EDUCAŢIA ADULŢILOR ŞI UNELE DIMENSIUNI ANDRAGOGICE ALE INVĂŢĂMÂNTULUI UNIVERSITAR DIN REPUBLICA MOLDOVA
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
În articol realizăm o analiză a politicilor şi practicilor din Republica Moldova în domeniul educaţiei continue în universităţi, a unor dimensiuni andragogice ale învăţământului unuiversitar i relevăm, în special, oferirea de către universităţi a oportunităţilor de educaţie formală a studenţilor maturi. În articol sunt citate 5 surse de natură conceptuală, politică şi metodică ale cercetătorilor din domeniul educaţiei adulţilor şi mai multe surse electronice ce relevă statistici şi practici în domeniu. În rezultatul analizei, concluzionăm că educaţia adulţilor în universităţi şi particularităţile andragogice ale învăţământului superior derivă din raționamente de natură organizatorică a sistemului de învăţământ, psihosocială, demografică, economică, psihopedagogică.
The article provides an analysis of policies and practices in the Republic of Moldova in the sphere of continuous education at universities, of andragogidal dimensions of university education and it emphasizes on the formal education opportunities provided by universities to mature students. The article cited 5 sources of conceptual, policy and methodological nature of adult education researchers and many other electronic sources that show statistics and practices from the domain. As the result of analyses, we conclude that adult educatio n at universities and andragogical particularities of higher education derive from the judgments of organizational character of the educational system, as well as of psycho-social, demographic, economic, and psycho-pedagogical nature.
The article provides an analysis of policies and practices in the Republic of Moldova in the sphere of continuous education at universities, of andragogidal dimensions of university education and it emphasizes on the formal education opportunities provided by universities to mature students. The article cited 5 sources of conceptual, policy and methodological nature of adult education researchers and many other electronic sources that show statistics and practices from the domain. As the result of analyses, we conclude that adult educatio n at universities and andragogical particularities of higher education derive from the judgments of organizational character of the educational system, as well as of psycho-social, demographic, economic, and psycho-pedagogical nature.
Description
Keywords
educaţia adulţilor, învăţământ superior, andragogie, adult education, higher education
Citation
POSȚAN, Liliana. Educaţia adulţilorşi unele dimensiuni andragogice ale invăţământului universitar din Republica Moldova. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Științe ale educației: Pedagogie. Psihologie. Revistă științifică. 2014, nr. 9(79), pp. 129-133