Browsing by Author "Bulgaru, Oleg"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Item APLICATII STATISTICE IN CERCETAREA SOCIOLOGIC: SUPORT DE CURS(CEP USM, 2018) Bulgaru, OlegAcest suport de curs va contribui la cunoașterea elementelor de statistică descriptivă și la interpretarea lor, va permite tuturor absolvenților de profil să finalizeze studii și cercetări sociologice specifice organizațiilor în care vor activa. Mai mult, deprinderile de operare cu softuri specializate (SPSS) sau cu aplicația Excel din pachetul Microsoft Office vor contribui la proiectarea și realizarea bazelor de date pentru cercetările sociologice de profil, respectiv la operarea cu date de cercetare, prelucrarea acestora și analiza rezultatelor.Item ASPECTE ALE INTEGRĂRII TINERILOR SPECIALIŞTI ÎN CADRUL COLECTIVELOR PEDAGOGICE(CEP USM, 2013-09-26) Croitoru, Nicoleta; Bulgaru, OlegItem CONTRIBUȚIA PROIECTELOR INTERNAȚIONALE LA DEZVOLTAREA PROFESIEI DE ASISTENT SOCIAL (CAZUL USM)(CEP USM, 2022-11-10) Bulgaru, Maria; Bulgaru, OlegItem METODE SOCIOLOGICE APLICATE ÎN CERCETAREA FAMILIEI(CEP USM, 2014) Bulgaru, OlegItem MODALITĂȚI DE CONSTITUIRE A CUPLURILOR FAMILIALE: CONSECINŢE DEMOGRAFICE(CEP USM, 2020) Bulgaru, Maria; Bulgaru, OlegTema elucidată în articol are la bază utilizarea, în esenţă, a datelor empirice ale cercetării sociologice „Comportamentul reproductiv al femeilor din Republica Moldova” (2017). Astfel, în articol este analizată percepția a cinci generații de femei (1960, 1970, 1960, 1990 și 2000) din Republica Moldova cu referire la modalitățile de organizare a vieții de familie și impactul acestora asupra comportamentului reproductiv. Sunt evidențiate un șir de modificări ce s-au produs pe parcursul anilor în instituția căsătoriei și a familiei, care reflectă sub mai multe aspecte tendința respondentelor de a abandona valorile tradiționale și de a accepta valorile moderne/postmoderne. Rezultatele cercetării permit însă să concluzionăm că familia clasică, modalitățile tradiționale de constituire a cuplurilor familiale rămân a fi cele mai puternic valorizate de către respondente. Aceste concluzii sunt argumentate și prin rezultatele mai multor sondaje sociologice cu tema „Pregătirea tinerilor pentru viața de familie”, realizate de studenții Departamentului de Sociologie și Asistență Socială în cadrul lucrului individual la cursurile Politici sociale, Familia contemporană: schimbări de modele și comportamente, Metode avansate în cercetarea socială etc.Item MONITORIZARE ȘI EVALUARE ÎN DOMENIUL SOCIAL ÎN BAZĂ DE EVIDENȚE: GHID METODIC(CEP USM, 2022) Oceretnîi, Anastasia; Bulgaru, Oleg; Chira, AlionaGhidul metodic „Monitorizare și evaluare în domeniul social în bază de evidențe” este elaborat pentru a asigura procesul de predare-instruire-evaluare în cadrul disciplinei cu același titlu. Disciplina respectivă a fost introdusă în planul de studii la Ciclul II Master în rezultatul desfășurării în anul 2022 a evaluării programelor de studii la domeniile de formare profesională a asistenților sociali și sociologilor din cadrul Universității de Stat din Moldova. Studiul a cuprins și analiza practicilor de utilizare a datelor în activitatea profesioniștilor în domeniul asistenței sociale, stabilindu-se o serie de tematici necesare pentru a fi abordate în programele de formare profesională, precum: tehnici de colectare a datelor în domeniul protecției copilului, procesarea și vizualizarea datelor, acuratețea datelor, utilizarea datelor în dezvoltarea documentelor de politici.Item OPINIA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI PRIVIND ANGAJAREA ÎN CÂMPUL MUNCII (CAZUL MUN. CHIȘINĂU)(CEP