Browsing by Author "Bodrug-Lungu, Valentina"
Now showing 1 - 20 of 28
- Results Per Page
- Sort Options
Item ABORDAREA DE GEN A PEDAGOGIEI(CEP USM, 2007) Bodrug-Lungu, Valentinatroduction of “gender” definition into the pedagogical process is very important step in education. Exactly in schools are forms ideas on professional orientation, life strategies, access to power and resources, reproduced patriarchal stereotypes, all them based on gender definition. Under this context correction of youth gender socialization in period of socialeconomical and cultural transformation should become a special objective for gender pedagogical studiesItem ASPECTE DE GEN ÎN PREGĂTIREA CADRELOR DIDACTICE(CEP USM, 2007) Bodrug-Lungu, ValentinaSocial importance and legal background of establishment of gender education paradigm is based on transition from sex-role approach in education (which reduces the development of a person to feminine/masculine biology) to a gender approach (which over passing the biologic determinism offers a person more chances of personal and professional autoappreciation). All of the above by all means imply significant changes in consideration of educational phenomena, content and educational technologies, training of didactic staff gender sensitive. Gender sensibility stipulates for capacity of a teacher to understand, realized and model the impact of social environment, methods and types of work with a child in forming gender identity, his/her capacity to realize and react to sexist manifestations.Item COMPETEN E DE LUCRU CU PERSOANELE VÂRSTNICE(CEP USM, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Șevciuc, MaiaGrаdul de civilizаţie аl unei societăţi este determinаt de аtitudineа pe cаre o mаnifestăm fаţă de persoаnele în vârstă. Persoаnele în vârstă sunt un аdevărаt exemplu pentru întreаgа societаte, аtât prin experienţа de viаţă bogаtă, mаturitаteа gândirii şi а luării deciziilor, precum şi printr-o serie de аptitudini şi competenţe cаre sunt, uneori, pe cаle de dispаriţie, deşi reprezintă o moştenire culturаlă semnificаtivă. În multe comunităţi vârstnicii joаcă rolul de păstrători аi culturii, consilieri educаţionаli şi sociаli. Contribuţiа pe cаre o аduc şi respectul de cаre se bucură аsigură păstrаreа аtât а demnităţii, cât şi а sănătăţii lor, deşi sub аnumite аspecte ei devin tot mаi vulnerаbili. În аcest аrticol ne propunem să reflectăm аsuprа problemelor de ordin psihologic şi educаţionаl cu cаre se confruntă persoаnele în vârstă, fаpt ce аr oferi o deschidere pentru vаlorifi cаreа аcestui аspect în pregătireа speciаliştilor prin progrаmele de mаsterаt în domeniul consilierii pentru probleme de fаmilie.Item CONTEXTUL LEGAL DE PREVENIRE ȘI COMBATERE A VIOLENȚEI ÎN FAMILIE(Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, 2018) Bodrug-Lungu, Valentina; Abu Ria, AliPreventing and combating domestic violence are part of the national policy of family protection and support and are an important public health problem in the Republic of Moldova (Law No. 45 of 01.03.2007). This article is dedicated to the legal context of preventing and combating domestic violence, and as a precondition for the protection of children from violence. The analysis of the legal framework, state response to domestic violence cases, including through protection measures an d special approaches, provides a platform for identifying/uppdating the work strategies of specialists in the field.Item DEZVOLTAREA PERSONALĂ A ADULȚILOR ÎN CONTEXTUL MIGRAȚIEI(CEP USM, 2022-11-10) Bodrug-Lungu, Valentina; Papuc-Pomană, VioricaItem DIMENSIUNEA DE GEN ÎN PROBLEMATICA SCHIMBĂRILOR CLIMATICE(CEP USM, 2016) Damian-Timoșenco, Gabriela; Bodrug-Lungu, ValentinaSchimbările climatice (SC) reprezintăo realitate pe care omenirea nu o mai poate ignora şi care este