Monitorizarea curriculumului din perspectiva dezvoltării gândirii: studiu bazat pe percepțiile elevilor [Articol]
Date
2025
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Studiul explorează impactul curriculumului școlar asupra dezvoltării gândirii elevilor, analizând percepțiile acestora asupra activităților educaționale. Cercetarea evidențiază tipurile de gândire cel mai frecvent stimulate și relevă modul în care metodele didactice contribuie la formarea competențelor cognitive. De asemenea, sunt investigate frecvența și eficiența activităților care încurajează analiza, gândirea creativă, reflecția și colaborarea, alături de rolul profesorilor în monitorizarea progresului elevilor. Rezultatele sugerează necesitatea diversificării strategiilor didactice și a adaptării conținutului educațional pentru a stimula gândirea critică, strategică și practică. În final, studiul include propuneri ale elevilor privind îmbunătățirea procesului educațional, punând accent pe metode interactive, aplicabilitate reală și integrarea tehnologiei în învățare.
The study explores the impact of the school curriculum on the development of students’ thinking, analyzing their perceptions of educational activities. The research highlights the most frequently stimulated types of thinking and reveals how teaching methods contribute to the formation of cognitive skills. Additionally, it examines the frequency and effectiveness of activities that encourage analysis, creativity, reflection, and collaboration, along with the role of teachers in monitoring students’ progress. The findings suggest the need to diversify teaching strategies and adapt educational content to foster critical, strategic, and practical thinking. Finally, the study includes students’ proposals for improving the educational process, emphasizing interactive methods, real-life applicability, and the integration of technology in learning.
The study explores the impact of the school curriculum on the development of students’ thinking, analyzing their perceptions of educational activities. The research highlights the most frequently stimulated types of thinking and reveals how teaching methods contribute to the formation of cognitive skills. Additionally, it examines the frequency and effectiveness of activities that encourage analysis, creativity, reflection, and collaboration, along with the role of teachers in monitoring students’ progress. The findings suggest the need to diversify teaching strategies and adapt educational content to foster critical, strategic, and practical thinking. Finally, the study includes students’ proposals for improving the educational process, emphasizing interactive methods, real-life applicability, and the integration of technology in learning.
Description
Keywords
curriculum, monitorizare, gândire, educație, elevi, strategii didactice, învățare activă, eficientizare curriculară, monitoring, thinking, education, students, teaching strategies, active learning, curriculum optimization
Citation
CERLAT, Raisa. Monitorizarea curriculumului din perspectiva dezvoltării gândirii: studiu bazat pe percepțiile elevilor. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2025, nr. 5(185), pp. 236-244. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum5(185)2025_29