USM, 2022-11-10) Bulgaru, Oleg; Cucuta, ValentinItem POLITICI FAMILIALE CU CONSECINŢE DEMOGRAFICE(CEP USM, 2017) Bulgaru, Maria; Bulgaru, Oleg; ;În articol sunt analizate unele măsuri de politici familiale cu consecințe asupra deciziei cuplurilor de a naşte copii, ce ţin în special de beneficiile părinteşti în primii ani de viaţă ai copilului (concediul de maternitate, paternitate, concediul parental),serviciile de îngrijire a copilului (creşe, grădiniţe etc.), îmbinarea obligațiilor familiale și profesionale etc. În text sunt integrate rezultatele cercetării sociologice „Comportamentul reproductiv al femeilor din Republica Moldova”, realizate în decembrie 2015 de Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității de Stat din Moldova în parteneriat cu Universitatea Carol din Praga (Republica Cehă). Investigația efectuată permite autorilor să concluzioneze că politicile familiale din Republica Moldova sunt axate prioritar pe suportul economic/financiar, considerat a fi şi o sursă de stimulare a nata lităţii. Un şir de subiecte importante,condiţionate de provocările socioeconomice șidemograficecontemporane,ocupă până ce un loc periferic pe agenda politică a statului nostru.Item POLITICI FAMILIALE CU IMPACT ASUPRA COMPORTAMENTULUI REPRODUCTIV(CEP USM, 2016) Bulgaru, Maria; Bulgaru, OlegÎn articolul de faţă sunt reflectate câteva aspecte ce ţin de implementarea politicilor familiale în Republica Moldova şi de necesitatea introducerii unui şir de schimbări care ar influenţa pozitiv comportamentul reproductiv al populaţiei. Studiul este axat pe rezultatele cercetării „Comportamentul reproductiv al femeilor din Republica Moldova”, realizate în decembrie 2015 de Facultatea de Sociologie şi Asisten ţă Socială a Universităţii de Stat din Moldova în parteneriat cu Universitatea Carol din Praga (Republica Cehă) cu suportul financiar al Agenţiei Cehe pentru Dezvoltare. Rezultate cercetării evidenţiază un şir de factori (materiali, psihologici etc.) ce influenţează intenţia femeilor de a naşte copii. Cu toate acestea, femeile îşi doresc, aproape în măsură egală, să nască mai mulţi copii decât au la momentul actual. În condiţiile actualei crize socioeconomice, politice şi moral-spirituale prin care trece Republica Moldova, decizia de a naşte copii, fiind o chestiune autonomă a fiecărui individ, a fiecărei familii, este totuşi de nerealizat fără o susţinere amplă, prin cele mai diverse măsuri (suport financiar, servicii etc.), din partea instituţiilor de stat. În alţi termeni, statul trebuie în mod activ să încurajeze natalitatea, să stimuleze naşterea în familii a celui de al doilea copil şi a următorilor.Item PROFESIONALIZAREA ASISTENȚEI SOCIALE: REALIZĂRI ȘI PROVOCĂRI (cazul Universității de Stat din Moldova)(CEP USM, 2022-10-26) Bulgaru, Maria; Bulgaru, OlegÎn articol se analizează caracteristicile de bază ale profesionalizării asistenței sociale, accentul fiind pus pe instruirea/pegătirea asistenților sociali în instituțiile de învățământ. Se evidențiază rolul proiectelor internaționale, implementate la Universitatea de Stat din Moldova, în dezvoltarea noilor programe de master, modernizarea programelor de studii, îmbogățirea orizontului academic și științific al profesorilor, stabilirea unui nou mediu de învățare și de pregătire a asistenților sociali. Concluziile și recomandările au drept scop îmbunătățirea sistemului de formare și perfecționare a asistenților sociali.Item REFLECŢII ASUPRA MANAGEMENTULUI PROIECTELOR TEMPUS (în baza proiectelor implementate la USM)(CEP USM, 2013) Bulgaru, OlegÎn articol este analizată activitatea de management al proiectelor Tempus. Sunt descrise