pe cale de a modifica sănătatea umană şi mijloacele de existenţă. Efectele schimbărilor climatice sunt diferite pentru femei şi bărbaţi, dar femeile ar putea să suporte povara SC mai greu în situații de sărăcie. Vocile femeilor trebuie săfie auzite şi priorităţile lor sprijinite ca parte a justiţiei climatice. Acestea sunt conştiente de importanţa justiţiei climatice şi pot juca un rol vital ca agenţi ai schimbării în cadrul comunităţilor lor. Pentru a face posibilă participarea femeilor la procesele de luare a deciziilor, femeile trebuie să fie susţinute prin formare, reţele şi acces la resurse. Educaţia sensibilăla gen în atenuarea şi adaptarea la schimbările climatice, abilitarea şi strategiile de rezilienţă-stimulare ar putea pregăti mai bine noile generaţii să reacţioneze în mod adecvat la extreme climatice şi să îmbunătăţească capacităţile lor înnăscute şi dobândite.Item EDUCAŢIA ŞI MUNCA DECENTĂ (aspecte de gen)(CEP USM, 2015) Bodrug-Lungu, ValentinaConceptul muncii decente se bazează pe înţelegerea faptului că munca este o sursă de demnitate şi bunăstare personală, stabilitate a familiei, pace în comunitate. Or, educarea tinerilor, în calitate de viitori cetăţeni, pentru muncă decentăreprezintăstrategia majoră de oferire a şanselor pentru o viaţă decentă. Prezentul articol este dedicat nalizei abordărilor muncii decente, aspectelor egalităţii de gen în calitate de componentă importantă a muncii decente în contextul provocărilor sociale, strategiilor educaţionale de prevenire a discriminării în câmpul muncii. Autorul vine cu exemple concrete din experienţa de implementare a Proiectului „Fit for Fair – Învăţare globală pentru muncă decentă în industria articolelor sportive” (2013-2016), realizat cu suportul Comisiei Europene în 6 ţări.Item EDUCAŢIA DE GEN ÎN CONTEXT FORMAL - NONFORMAL - INFORMAL(CEP USM, 2020) Bodrug-Lungu, ValentinaÎn prezentul articol este abordată educația de gen. Constatările și concluziile sunt făcute în baza analizei unor experiențe practice, subiectul fiind explorat în context formal -nonformal-informal. Experienţele acumulate demonstreazăcă educaţia de gen trebuie începută la etapa timpurie a socializării de gen, din copilărie,şi trebuie să poarte caracter continuu. În acest sens, educaţia de gen trebuie să devină parte componentă atât a educației formale, cât și a celei nonformale și informale.Item EDUCAȚIA FEMEILOR ÎN CONTEXTUL CRIZEI UMANITARE(CEP USM, 2022-11-10) Bodrug-Lungu, ValentinaItem EDUCAȚIA NONFORMALĂ A ADULȚILOR VÂRSTNICI DIN PERSPECTIVA DE GEN(CEP USM, 2021) Bodrug-Lungu, ValentinaPrezentul articol elucidează specificul educației nonformale a adulților vârstnici în Republica Moldova. Pe fundalul creșterii numărului persoanelor vârstnice, insuficienței serviciilor de îngrijire a vârstnicilor se conturează necesitatea activităților de formare a mobilizatorilor comunitari, care ar contribui la sporirea stării de bine a vârstnicilor mobilizatori, dar și a celor mobilizați, prin implicarea activă în viața comunității. În contextul teoriei schimbării, persoanele în etate sunt agenți care au puterea de a schimba și influența gestionarea afacerilor publice, viața întregii comunități. În acest context se constată importanța educației nonformale a persoanelor în etate, dar și importanța luării în considerare a dimensiunii de gen, având în vedere prevalența femeilor printre vârstnici.Item EDUCATION SYSTEM FROM A GENDER PERSPECTIVE(CEP USM, 2020) Bodrug-Lungu, ValentinaItem EMPOWERMENT SELF-DEFENSE AS A STRATEGY TO PROMOTE FAMILY RESILIENCE IN MOLDOVA(Stratum Plus, 2024) Beaujolais, Brieanne; Bodrug-Lungu, ValentinaFamily resilience can be hindered by the existence of violence within the family system. As is true for most parts of the world, domestic violence is prevalent in Moldova. Survivors of