Studii de caz privind gestionarea riscurilor psihosociale în organizații: o analiză comparativă [Articol]
Date
2025
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Articolul abordează riscurile psihosociale ca fiind rezultatul interacțiunii complexe dintre factorii profesionali și cei individuali, a căror gestionare necesită o abordare organizațională integrată și coordonată. Pentru a confirma aceste teze, articolul prezintă o analiză a riscurilor psihosociale și a strategiilor de gestionare a acestora în trei sectoare distincte: educație, organizații nonguvernamentale și IT. În sectorul educațional, impactul tranziției la telemuncă și al schimbărilor organizaționale rapide este analizat din perspectiva echilibrului viață profesională și personală, climatului organizațional și a sănătății angajaților. În sectorul ONG, provocările legate de rolurile multiple și stilul de conducere, iar în sectorul IT, studiul se concentrează pe riscurile unui mediu de lucru intens și divers, precum și pe intervențiile destinate îmbunătățirii stării de bine și productivității angajaților. Crearea unui mecanism standardizat de gestionare a riscurilor poate contribui la îmbunătățirea mediului de lucru și a sănătății angajaților, având un impact pozitiv asupra performanței organizaționale.
The article addresses psychosocial risks as the result of the complex interaction between professional and individual factors, the management of which requires an integrated and coordinated organizational approach. To confirm these claims, the article presents an analysis of the psychosocial risks and their typical management strategies in three distinct sectors: education, non-governmental organizations (NGOs), and IT. In the education sector, the impact of the transition to teleworking and rapid organizational changes is analyzed from the perspective of work-life balance, organizational climate, and employee health. In the NGO sector, the challenges related to multiple roles and leadership styles are examined, while in the IT sector, the study focuses on the risks of an intense and diverse work environment, as well as interventions aimed at improving employee well-being and productivity. The creation of a standardized risk management mechanism can contribute to improving the work environment and employee health, having a positive impact on organizational performance.
The article addresses psychosocial risks as the result of the complex interaction between professional and individual factors, the management of which requires an integrated and coordinated organizational approach. To confirm these claims, the article presents an analysis of the psychosocial risks and their typical management strategies in three distinct sectors: education, non-governmental organizations (NGOs), and IT. In the education sector, the impact of the transition to teleworking and rapid organizational changes is analyzed from the perspective of work-life balance, organizational climate, and employee health. In the NGO sector, the challenges related to multiple roles and leadership styles are examined, while in the IT sector, the study focuses on the risks of an intense and diverse work environment, as well as interventions aimed at improving employee well-being and productivity. The creation of a standardized risk management mechanism can contribute to improving the work environment and employee health, having a positive impact on organizational performance.
Description
Keywords
riscuri psihosociale, analiză comparativă, sectorul educațional, sectorul ONG, sectorul IT (e-Comerț), mecanism de gestionare a riscurilor psihosociale, psychosocial risks, comparative analysis, education sector, NGO sector, IT sector (e-Commerce), psychosocial risk management mechanism
Citation
ZUBCO, Luminiţa. Studii de caz privind gestionarea riscurilor psihosociale în organizații: o analiză comparativă. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației. 2025, nr. 5(185), pp. 301-309. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_38