PERCEPȚII ALE ELEVILOR PRIVIND VIOLENȚA ÎN ȘCOALĂ
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
In contextul standardelor internaționale, violența față de copii reprezintă o încălcare gravă a drepturilor copilului.
Convenția europeană cu privire la drepturile copilului stipulează obligația statelor părţi de a proteja copilul împotriva
oricăror forme de violenţă, vătămare sau abuz, fizic sau mental, de abandon sau neglijenţă, de rele tratamente sau de
exploatare, inclusiv abuz sexual (art.19) [1]. În același timp, în pofida existenței cadrului legal internațional și național de
prevenire și combatere a acestui flagel, violența în școală este un subiect actual. Dincolo de faptul că subiectul este abordat
în multiple studii din perspectivă legală, socială, psihopedagogică, acesta rămâne important în contextul transformărilor
sociale și instituționale la nivel național, dar și global. În acest sens, prezentul articol este dedicat percepțiilor elevilor
dintr-o școală din sectorul arab din Israel cu referire la violența în școală. În contextul cercetării efectuate, am stabilit
existența violenței în scoală, cunoașterea slabă a fenomenului bullyng-ului, unele diferențe în percepțiile fetelor și băieților
asupra violenței în școală, cunoștințe dispersate despre fenomen, dar și necesitatea dezvoltării serviciilor de consiliere
școlară.
In the context of international standards, violence against children is a serious violation of children's rights. The Convention on the Rights of the Child stipulates the obligation of States Parties to protect the child against any form of violence, injury or abuse, physical or mental, abandonment or neglect, ill-treatment or exploitation, including sexual abuse (art. 19) [2]. At the same time, despite the existence of the international and national legal framework to prevent and combat this phenomenon, violence in school is a current topic. Apart from the fact that the subject is approached in multiple studies from a legal, social, psycho-pedagogical perspective, it remains important in the context of social and institutional transformations at national and global level. In this respect, this article is devoted to the perceptions of students from an Arab school in Israel with reference to school violence. In the context of the research, we established the existence of school violence, the weak knowledge of bullyng phenomenon, some differences between girls and boys in the perceptions of violence in school, knowledge dispersed on the phenomenon, and the need to develop school counseling services.
In the context of international standards, violence against children is a serious violation of children's rights. The Convention on the Rights of the Child stipulates the obligation of States Parties to protect the child against any form of violence, injury or abuse, physical or mental, abandonment or neglect, ill-treatment or exploitation, including sexual abuse (art. 19) [2]. At the same time, despite the existence of the international and national legal framework to prevent and combat this phenomenon, violence in school is a current topic. Apart from the fact that the subject is approached in multiple studies from a legal, social, psycho-pedagogical perspective, it remains important in the context of social and institutional transformations at national and global level. In this respect, this article is devoted to the perceptions of students from an Arab school in Israel with reference to school violence. In the context of the research, we established the existence of school violence, the weak knowledge of bullyng phenomenon, some differences between girls and boys in the perceptions of violence in school, knowledge dispersed on the phenomenon, and the need to develop school counseling services.
Description
Keywords
violență în școală, percepții, fete și băieți, educație de calitate, violence in school, quality education
Citation
ABURIA, Ali. Percepții ale elevilor privind violența în școală. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Științe ale educației: Pedagogie. Psihologie. Revistă științifică. 2018, nr. 9 (119), pp.207-211. ISSN 1857-2103.