violence have an increased risk of experiencing negative health, education, and economic outcomes. In this article, we describe a novel intervention called Empowerment Self-Defense (ESD). ESD is based on the idea that self-defense is not only about learning physical techniques, but also about developing confidence and autonomy as psychological aspects necessary to face challenges, regardless of the circumstances. We explain how implementation of culturally-adapted ESD programs could promote family resilience by shiſting social norms and attitudes, and improving outcomes for survivors and families in Moldova, and finally by decreasing rates of violence.Item EPISTEMOLOGICAL BENCHMARKS OF THE TEACHER'S ROLE(CEP USM, 2020) Balalis, Hila; Bodrug-Lungu, ValentinaThis article emphasizes the issue of epistemological benchmarks of the teacher’s role, thus presenting different approaches to the subject. Teachers play several roles in school but also at community/society level. Over the years, the role of the teacher has undergone significant changes, being adapted to social requirements. Beyond the progress in the field of education, the continuous discussions on the role and competences of the contemporary teacher, it is certain that the efficiency of the teaching and learning processes depend,to a large extent,on the activity of the teachers. At the same time, the results of our study indicate the importance of determinant such as “job satisfaction”.Item FAMILIA CA INSTITUŢIE DE SOCIALIZARE DE GEN(CEP USM, 2008) Bodrug-Lungu, ValentinaFamily represents one of the most important institutions of gender socialization of child. In the frame of family start the process of gender identity construction. Parents have the responsibilities to assure good physical and education conditions; very often they are crucial gender models.Item FORMAREA COMPETENȚELOR DE SOLUȚIONARE A CONFLICTELOR INTERGENERAȚIONALE LA DIRIGINȚI(CEP USM, 2019) Uzicov, Nina; Bodrug-Lungu, ValentinaPrezentul articol reflectă rezultatele cercetării axate pe formarea competențelor de soluționare a conflictelor intergeneraționale (CSCIG) la diriginți. Stagiul experimental a demonstrat că CSCIG poate fi realizată cu efortul conjugat al instituțiilor acreditate în domeniul formării continue și al resurselor de formare instituționale interne, ceea ce permite acoperirea unor necesități de formare specifice, care nu pot fi realizate de stagiile de formare centralizate, mai puțin flexibile.Item IMPACT OF CURRICULUM ON THE ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN ISRAEL(CEP USM, 2013-09-26) Nissel, Orly; Bodrug-Lungu, ValentinaItem LEADERSHIP AND EXCELLENCE IN SCHOOL(CEP USM, 2013-09-26) Gil, Miri; Bodrug-Lungu, ValentinaItem POLITICILE EDUCAŢIONALE PRIN PRISMA DE GEN – REPERE FUNDAMENTALE ALE POLITICII NAŢIONALE DE ASIGURARE A EGALITĂŢII DE GEN(CEP USM, 2009) Bodrug-Lungu, ValentinaEducation for democracy is a factor for social cohesion, mutual understanding, and solidarity, it contributes to promoting the principle of equality between men and women, and it encourages the establishment of harmonious gender relations, as well as the development of democratic society and culture.Item PRIVIRE GENERALĂ ASUPRA SOCIALIZĂRII DE GEN A TINERILOR(CEP USM, 2007) Bodrug-Lungu, ValentinaGender socialization represents the process of assimilation by the human being gender cultural system of society when he/ she lives. The status of women and men is the result of the process of child socialization.Item REPERE TEORETICE ŞI METODOLOGICE ALE DIMINUĂRII AGRESIVITĂŢII LA LICEENII ARABI DIN ISRAEL(2021) Abu Ria, Ali; Bodrug-Lungu, ValentinaScopul cercetării constă în fundamentarea teoretică și metodologică a diminuării agresivității la adolescentele și adolescenții liceeni arabi din școlile din Israel.