agresiv în mediul penitenciar.
  • Thumbnail Image
    Item
    GHID PENTRU ELABORAREA TEZEI DE LICENȚĂ
    (Editura USM, 2024) Cerlat, Raisa; Praviţchi, Galina; Dolinschi, Galina
    Scopul de bază al ghidului constă în evidențierea regulilor ge-nerale privind elaborarea și prezentarea publică a rezultatelor tezelor de licență în cadrul Departamentului Psihologie al Universității de Stat din Moldova. Ținându-se cont de prevederile Strategiei de dezvoltare a Universității de Stat din Moldova pentru anii 2021-2026, activitatea de cercetare în cadrul tezelor de licență va fi orientată spre formarea profesională inițială de înaltă calitate, susceptibilă să denote performanță în condițiile în schimbare ale vieții și economiei de piață.
  • Thumbnail Image
    Item
    INCURSIUNI ÎN ISTORIA DEZVOLTĂRII PSIHOLOGIEI ÎN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2021) Potâng, Angela; Cerlat, Raisa
    Scopul acestui articol este orientat spre prezentarea parcursului istoric al dezvoltării psihologiei în Republica Moldova, pornind de la mijlocul secolului al XX-lea, când aceasta se afirmă ca disciplină de studiu în cadrul instituțiilor de învățământ superior din Moldova. Am pornit de la premisa că influența trecutului contribuie la configurarea prezentului. Ne-am concentrat pe constituirea psihologiei științifice ca domeniu nou și distinct, luând în considerare ideile psihologice anterioare. Am prezentat contribuțiile personalităților care au promovat psihologia în țara noastră, dar și direcțiile actuale de cercetare teoretico-empirică în domeniul psihologiei.
  • Thumbnail Image
    Item
    INTERFERENȚE ALE SINDROMULUI BURNOUT ȘI SATISFACȚIEI ÎN MUNCĂ ÎN MEDIUL EDUCAȚIONAL
    (CEP USM, 2018) Cerlat, Raisa
    Articolul prezintă o abordare praxiologică a problematicii burnout și a satisfacției în muncă în mediul educațional. Este conturată conjunctura factorilor profesionali stresanți și sunt analizate rezultatele obținute de către cadrele didactice pentru fiecare dintre componentele sindromului burnout: epuizare emoțională, reducerea realizărilor profesionale și depersonalizare. Este elucidat nivelul satisfacției generale, dar și fațetare, în munca profesională și este evaluat statistic impactul satisfacției în muncă în prevenirea sindromului burnout al cadrelor didactice.
  • Thumbnail Image
    Item
    ISTORIA PSIHOLOGIEI: SUPORT DE CURS: Specialitatea Psihologie, Anul 1
    (CEP USM, 2021) Cerlat, Raisa
    Cursul Istoria Psihologiei, destinat studenților anului I, Ciclul I, Licență, are drept scop prezentarea evoluției în timp a psihologiei ca disciplină independentă. Cunoașterea istoriei psihologiei conferă sens originilor, făcând din trecut o perspectivă importantă în explicarea prezentului. Doar prin explorarea originilor psihologiei și studierea dezvoltării sale vom putea percepe cu claritate natura psihologiei de astăzi.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI ALE GÂNDIRII SPECIFICE TULBURĂRILOR DE PERSONALITATE
    (CEP USM, 2020) Cerlat, Raisa
    Tulburările de personalitate reprezintă condiții clinice complexe, atât prin ele însele, cât și prin comorbiditățile în care sunt implicate și pe care le generează. Structurarea patologică a tulburării de personalitate este condiționată de influența negativă asociată a factorilor eredoconstituționali și a celor socioculturali, m anifestările maladaptative ale acestora fiind evidente în sectoarele cognitiv, afectiv și relațional. În articol sunt evidențiate particularitățile gândirii specifice tulburărilor de personalitate. Sunt identificate schemele cognitive și stilurilede gândire caracteristice fiecăreia dintre cele zece tulburări de personalitate.
  • Thumbnail Image
    Item
    PARTICULARITĂȚI PSIHOSOCIALE ALE STABILITĂȚII EMOȚIONALE LA FEMEILE CU COPII AFLATE ÎN DETENȚIE
    (CEP USM, 2021) Cerlat, Raisa; Zaharcenco, Ana
    n articol sunt prezentate rezultatele cercetării stabilității emoționale la femeile aflate în detenție împreună cu copiii lor. Rezultatele obținute au fost comparate cu stabilitatea emoțională a deținutelor fără copii și a femeilor care cresc copii mici în libertate. La fel, au fost analizate interferențele stabilității emoționale cu accentuările de caracter specifice femeilor cu copii aflați în detenție.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROFILURI PSIHOSOCIALE ALE CADRELOR DIDACTICE STABILE / INSTABILE EMOȚIONAL
    (CEP USM, 2019) Cerlat, Raisa
    În articol este reflectată conceptualizarea profilurilor psihosociale ale cadrelor didactice stabile/instabile emoțional și caracteristica acestora prin prisma diferențelor semnificative înregistrate. Este elucidat impactul real al stabilității emoționale în activitatea profesională (dar și personală) a cadrelor didactice din învățământul primar.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII COGNITIV-COMPORTAMENTALE DE MODIFICARE A DISTORSIUNILOR COGNITIVE
    (Print-Caro, 2021) Cerlat, Raisa
    This article presents the most common cognitive distortions, capable to affect a person’s well-being and endangering his interpersonal relationships. Likewise, they describe cognitive-behavioral strategies, effective in combating them and in optimizing the thinking.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical conceptualizations regarding school curriculum monitoring from the perspective of student thinking development
    (CEP USM, 2024) Cerlat, Raisa
    The article explores the importance of curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development. It outlines the evolution of the curriculum as a central tool in education, defining the learning path and educational objectives. An analysis is made of the historical development of the curriculum and its various definitions and components. The paper proposes a multidimensional approach to curriculum monitoring, including both the analysis of curricular documents and the use of qualitative and quantitative methods to assess the impact of the curriculum on the development of students’ thinking. It also emphasizes the relevance of adapting the curriculum to students’ needs and their cognitive development stages. Finally, future research directions are presented, highlighting the importance of continuous curriculum monitoring from the perspective of students’ thinking development, in order to meet the needs of a constantly changing society.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify