Valences of psychological assessment of curriculum

Thumbnail Image

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CEP USM

Abstract

The given article addresses the importance of psychological evaluation of the curriculum for ensuring a balanced, relevant and effective education. The analysis showed that curriculum balance is a central element in preventing cognitive and emotional overload of school pupils. The balanced curriculum between theory and practical activities supports the harmonious development of pupils, allowing a diversification of competences and an increased interest in learning. In terms of relevance, curriculum that includes up-to-date content and adapted to contemporary social and economic realities has proven to increase students’ motivation and better prepare them for integration into society. In terms of potential, the study shows that a curriculum focused on essential skills such as critical thinking, creativity and adaptability has a positive long-term impact on students’ personal and professional success. Curriculum focused on these skills supports pupils not only in academic performance, but also in developing essential social and emotional competences. Finally, the analysis of impact on teaching practice and on the relationship with the community revealed that a flexible and relevant curriculum contributes to an effective collaboration between teachers, pupils and parents. Thus, the psychological evaluation of the curriculum becomes essential to adapt the contents and teaching methods to the real needs of pupils and to strengthen the relationships between school, family and community, promoting an integrated and effective education
Articolul dat abordează importanța evaluării psihologice a curriculumului în asigurarea unei educații echilibrate, relevante și eficiente. Analiza a arătat că echilibrul curriculumului este un element central în prevenirea supraîncărcării cognitive și emoționale a elevilor. Curriculumul echilibrat între teorie și activități practice susține dezvoltarea armonioasă a elevilor, permițând o diversificare a competențelor și un interes crescut pentru învățare. În privința relevanței, curriculumul care include conținuturi actualizate și adaptate realităților sociale și economice contemporane a demonstrat că sporește motivația elevilor și îi pregătește mai bine pentru integrarea în societate. În ceea ce privește potențialul, studiul arată că un curriculum centrat pe abilități esențiale, cum ar fi gândirea critică, creativitatea și adaptabilitatea, are un impact pozitiv pe termen lung asupra succesului personal și profesional al elevilor. Curriculumul axat pe aceste abilități îi sprijină pe elevi nu doar în performanța academică, ci și în dezvoltarea unor competențe sociale și emoționale esențiale. În final, analiza impactului asupra practicii didactice și asupra relației cu comunitatea a relevat că un curriculum flexibil și relevant contribuie la o colaborare eficientă între profesori, elevi și părinți. Astfel, evaluarea psihologică a curriculumului devine esențială pentru a adapta conținuturile și metodele de predare la nevoile reale ale elevilor și pentru a întări relațiile dintre școală, familie și comunitate, promovând o educație integrată și eficient.

Description

Keywords

psychological assessment of curriculum, balance of curriculum, relevance of curriculum, potential of curriculum, impact of curriculum, evaluarea psihologică a curriculumului, echilibrul curriculumului, relevanța curriculumului, potențialul curriculumului, impactul curriculumului

Citation

POTÂNG, Angela. Valences of psychological assessment of curriculum. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2024, nr. 9(179), pp.240-245. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(179)2024_35

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By