DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE PRIN PREDAREA HERMENEUTICII TEXTULUI LITERAR LA LIMBA STRĂINĂ
Files
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Gândirea critică se vrea o componentă majoră a sistemului de competențe-cheie destinat formării personalității secolului al XXI-lea atât la nivel european, cât și național. În acest sens, dezvoltarea gândirii critice, dar și a altor componente precum colaborarea, comunicarea, creativitatea, rezolvarea de probleme, devine o prioritate educațională chiar de la etapa preuniversitară a formării competențelor comunicative langajiere și interculturale la limba străină, în deplină concordanță cu abordările psiho/sociocentriste actuale și deschiderile spre auto/formarea și auto/evaluarea personalității elevului. La etapa universitară, procesul dezvoltării continue a
gândirii critice poate atinge apogeul în cadrul predării hermeneuticii textului literar prin
interpretarea axiologică în bază de valori/nonvalori/pseudovalori/antivalori la nivel metatextual (dimensiunea auctorială/societală/lectorială) și prin formarea unui HOMO EUROPAEUS capabil să evalueze și să acționeze în mod critic, constructiv și creativ.
Critical thinking is intended to be a major component of the system of key competences intended for the formation of the personality of the 21st century both at the European and national level. In this sense, the development of critical thinking, but also of other components such as collaboration, communication, creativity, problem solving, becomes an educational priority even from the pre-university stage of the formation of linguistic and intercultural communicative competences in a foreign language, in full accordance with the psychological approaches /current sociocentrists and openings towards the self/training and self/evaluation of the student's personality. At the university level, the process of continuous development of critical thinking can reach its peak in the teaching of the hermeneutics of the literary text through the axiological interpretation based on values/non-values/pseudo-values/anti-values at the metatextual level (the authorial/societal/lecturerial dimension) and through the formation of a capable HOMO EUROPAEUS evaluate and act critically, constructively and creatively.
Critical thinking is intended to be a major component of the system of key competences intended for the formation of the personality of the 21st century both at the European and national level. In this sense, the development of critical thinking, but also of other components such as collaboration, communication, creativity, problem solving, becomes an educational priority even from the pre-university stage of the formation of linguistic and intercultural communicative competences in a foreign language, in full accordance with the psychological approaches /current sociocentrists and openings towards the self/training and self/evaluation of the student's personality. At the university level, the process of continuous development of critical thinking can reach its peak in the teaching of the hermeneutics of the literary text through the axiological interpretation based on values/non-values/pseudo-values/anti-values at the metatextual level (the authorial/societal/lecturerial dimension) and through the formation of a capable HOMO EUROPAEUS evaluate and act critically, constructively and creatively.
Description
GUŢU, Ion. Dezvoltarea gândirii critice prin predarea hermeneuticii textului literar la limba străină. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 75-76.
Keywords
competențe-cheie, gândire critică, competențe comunicative/interculturale, nivel metatextual, dimensiune auctorială/societală/lectorială, key skills, critical thinking, communicative/intercultural skills, metatextual level, authorial/societal/lecturerial dimension
Citation
GUŢU, Ion. Dezvoltarea gândirii critice prin predarea hermeneuticii textului literar la limba străină. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane. Educație și gândire critică = International Methodological School in Social and Human Sciences. Education and critical thinking: conferință științifică internațională, ediţia a 5-a, 17-18 noiembrie 2022, Chişinău. Chișinău: CEP USM, 2022, pp. 75-76.