INFOTAINMENT: AVATARURILE AUDIOVIZUALULUI CONTEMPORAN
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Artpoligraf
Abstract
Transformările sectorului economic, subordonate vectorului orientat spre
afirmarea economiei de piață, au determinat fenomenul comercializării intense a
activității instituțiilor mediatice în Republica Moldova, ca și în alte state post-
socialiste. În aceste circumstanțe s-a produs o adevărată modificare a ierarhiei
funcțiilor sociale ale presei: funcția recreativă a început să se manifeste mult mai
hotărât decât mai înainte, subminând funcțiile tradiționale, ocupând uneori chiar
primul loc în agenda diverselor media.
Aserțiunea cercetătorului american Neil Postman despre pericolul real al
tiraniei show business-ului, exprimat în formula care a constituit titulatura
cunoscutei sale cărți: „Amusing ourselves to death” a început, de la un timp
încoace, să fie valabilă și pentru realitățile moldovenești, fiind determinată de
frecvența sporită a intervențiilor jurnalistice cu conotații de divertisment. Aceasta
reduce calitatea producției jurnalistice, substituind informația de ordin „serios” prin
secvențe „relaxante”, canalizate spre „destinderea” cititorilor și spectatorilor.
În acest context, poate fi observată sporirea volumului informaţiei politice,
realizate într-o nouă formă de infotainment (derivare de la information şi
entertainment, distracție), în care informaţia este prezentată cu o uşoară doză de
ironie, sau nuanțe distractive, relevând, în primul rând, aspectele de fapt divers ale
evenimentului relatat. De remarcat că ponderea acestor emisiuni în grila tv, mai
ales, sporește vizibil în ultimul timp. Predilecția publicului spre a „evada” în
divertisment, după cum confirmă măsurările auditoriului, înseamnă că în
confruntarea infotainment vs jurnalism a învins tendința jurnalismului relaxant.
Simplificarea informației, accentuarea modalităților distractive de prezentare a
știrilor, atenția exagerată acordată detaliilor (aparențelor) în detrimentul esențelor
caracterizează, în mare măsură, maniera televizuală a zilelor noastre.
Description
MORARU, Diana. Infotainment: avatarurile audiovizualului contemporan. In: Tendinţe contemporane ale dezvoltării ştiinţei: viziuni ale tinerilor cercetători: conferința științifică internațională a doctoranzilor, 10 martie 2015 Chișinău. Chișinău: Artpoligraf, 2015, p. 171.
Keywords
Citation
MORARU, Diana. Infotainment: avatarurile audiovizualului contemporan. In: Tendinţe contemporane ale dezvoltării ştiinţei: viziuni ale tinerilor cercetători: conferința științifică internațională a doctoranzilor, 10 martie 2015 Chișinău. Chișinău: Artpoligraf, 2015, p. 171.