acţiunile coordonatorului local de proiect şi ale asistentului(ţilor) acestuia în vederea implementării cu succes a proiectelor. La fel, sunt analizate şi unele prevederi ale regulamentelor Agenţiei Executive pentruEducaţie, Audiovizual şi Cultură a Comisiei Europene (EACEA), care, în opinia autorului, au un caracter discriminatoriu şi necesită revizuire. Autorul concluzionează că implementarea cu succes a proiectelor Tempus la nivel instituţional depinde în mare măsură de calitatea managementului, de cunoştinţele şi abilităţile de manager ale coordonatorului şi asistenţilor de proiect, dar şi depersonalul academic antrenat în realizarea obiectivelor proiectului. În scopul evitării situaţiilor neclare, uneori şi neplăcute, este necesar ca EACEA să se consulte şi să conlucreze cu partenerii proiectelor Tempus în vederea perfecţionării unor prevederi ale regulamentelor de implementare a proiectelor.Item REFLECŢII ASUPRA MANAGEMENTULUI PROIECTELOR TEMPUS (în baza proiectelor implementate la USM)(CEP USM, 2013) Bulgaru, OlegÎn articol este analizată activitatea de management al proiectelor Tempus. Sunt descrise acţiunile coordonatorului local de proiect şi ale asistentului(ţilor) acestuia în vederea implementării cu succes a proiectelor. La fel, sunt analizate şi unele prevederi ale regulamentelor Agenţiei Executive pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură a Comisiei Europene (EACEA), care, în opinia autorului, au un caracter discriminatoriu şi necesită revizuire. Autorul concluzionează că implementarea cu succes a proiectelor Tempus la nivel instituţional depinde în mare mă- sură de calitatea managementului, de cunoştinţele şi abilităţile de manager ale coordonatorului şi asistenţilor de proiect, dar şi de personalul academic antrenat în realizarea obiectivelor proiectului. În scopul evitării situaţiilor neclare, uneori şi neplăcute, este necesar ca EACEA să se consulte şi să conlucreze cu partenerii proiectelor Tempus în vederea perfec- ţionării unor prevederi ale regulamentelor de implementare a proiectelor.Item VALORI ŞI PRINCIPII ETICE ÎN ASISTENŢA SOCIALĂ(CEP USM, 2017) Bulgaru, Maria; Bulgaru, OlegInteresul sporit pentru studiul valorilor este determinat în societatea contemporană de mai mulţi factori, un rol important aparţinând schimbărilor semnificative produse în normele sociale şi extinderii proceselor de globalizare. Concomitent cu multiplicarea interdependenţelor dintre popoare la toate nivelurile creşte necesitatea ca asistenţii sociali să-şi revadă cunoştinţele şi practicile locale prin prisma evenimentelor şi perspectivelor internaţionale, marcate, în mod firesc, de dimensiuni interculturale. Asistenţa socială internaţională deţine, în condiţiile actule, un rol important în consolidarea valorilor democraţiei, justiţiei/echităţii sociale şi în implementarea convenţiilor internaţionale referitoare la drepturile omului, la prevenirea conflictelor şi menţinerea păcii prin promovarea integrării culturale globale. În articol sunt analizate mai multe clasificări ale valorilor asistenţei sociale, fiind evidenţiate un set de valori fundamentale, abordate şi ca principii morale de bază, care exprimă totalitatea exigenţelor de conduită morală corespunzătoare activităţii asistentului social, precum: respectul valorii înnăscute şi demnităţii fiecărei fiinţe umane (persoane asistate); recunoaşterea dreptului persoanei asistate la autodeterminare; acceptarea; individualizarea; toleranţa; obiectivitatea; confidenţialitatea; justiţia socială; integritatea profesională, recunoscute ca valori esenţiale de toate codurile etice/deontologice ale asistenţei sociale.