TENDINȚE ACTUALE ALE ÎNCADRĂRII DIVERSELOR GRUPURI SOCIALE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SUPERIOR
Files
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Educația ca fenomen social și sistemul educațional, ca subsistem al sistemului socioeconomic, reflectă specificul
evoluției societății. În ultimele decenii a crescut miza socială pentru învățământul superior, deoarece mediul universitar
este apreciat drept sursa de bază care asigură evoluția socială. În acest context contează care este configurația contingen-
tului de studenți, cine accede în universități și cum influențează fenomenele sociale asupra tendinței persoanelor de a
obține studii superioare. Există anumite diferențe de situație în raport cu diverse forme și cicluri de instruire, fapt ce con-
firmă interdependența dintre condițiile de integrare socioeconomică și posibilitățile de formare profesională. Analiza
datelor statistice în baza unor criterii, precum: genul, vârsta, mediul de trai, scoate în evidență preferințele sau prioritățile
diverselor grupuri sociale în raport cu învățământul superior. Cel mai numeros grup social care face studii superioare în
Republica Moldova, în general, inclusiv la Universitatea de Stat din Moldova, sunt femeile de 19-22 de ani.
Education as a social phenomenon and the educational system as a subsystem of the socioeconomic system reflect the peculiarities of the society's evolution. In recent decades, the social interest for higher education has increased, because the university environment is valued as the basic source that ensures social evolution. In this context, what matters is the configuration of the student contingent, who enters universities and how social phenomena influence the people’s tendency to get higher education. There are certain situation differences in relation to various forms and cycles of training, a fact that confirms the interdependence between the conditions of socioeconomic integration and the possibilities of professional training. The analysis of statistical data based on criteria such as gender, age, living environment highlights the preferences or priorities of various social groups in relation to higher education. Women aged 19-22 years make up the largest social group that applies for higher education programmes in the Republic of Moldova in general and at Moldova State University in particular.
Education as a social phenomenon and the educational system as a subsystem of the socioeconomic system reflect the peculiarities of the society's evolution. In recent decades, the social interest for higher education has increased, because the university environment is valued as the basic source that ensures social evolution. In this context, what matters is the configuration of the student contingent, who enters universities and how social phenomena influence the people’s tendency to get higher education. There are certain situation differences in relation to various forms and cycles of training, a fact that confirms the interdependence between the conditions of socioeconomic integration and the possibilities of professional training. The analysis of statistical data based on criteria such as gender, age, living environment highlights the preferences or priorities of various social groups in relation to higher education. Women aged 19-22 years make up the largest social group that applies for higher education programmes in the Republic of Moldova in general and at Moldova State University in particular.
Description
Keywords
învățământ superior, forme de învățământ, categorii de studenți, grup social, date statistice, higher education, forms of education, categories of students, social group, statistical data
Citation
DANDARA, Otilia. Tendințe actuale ale încadrării diverselor grupuri sociale în învățământul superior.În: Studia Universitatis Moldaviae.Științe ale educației. 2022, nr.9(159), Chișinău. CEP USM, 2022,pp.3-13 ISSN 1857-2103